Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Battallion Commander: Endwar

Startat av Zac, 1 augusti 2012 kl. 19:44:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Zac

Battallion Commander: Endwar är project namnet på vårt "senaste spel". Vi har inte kollat upp hur pass Trademark-at Endwar är, men det får vara tills vidare. Täcker grupp till Bataljon nivå och är i första hand ett figurspel, men det fungerar att spela som ett bräd/krigsspel förutsatt att man har lämpliga kartor/bräden och enheter/markörer. Enklast är egentligen bara att översätta 1 tum till en hex, beroende på kartans skal, då 1" = 125m, 1:50 000

Jag söker folk för att provspela eller bara läsa igenom reglerna, rätta dem, kommentera osv. De är skrivna på engelska trotts att jag är inte bemästrar språket helt, men förhoppningsvis tillräckligt. Skulle "BTE" ges ut kommer det vara som gratis PDF och eventuellt begränsat i tryck för minimal kostnad. Det är alltså inga pengar i det hela, dock lägger jag mer än gärna till namn/allias för alla som vill hjälpa till med spelet.

För tillfället är ett dussin sidor á storlek 11 skrivna som behandlar spelets grund och funktioner. Resterande är ännu i pappersform men jag kommer skriva ner det när det snart lämpas.

(halvfärdig spelplan a 120x90cm)

Spelet är alltså cirka i skalan 1:50 000 och är ett krigsspel där du tar kommando över ungefär en bataljon stor styrka. För att agera effektivt måste plutoner respektive kompani chefer hålla sig inom "command" ifrån sina egna chefer. Spelarna turas om att aktivera plutoner och kan med kompanichefer aktivare hela kompaniet för förflyttning, skytte eller kombinera förflyttning med skytte, dock leder kompani aktivering till sämre eldkraft och förflyttning i och med problematiken att koordinera det hela. Alltså tjänar man rent praktiskt på att aktivera plutonerna enskilt, men i många situationer kan det vara kostsamt att då utlämna en annan pluton. Plutoner får även reagera på fientligt agerande inom 1km/8" om det lyckas med ett slag mot sitt CS/Combat Skill attribut.

Målet i spelet är att ta kontroll över kontrollpunkter som sätts ut av spelarna innan uppställning av trupperna. Dessa är värderade beroende på hur nära mitten av brädet de är. För var 20cm/8"/1km närmanre mitten blir "objectives" värda 1 poäng. Dvs är spelplanen 120cm rätt över, 6km irl, så finns 1, 2 och 3 poängszoner för dessa att befinnas i. Kontrollpunkter som ligger på mitten, alltså i båda spelarnas zon 3 är värda ytterligare ett poäng. Detta drar ganska effectivt båda spelarna till mitten av spelplanen. Poängen ger i första hand en bonus för vem som fpr initivativet varje, mao vem som börjar aktivera. Poängen avgör även vinnare vid slutet av spelet. För att kontrollera en kontrollpunkt får inga fientliga enheter finnas i den samt att en kompani eller battalionschef måste befinna sig i den. Kontrollpunkter måste vara en specifik plats i from av en skog, en kulle, en kulle i en skog, en stad osv. Antalet justeras enligt med spelytans storlek, men minst en i varje "zon"

Direkt eldgivning delas i två kategorier, skytte mot bepansrade fordon och mot ickebepansrade fordon och/eller trupp. För att träffa slås t6 mot enhetens BS/Ballistic Skill som avgörs beroende på riktmedel, erfarenhet osv. Till exempel har de flesta moderna stridsvagnar en BS på 2 eller 3, en "vanlig" soldat 5 och en outbildad insurgent 6, för att brett täck BS skalan :P BS skysteras med -1 svårighet vid kort avstånd, +1 vid långt avstånd och/eller om målet är i täckande terräng. Penetrationsvärde på vapen avgörs med x-antal tärningar, till exempel har en str122as 120mm 12t6 på nära håll med apfsds amm, medans en Rysk 125a har 10t6, en .50 1t6. För att få Penetrations Träffar slå 4+ på kort, respektive 5+ på mellan och långt håll. Pansar slås alltid på 5+, en 122a har 9C i pansar, där C:et menar att tre träningar får efter slaget vändas till 6or. (Vi snackar alltså front pansar, sida/röf=3c) En T80U skulle ha 7CE, där E:et är ERA m.a.o. 2 rerolls.  Antalet ej räddade Pen träffar är Hits. Mot dessa slås Moral save, som regleras enligt moralnivån 4+ Active, 5+ för Pinned och 6+ för Routing. Med detta menas att trupper under stress gör lättare misstag under strid och blir lättare mål. Det var i allfall en grov sammanfattning av det, poängen är att spelet känns realistiskt och går fort fram.

