Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Befälsgrader i Sverige på 30talet.

Startat av Nisse, 6 augusti 2012 kl. 10:05:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nisse

En rätt obskyr fråga. Känner någon till grader och organisation på ett svenskt skyttekompani organisation M37

En kamrat till mig skall gjuta upp svenska soldater från 30 talet i skala 28 mm och han vill ha grader och organisation så korrekt det går.

Så: vilken grad hade en kompanichef för ett skyttekompani enl organisation 1937 ( som beslutades 1925, och skulle vara genomförd 1937).

Vilken grad hade hans ställföreträdande.

Samma med plutonen, vilken grad hade plutchef, stf och ev underbefäl.

En skyttegrupp var 12 man, 11 man med gevär och en med kg. Vilken grad hade grpC samt hans ev sft?

Nån dom vet?

Andreas Lundin

Google är din vän. Härfinns en del info, med källhänvisningar/litteraturhänvisningar.

Även här

Dock saknas exakta grader på befälsmanskapet.

Jag skulle dock tro att det inte förändrats särskilt mycket över tid och då torde det vara så att Kompanichef endera är kapten eller möjligtvis löjtnant.

Plutonchef är vanligtvis fänrik.

Gruppchef vanligtvis furir, men kanske sergeant på denna tid? Vice gruppchef kunde han vara korpral månne?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Tommy Röhs

Nisse

Ha se där! Lustigt, har surfat runt och inte hittat nått så fanns allt där jag inte tänkte på att leta, wikipedia... :oops: