Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Men vilket är då det bästa Musket & Pike-spelet?

Startat av BigPapaBear, 28 augusti 2012 kl. 11:00:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

zilver

Det må så vara. Men har du en minus två ledare så nog är det svårt att inte sätta in honom i striden. Det kan mycket väl vara skillnaden på ett avgörande genombrott och att din egen enhet slås tillbaka.

Engelbrekt

Kanske förstår dig fel men en -2 ledare eller en 0 ledare ger samma bonus i närstrid (+1) så då ger det sig tycker jag att den bättre ledaren utnyttjas mer effektivt i ett bakre läge, där han kan få continuations och göra preemptions. Men visst, ibland behöver de gripa in, vilket kan hjälpa eller gå åt skogen (Gustav II Adolf).
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

zilver

Ja, där ser man. Jag lär mig nytt varje dag.

magnus lindström

Den regeln var jag med och ändrade :) Modiga "nollor" som Slange stupade vid 2:a Breitenfeld. Som ursprungsregeln var så var det aldrig värt att ha med en "nolla" i strid :)

zilver

Personligen tycker jag nog att man kunde skrota pistolammunitionsbrickorna. Mycket brickor för rätt litet värde. Ge kavalleriet ett plus så är det bra med det. Eventuellt skulle till och med formationssystemet kunna förenklas. Men visst, någonstans går gränsen där den historiska känslan försvinner.