Nu har jag knapp hunnit beröra spelet som helhet men i alla fall ett litet "smak-prov". Är du intresserad av att ta en titt på reglerna "so-far" eller kanske hjälpa till med att kommentera dem så hör av dig. Vet någon var jag kan ladda upp reglerna som en pdf eller word fil så skriv gärna, annars ska väl mejl gå. :D

Nedan; utdrag ur Sequence of Play;

Sequence of Play – An overview

To make better sense over the gameplay it might be a good idea to look over the sequence of play in Battalion Commander: Endwar. At first you need your players, playing area, armies and so forth to begin.

Set-Up
The first step when beginning a game is the set-up phases. Here you pick a scenario to play, then build up your battlefield and finally deploy your forces as indicated according to the scenario. The scenario will guide you through the starting step. Certain scenarios will for example require slightly specific Battlefield while others will let you create it as you prefer. Battlefield Objectives are chosen and armies are bought either at a predetermined value, scenario specific value or even scenario specific armies might be used. If the scenario allows to, or even compels to, the player may now choose if his army will enter the battlefield "On The March" or "Engaging", prone to Deployment, read more at the Movement chapter.
Deployment can be made in either of two fashions; Easy or Old School. Easy being the players taking turn in setting up his units and Old School, writing down each platoons coordinates onto a drawn map, letting the players deploy their units a the same time without any clue on where the opponent may set up his units.

Starting Step
When the players have set up their armies they may now begin the game with the starting step. At first Moral levels are checked, skip this the first turn. Units that are not Active roll to regain moral. Following the Moral Checks Reinforcements may arrive onto the battlefield, setting up at the edge of the table able to activate at the Action Phase. Finally the players roll for initiative, rolling a die adding the amount off Objective Points commander units are controlling on the battlefield.

Action Phase
In this step the players take turn, according to the starting steps initiative roll, to activate their platoons and units. It is up to the player to choose between different tactics and using different type off activations to take control of the battlefield and its important objectives.
A player may choose to simply activate one platoon at a time giving that platoon a maximum effect of move and firing capability, choosing wisely on which to activate first. Another option would be to make large combined actions, where Company commanders can activate all units within Cohesion to move and fire at once for immense striking power, but decreasing single unit`s effectiveness. During this step the player units may also react to the enemy troops by doing Re-Actions. How easily a unit reacts based upon its combat skill and distance to activated troops.

Ending Step
When all units have become activated the rounds ending step begins with checking if any Ending conditions apply. Ending conditions can be reaching the end of a certain turn or controlling specific objectives.

Next round
If no ending conditions are met the next round begins with a new starting step, repeating the round sequence until the ending conditions are met.

Ending the Game
If the ending conditions are met the game is over and Victory conditions are check to see how well the players made it during the game. Usually points based upon Objective control determine a number of victory points. When the player have the same amount the games victory conditions are at a draw where at the players need to calculate the number of casualties they have taken during the battle adding up the points of all their casualties and comparing these with each other's, The one with least casualties would then win. Some scenarios will combine points from objectives with points of casualties giving each other's, The one with least casualties would then win. Some scenarios will combine points from objectives with points of casualties giving each scenario different way for the players to achieve their goal.

:ultra:

Edit: Kan nog posta allt jag skrivet direkt här? fast då är det lagom utlämnat...

