Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

solitärspel

Startat av Kanger, 25 juli 2012 kl. 14:56:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanger

Jag sitter just och kämpar som developer för Redvers' Reverse (slaget vid Colenso - Boerkriget). Det är inget fel alls på spelet men det är ett solitärspel. Slaget är ganska enkelt, britterna (spelaren) vill över floden och trycka igenom linjen av Boer och lämna kartan i norr (för att undsätta staden Ladysmith).

Förutom att rensa ut buggar som lätt uppstår när en spelmekanik ska sköta ena sidan så kämpar jag främst om en annan sak, att få till kulhetsfaktorn. Britterna lägger objectives-markörer som sen brigaderna måste gå mot, tills den antingen kommer fram eller failar. Sen finns det två parametrar som spelaren måste ha ögonen på. Den ena är Boer-självförtroendet som kan gå mot hybris eller depression. Den andra är förlusterna. Spelaren måste fixa en bra mix av dessa två samt helst komma förbi.

Men jag är säker på att att man skulle kunna ha med fler saker. Vi har redan chits (events) som dras under spelet och variants som "shoppas" innan man börjar. Spelet måste gå snabbt och helst vara ett turneringsspel och frågan är om man inte skulle fixa till det så att det kan spelas med två spelare. Boern skjuter och traskar ibland ut på kartan för att bråka.

Alla idéer mottas med glädje. Det känns som om det finns mer men att tankeverksamheten behöver triggas.