Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR NATO: The Next War in Europe, scen 1: Strategic Surprise

Startat av nielsen.filip, 22 september 2012 kl. 01:03:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Victory level:
WP decisive, 52 points. (gränsen låg vid 51...)

Kartan utan trupper:

Norra delen utan trupper:

Notera att jag glömde erövra Luneburg i norra tyskland. Upptäckte inte detta förrän jag tittade på fotona efteråt. Extra roligt blir det om man har läst Ralph Peters Red Army där samma stad bedöms som militärt oviktig men ändå får en alldeles extra våldsam behandling.

NATO:s förluster:

NATO hade extra otur med de inflygande trupper, 6 stycken blev nedskjutna innan de ens hann landa. Sovjetisk spion med koll på inflygninsrutterna misstänker jag.

WP:s förluster:

nielsen.filip

Citat från: "zilver"
CiteraMen är inte marinhögkvarteret bara i supply i sin egen "supplyfas", dvs inte i den Joint supply fasen precis innan kapitulation och liknande kollas? Dvs det krävs en landväg.

Hmm. Får kolla upp det. Samtidigt skrivs ju i Designers notes eller var det nu är att det inte är så svårt att ta Danmark med bara luftlandsättningstrupper och navalinfanteri. Supplyreglerna är lite stökigt skrivna överlag.

Tror det blev extra svårt att erövra Danmark i mitt spel eftersom tysken släppte alla sina fallskärmstrupper där. Något han antagligen fick sota för på annat håll men Danmark höll ut länge. Skickade även in en brittisk infanteribrigad för att hjälpa till.

Rehnskiöld

...Battle for Germany. Mina erfarenheter av det spelet är att läget 1914 uppstår på en gång. Stora WP-styrkor går över gränsen, knappt, och kör fast på en gång bara för att börja bombas sönder till smulor. En svaghet med det spelet, tycker jag, för vad man vill se är den röda flodvågen braka in :D .

Mode

Mjaa.., nu kan ju Strategic Surprise-scenariot i NATO:NWiE inte direkt jämföras med 3WW:BfG. Förutsättningarna för det förstnämnda är att NATO är helt oförberett, medan man i det sistnämnda faktiskt hunnit mobilisera. Plocka bort några tunga divisioner och det mesta flyget (i synnerhet A-10:orna) från NATO så blir det ett helt annat spel, även om man måste plocka bort en del WP-styrkor också.

Det skulle iofs kunna bli en intressant situation att sätta ihop en Strategic Surprise för BfG. Någon som känner sig hågad? Ett teamprojekt inför nästa FF, månne?
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Tommy Röhs

Citat från: "Mode"Någon som känner sig hågad? Ett teamprojekt inför nästa FF, månne?

IIRC så finns det beskrivet i WW3:Persian Gulf vad som händer om NATO eller Warsawa Pakten lyckas få till ett strategiskt överfall.

Elias Nordling

Det stämmer utmärkt, man börjar omgång 0 istf 1. Det slår rätt hårt mot pakten också som jag minns det.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"