Fredrik H

Ett kul och intressant projekt, hoppas det faller väl ut. Jag måste bara, i all vänlighet, undra varför ni gör systemet så att ni tycker det känns realsitiskt och sedan gör ett VC-system som känns som väldigt mycket mindre realsitiskt. Att jaga mot mitten känns inte som ett realistiskt stridsmål utom i vissa speciella fall - men det är kanske lätt att ändra på.

För övrigt gillar jag mattan, har ni målat direkt på filt eller?

Micke G

Då jag själv bor i Hofors kanske man kan komma förbi och kika någon gång?

Elias Nordling

Också i all välmening, namnet Endwar är nog inget problem att lägga beslag på, då det känns som en inte helt naturlig direktöversättning från främmande språk.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Fast när jag tänker på det ett varv till kan titeln också ses som en rätt begåvad ordlek med termerna Endgame och Wargame, så jag tar tillbaka det :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Zac

Citat från: "Fredrik Hornegård"...varför ni gör systemet så att ni tycker det känns realsitiskt och sedan gör ett VC-system som känns som väldigt mycket mindre realsitiskt. Att jaga mot mitten känns inte som ett realistiskt stridsmål utom i vissa speciella fall - men det är kanske lätt att ändra på.

Det går väl inte att göra en god produkt utan tappra själar som ställer upp på att agera opponenter.  ^^ VC (Victory Condition - aye?) med poäng kontra kontrollpunkter i mitten är tänkt som ett bas-scenario, som ger båda sidorna jämna stridsuppgifter med en viss variation beroende på taktiker och truppslag, där vissa bataljoner kommer ha större problem än andra, men jag vågar lita på att spelare gör något kul av det i vilket fall.
Tanken är i alla fall att ha 6+ stycken basscenarion som kretsar kring VC med kontrollpunkter där spelarna får spela som försvarare, anfallare, både och eller låta båda anfalla. I ett anfallare mot försvarare scenario skulle poäng skalan kanske vara låg på anfallarens sida och stegra mot försvararens kant. Detta balanseras med att tvinga försvarare endast få ställa några plutoner på brädet och lämna resten som förstärkningar, eller rakt av sänka dennas armés totala poäng.
En annan idé är att låta kontrollpunkterna ge dig poäng att kalla mer trupper, direkt inspirerat från många dator spel, typ CoH, WiC. Ingen realism men kan göra spelet lite bredare.

Men ja, precis som du säger är det inte rent praktiskt realistiskt, där är min förhoppning att med hjälp av några "verktyg" kunna låta spelare skapa egna scenario eller om jag själ rent av skriver en bunt (kanske någon här som vill göra några också?) som kan vara ganska realistiska. Man kan antigen frånse kontrollpunkterna helt, eller låta dem endast styra Initiativet, eller ge de helt andra funktioner. Som jag har det nu så ska man i slutet av turerna (Inte alls ristat i sten btw) kontrollera VC, om det nu finns några, då dessa kan vara bundna till tid (antal rundor) eller kontroll av särskilda punkter. Tanken är att man inte ska vara låst i VC-systemet.

Så att ja, de ska inte vara några problem att ha vanliga, realistiska scenrion inblandade i spelet. Jag vill dock ha med båda delarna och låta spelare avgöra de vill spela ena, andra eller båda delarna.

* Jag kan redan här tillägga att jag mer än gärna tar emot idéer på scenarion.

Citat från: "Fredrik Hornegård"För övrigt gillar jag mattan, har ni målat direkt på filt eller?

*spela i bakgrunden; Johnny Cash´s - "One Piece at a time"

*Flock - Det som används är statiskt gräs, eller flock gräs. Det strör man ut på trälim och skakar av överflödet, på en tidning och kan då återanvändas i viss mån.

