Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Next War: Korea

Startat av nielsen.filip, 22 augusti 2012 kl. 22:26:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Nån som hunnit testa Next War: Korea än?

Tycker det ser mycket intressant ut även om det verkar aningen komplicerat, iallafall med "advanced rules".

Det är väl en vidareutveckling av Crisis Korea: 1995 men hur likt är det Crisis: Sinai 1973? Har spelat de första dragen någon gång för länge sedan men mkt errata krånglade till det har jag för mig.

Noterade även att Seoul var aningen större än det är på "gamla" koreakrig-krigsspel, växt en aning kan man minst sagt säga. Mitt favorit-scenario i TOAW (The Operational Art of War, sånt där digitalt krigsspel) är ju koreakriget och jag vet inte hur många gånger jag invaderat broderfolket i söder. Dock behövde jag aldrig svänga på väg söderut för att undvika Seoul.

Andreas Johnson

#1
Har beställt det men det har inte kommit än....
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Elias Nordling

#2
Problemet är att jag har så svårt att ta situationen på allvar. Jag kan inte föreställa mig att Nordkoreas arme är i skick att föra krig på ett effektivt vis.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

#3
Citat från: "Elias Nordling"Problemet är att jag har så svårt att ta situationen på allvar. Jag kan inte föreställa mig att Nordkoreas arme är i skick att föra krig på ett effektivt vis.

+1

Fredrik H

#4
Jag håller på och spelar spelet just nu, vi har kommit till turn tre så mina funderingar är enbart baserade på det.

GMT levererar oerhört snygga produkter. Det känns som om dom har gjort ett kvalitativt ryck den senaste tiden.

Reglerna är långa och många, men begripliga. Det är lätt att glömma någon av alla regler, men å andra sidan är reglerna en mycket intressant modell för modern krigföring.

Spelet i sig är väldigt intressant då det är så oerhört assymetriskt. I luften dominerar de allierade i det närmaste totalt, men på marken är det nordkoreanska infanterister i såna drivor att SK drivs mot bristningsgränsen och längtar efter amerikanska förstärkningar, om så bara en brigad. Man får som nordkorean räkna med stora förluster och slugga sig framåt under ett regn av bomber och helikopteranfall. Det är också intressant med initiativsystemet; om någon har initiativet (beroende på hur många VP man fick turnen innan) så blir det än annan spelordning än om turnen är contested.
Flygsystemet är ruskigt bra och känns helt rätt.  

Sen måste man ju hålla med Elias om att det krävs lite fantasi för att se situationen som något som kan hända i verkligheten. Jag är dock i alla händelser så pass intresserad av modern krigföring så att det i alla fall blir som lilla julafton. En mycket välgjord, intressant och snygg produkt i mitt tycke.

Andreas Lundin

#5
CiteraDet känns som om dom har gjort ett kvalitativt ryck den senaste tiden

Instämmer till 100% och de har lämnat konkurrenterna långt efter sig.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

#6
Finns det några regler för att nordkoreanerna kastar sig ur stridsvagnarna, äter upp allt någorlunda ätligt de kan hitta och anmäler sitt avhopp till närmaste bonde?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

#7
Citat från: "Elias Nordling"Finns det några regler för att nordkoreanerna kastar sig ur stridsvagnarna, äter upp allt någorlunda ätligt de kan hitta och anmäler sitt avhopp till närmaste bonde?

 :D  Nä, det finns däremot en optional angående flyende civila i sydkorea. Det tycks som designern är av uppfattningen att NK-soldaterna skulle vara väldigt välmotiverade i sin kamp för den store efterträdaren Kim Jong Un. Detta går ju onekligen att diskutera.

Elias Nordling

#8
Visserligen lär väl nordkoreanerna vara hårt indoktrinerade, men de lär ju inte behöva köra många meter över gränsen till Sydkorea innan de upptäcker att allt de vet är lögn.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

#9
Citat från: "Elias Nordling"Problemet är att jag har så svårt att ta situationen på allvar. Jag kan inte föreställa mig att Nordkoreas arme är i skick att föra krig på ett effektivt vis.

Va? Är inte den store ledaren fortfarande statschef? Var det inte han som uppfann effektivitet? Jag har också hört från säkra källor att de är jättebra på att marschera, särskilt på första maj. Anfallet lär vara förlagt till detta datumet.

Mode

#10
Citat från: "Elias Nordling"Problemet är att jag har så svårt att ta situationen på allvar. Jag kan inte föreställa mig att Nordkoreas arme är i skick att föra krig på ett effektivt vis.
Sannolikheten för att det skulle inträffa har egentligen inte med saken att göra. Det som är intressant är hur bra de lyckats med simuleringen, med den givna förutsättningen att NK faktiskt anfaller; enligt min mening är detta alla krigsspels raison d'être.

Skulle man enbart gå efter sannolikheten för att något skulle inträffa skulle bra många spel falla för den yxan. Till att börja med kan vi skrota vartenda fantasy- och sfspel!
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Mode

#11
Citat från: "Fredrik Hornegård"Spelet i sig är väldigt intressant då det är så oerhört assymetriskt.
Det låter lovande att speltillverkarna har börjat upptäcka att dagens stridsmiljö ofta är asymmetrisk. Det är smått förvånande att Kuwaitkrigets utfall inte satt större avtryck i de moderna spelens mekanismer. Påfallande många designer verkar fortfarande sitta fast i ett Clausewitzianskt moras och har inte tagit till sig senare analyser.

Finns det fler exempel på detta? Hur hanteras exempelvis beslutscykler? Jag förmodar att det finns regler för att hantera skillnaden mellan NK:s sovjetinspirerade doktrintaktik och en förmodad uppdragstaktik för SK/USA.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

#12
CiteraDet som är intressant är hur bra de lyckats med simuleringen, med den givna förutsättningen att NK faktiskt anfaller; enligt min mening är detta alla krigsspels raison d'être.

Problemet är att min bild av vad som skulle hända är att den nordkoreanska krigsmaskinen skulle falla i bitar på ett par timmar, och jag föreställer mig för det första att det inte är det spelet simulerar, och för det andra är jag rätt ointresserad av att se det simuleras.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

#13
Citat från: "Elias Nordling"Problemet är att min bild av vad som skulle hända är att den nordkoreanska krigsmaskinen skulle falla i bitar på ett par timmar, och jag föreställer mig för det första att det inte är det spelet simulerar

Det låter å andra sidan som ett kul tema för någon sorts war/euro-hybrid. :D

Mode

#14
Citat från: "Elias Nordling"... är jag rätt ointresserad av att se det simuleras.
Jodå, det kan jag instämma i, däremot är jag intresserad av spelsystemet och om det kan appliceras på andra mer intressanta situationer.

Ointresse för simulation kan jag anmäla för exempelvis AIK, Napoleon annat än som konjak och allt som ens luktar Tolkiens värld. Det är inget problem, jag börjar bli riktigt bra på att fullkomligt strunta i sådana spel.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.