Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

France '40

Startat av SebastianKalucza, 30 oktober 2013 kl. 14:40:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

SebastianKalucza

Nu när dom första har haft sitt P500 exemplar ett tag och jag bestämde mig att skaffa det i GMT rean undrar jag om det är någon som hunnit ta sig an detta spel än?
Vad tycker ni? Är det lika bra som Normandy '44 och Ardennes '44?

Scipio

Vi har spelat igenom Sickle Cut kampanjen en gång nu så jag kan ge ett första intryck.
Gillade skarpt Normandy '44 och i France håller dom fast vid konceptet men med naturliga anpassningar för ändringen i skala och att det känns rätt annorlunda beronde på sitiation.
Värt att nämna att det finns två kampanjer på två olika kartor som är separata.
Sickle Cut är genombrottet mot Calais och dom har löst problematiken snyggt och enkelt med några kaos-brickor för den allierade som tysken får lägga ut samt att förstärkningarna kommer slumpvis. Snygg lösning och känns som det fungerar bra.
Dynamo kampanjen börjar rundan efter att Sickle Cut slutar och täcker evakueringen, får återkomma om den då vi bara gjort setupen och ska köra det härnäst.

Bättre än Ardennes '44 är det definitivt. Hurvida det är bättre än Normandy '44 vet jag inte ännu, men det är kandidat till att bli lika bra i varjefall. Behöver några genomspelningar till för att bestämma mig hursomhelst.
"Randomization is too important to be left to chance"

SebastianKalucza

Låter lovande.

Spelet ankom äntligen igår efter ett par rundor i postkarusellen, så jag har tänkt att sätta upp Dynamo scenariot i dagarna för att testa det solo.
Normandy '44 fungerade ypperligt att spela själv, så jag hoppas detta fungerar lika bra.

Scipio

Har nu även spelat Dynamo scenariot och det är en snabb nagelbitare till historia som tar 3-4 timmar vilket känns som ett riktigt bra alternativ att spela om man vill köra något snabbare med det här systemet.
Den allierade är naturligtvis 95% försvars och evakueringsfokuserad men har det ändå jobbigt med tuffa avvägningar och kniven mot strupen. Riktigt skojigt!
"Randomization is too important to be left to chance"

SebastianKalucza

Citat från: "Scipio"Har nu även spelat Dynamo scenariot och det är en snabb nagelbitare till historia som tar 3-4 timmar vilket känns som ett riktigt bra alternativ att spela om man vill köra något snabbare med det här systemet.
Den allierade är naturligtvis 95% försvars och evakueringsfokuserad men har det ändå jobbigt med tuffa avvägningar och kniven mot strupen. Riktigt skojigt!

Körde det också solo i dagarna. Kom dock bara till rundan där Belgien ger upp (runda 5?) och insåg då att de allierade inte skulle ha någon chans. Tror jag väntade för länge med att flytta dem norrut, vilket ledde till att tyskarna lyckades dels ta sig ändå till hexen bredvid Dunkirk samt att de franska trupperna i princip blev avskurna i en ficka i söder.
Och med tanke på den stora antal infanterienheter som efter den belgiska kollapsen har fritt fram i öster såg jag inte hur det skulle kunna lyckas.
Det kastades mycket femmor och sexor på tyskarnas sida.

Har nu satt upp Sickle cut och spelat 3 rundor i det också. Gillar verkligen hur dom två scenariona skiljer sig åt, då de allierade ändå har möjlighet att bita tillbaka lite, pansardivisionerna är rätt sköra när dom hamnar ur position.