Jag använder en spån skiva i grunden, 60x90,  på denna limmar jag på en 1cm skiva frigolit och på det sätter jag ut eventuella höjder med 5mm "foamboard" skivor. Allt spacklas med vanligt inomhusspackel, sprejas (fast nu hade jag in stort sätt slut på) med grundsprejas eller målas, svart, grön, grå, brunt. Sedan målar jag vägar grå, åkrar och övrigt öppet "flockas", skogar täcks med mörkgrön "turf" och buskage/skogskant markeras med grövre turfbitar, vilket är färgade skumgummi, som i vissa madrasser. till mindre hus använder jag avklippta pinnar, kommer i stora pack, stora som tändstickor. Blir smått och fyrkantigt. Dessa ska måla grå med orangea tak. Mellan hus ska jag ha en särskild grön flock för att markera "tomt-gräs". Jag försöker få det att bli så likt en satellit/flygfoto bild jag kan, utan att överdetaljera. Jag kommer ge mig på att göra ett litet industri landskap på ena skivan framöver och jag tror det blir foamboard för att göra fabrikerna, för att tydligöra skillnaden. De är baserade på landskap norr om Fulda, Tyskland, så vägnätet är typ original i skal 1:50 000, tackar gör jag google earth ^^ Sen så är del höftat och fixat men...

Citat från: "Micke G"Då jag själv bor i Hofors kanske man kan komma förbi och kika någon gång?

Du är mer än välkommen, är ledig/arbetslös fram till på måndag minst, men vi ska nog kunna ordna något. Skicka mig ett PM med mobil nr så hörs vi.

Citat från: "Elias Nordling"... namnet Endwar är nog inget problem att lägga beslag på, då det känns som en inte helt naturlig direktöversättning från främmande språk.

Jag hoppas detsamma, tycker om klangen på Endwar i relation till kalla kriget. Men Clansy har ju tagit det och släppt ett RTS med namnet. Dock har jag knappt spelat det, då det inte verkade var mycket att hurra för. Jag tänkte hålla på Battalion Commander (Då jag inte googlade några andra spel med namnet och är typ det de handlar om) som namn för systemet och på det köra vidare med moddar i stil med "BatCom: 1943", "BatCom: Vietnam" eller vad man helst är inne på att göra.

Zac

Citat från: "Elias Nordling"Fast när jag tänker på det ett varv till kan titeln också ses som en rätt begåvad ordlek med termerna Endgame och Wargame, så jag tar tillbaka det :-)

På tal om Wargame, så kan jag säga att "Wargame: European Escalation" var en bra knuff framåt för spelet. Alla kommentarer är uppskattade!

Fredrik H

Tack och bock för den tjusiga terrängskolan!  :up:

När det gäller problemet med att få upp överbliven flock så lärde jag mig något på Baccus hemsida; ta av munstycket på dammsugaren, trä över en strumpa eller liknande som släpper igenom lite luft (fäst den med en gummisnodd) och dammsug området som limmats och flockats. Flocket sugs upp men inte in och är lätt att återanvända. Det flock som blir kvar reser sig något och ser mer realistiskt ut.

Jag inser att det här tipset är riktat till ett ganska begränsat antal individer i konungriket och att det inte kommer att ge mig en titel innefattande begreppen häftig,cool eller inne, men vafan - det hjälpte mig.

Nisse

För att "binda" flocket kan man mixa vatten med trälim till lagom vätska och spreja över bordet med en blomspruta. Man kan duscha rätt rejält, när det torkar så får man en bra yta.

En dyrare variant är att spreja med mattlack över bordet. Samma här duscha på och det binder flocket.

Zac

Tack för tipsen, ska prova dem!

Zac

Jag ska försöka fixa en "battle report" på ett parti nästa vecka.

Zac

Äventyret går vidare, nu i form av denna blogg:

http://smgendwar.blogspot.se/

Jag vill passa på att tacka för den feed-back jag fått i somras, då den varit mycket hjälpsam. Vi kommer lägga upp regler och listor under våren i den takt som finnes lämplig, allt självklart helt öppet/gratis på sidan, så får vi se vart spelet går. Ta gärna en titt och tipsa folk som kan vara intresserade, och kika in igen om några månader i takt med att vi lägger upp alla regler.
Uppskattar självklart mer än gärna kommentare, synpunkter och idéer och rättning av texten :D