Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Next War: Korea

Startat av nielsen.filip, 22 augusti 2012 kl. 22:26:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Detox

Jag fick just hem mitt ex av spelet.

Det är snyggt och högaktuellt, men utan att ha hunnit mer än skumma igenom reglerna så undrar jag om det verkligen återger verkligheten att nordkoreanska mek-brigader har samma stridsvärden som amerikans mek brigader?

M1A3 mot T-55?

för att inte tala om skillnaderna i C3i, mörkerstrid, taktik etc...

Nisse

Citat från: "Detox"Jag fick just hem mitt ex av spelet.

Det är snyggt och högaktuellt, men utan att ha hunnit mer än skumma igenom reglerna så undrar jag om det verkligen återger verkligheten att nordkoreanska mek-brigader har samma stridsvärden som amerikans mek brigader?

M1A3 mot T-55?

för att inte tala om skillnaderna i C3i, mörkerstrid, taktik etc...

Jag tror inte de ens är på samma planet när det gäller stridsvärde. Jag kan omöjligen tänka mig att en nordkoreansk mekbrigad är i paritet med en amerikansk. Utan att ha fog för åsikten men jag tror att amerikanen skulle göra slarvsylta av nordkoreanen i nio fall av tio.

Andreas Lundin

Jag tror dock att andra värden (som inte syns på countern) är inblandade i stridsresultatkalkylen.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Tryggve

Citat från: "Nisse"Jag tror inte de ens är på samma planet när det gäller stridsvärde. Jag kan omöjligen tänka mig att en nordkoreansk mekbrigad är i paritet med en amerikansk. Utan att ha fog för åsikten men jag tror att amerikanen skulle göra slarvsylta av nordkoreanen i nio fall av tio.
En sydkoreansk mekbrigad torde väl vara nästan lika överlägsen en nordkoreansk också. I alla fall om de har de senaste K1A1-stridsvagnarna.

nielsen.filip

Nu har jag börjat läsa Red Phoenix igen och plocka med detta. Red Phoenix är ett mästerverk!

Hittade denna ganska intressanta artikel också.
https://warontherocks.com/2019/04/how-does-the-next-great-power-conflict-play-out-lessons-from-a-wargame/
Brukar inte vara riktigt så mycket kamouflage när jag spelar.

tinG

Detta enda spelet i serien som jag inte äger. Var lite sen i starten. Har dock fortfarande spelat för alltför lite NW face-to-face...
Har du nån lösning på det dilemmat?
:)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

nielsen.filip

Citat från: tinG skrivet 23 april 2019 kl. 22:54:29
Detta enda spelet i serien som jag inte äger. Var lite sen i starten. Har dock fortfarande spelat för alltför lite NW face-to-face...
Har du nån lösning på det dilemmat?
:)

Inte omöjligt att jag har en lösning. Men kanske inte direkt i närtid. Låt mig fråga min sekreterare hur kalendern ser ut...

nielsen.filip

DMZ, SOUTH KOREA  Lieutenant General Cho stood by the roadside watching his troops march south down the thoroughfare the imperialists called Highway 1 or the Main Supply Route. He stood in the shadow thrown by a wrecked South Korean M-48 main battle tank.
The tank and its crew had been killed on the first day of the war as they tried and failed to stem the North Korean offensive. Its twisted gun barrel still pointed north along the highway. The three T-62s it had destroyed before dying were already gone, pulled off the battlefield back to rear-area repair shops. They would fight again. The M-48 would not.
The wind veered slightly suddenly, and Cho's nostrils twitched as they caught the faintest smell of death rising from inside the tank. He was immediately thankful for the freezing temperatures that had delayed the onset of corruption and decay. Seeking fresher air, he stepped away from the M-48 and stood motionless again, silhouetted by the setting sun.
Cho clasped his hands behind his back and smiled. Tanks, trucks towing artillery pieces, APCs, and other vehicles jammed every lane on the highway, rolling steadily on their way to the front nearly twenty kilometers ahead. Columns of marching infantry paralleled the highway on both sides, pushing through the snow to leave the road to their mounted comrades.
Red Phoenix was working. The frozen ground and icea over rice paddies were giving his men a mobility undreamed of in the warmer summer or spring months. And Korea's harsh winter weather was playing its part by degrading the enemy's air attacks on his ccolumns-minaking it difficult for South Korea's surviving F-6s and F-5s to find their targets.
Cho knew that the same weather hampered the North's air forces even more, but he had never counted on their support to win this war. A draw in the air battle would satisfy him and leave the ultimate outcome in the hands of his tank and infantry commanders.
He lifted his binoculars and scanned the low hills rising at irregular intervals on either side of the road. Every elevation in sight was occupied by camouflaged ZSU-23-4s, 57mm flak batteries, and their associated radars his backup defenses should enemy aircraft leak through the MiG-29, MIG-23, and MiG-21 interceptors loitering overhead. Heavier antiaircraft guns and SAM sites farther back provided added protection.
Cho knew that some of his units had been hit hard from the air, but his air defense commanders had assured him that the imperialists were paying a high price in planes for every attack. He knew their claims were almost certainly exaggerated, but even so the toll of downed aircraft had to be wearing away the American and South Korean squadrons—loss after loss that would eventually render them ineffective.
Satisfied for the moment with the apparent readiness of his air defenses, he turned on his heel and faced south, studying the heavy black smoke cloud roiling high into the sky on the horizon. A huge cloud formed by burning villages and hundreds of wrecked vehicles. And he could hear a dull, muffled thumping noise as his artillery continued to pound the retreating enemy, sending still more smoke and dust into the air.
Cho slowly lowered the binoculars to his chest and looked again at the landscape around him. The smoke pall staining the sky had reminded him that war, however successful or necessary, carried a bitter price. He could see that easily enough in the shattered buildings along the roadside and in the twisted corpses and abandoned, burned-out tanks and vehicles, strewn across the countryside. He could read it in the weary, vacant-eyed troops huddled around small fires off the highway - the remnants of his two first-echelon infantry divisions.

-Red Phoenix, Larry Bond

72 timmar har gått. NK har avancerat 10 till 20 km i den demilitariserade zonen. Förlusterna på båda sidorna är enorma.

nielsen.filip

från "North Korea Country Handbook, Marine Corps Intelligence Activity"

En vecka efter konfliktens start. IV:e kåren har kämpat sig igenom den demilitariserade zonen och befinner sig 10-15 km från Seouls utkanter. De nordkoreanska lätta infanteribrigaderna med elit-trupper är i stort sett utplånade, men de har lyckats med sitt uppdrag. Den sydkoreanska försvarslinjen är nu mycket tunn och kommer brista vilken timme som helst:

thermopylai

Citat från: Johan skrivet 10 september 2012 kl. 11:03:34
Jag har mycket svårt för argument av typen "det skulle dom aldrig göra". Jag brukade använda det själv när jag var yngre, men ålder och historie-intresse har ganska entydigt visat att dom mest enfaldiga och omoraliska beslut mycket väl blir tagna i alla fall.

+1
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."