Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Den seriösa krigsspelarens hörnklippare...

Startat av Scipio, 29 augusti 2012 kl. 10:35:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Efter att i princip ha gett upp hörnklipparna gav jag dem ett sista försök med Navajo Wars som jag tyckte förtjänade det. Det var också mitt första försök med 5/8-tumsbrickor och tången med större rundning.

Jag upptäckte snabbt att det gick MYCKET lättare med de större brickorna, åtminstone dessa utan snibbar i hörnen klippte jag nästan aldrig snett vilket hände stup i kvarten med halvtumsbrickorna. Till skillnad fråm halvtumsbrickorna fick jag upp bra fart när jag inte var tvungen att dubbelkolla att brickan låg rätt hela tiden.

Jag provade också att växla hand och upptäckte då att anledningen att jag blev så trött i handen så fort var inte att den var för trög att klippa med utan att mitt grepp var precis lite för litet så att jag även i viloläge spände fjädern och hade konstant statisk belastning. Med vänsterhanden har jag tydligen narginellt större grepp och denna effekt försvann. Jag hade då inga problem att klippa igenom en karta brickor på en kväll utan att bli för trött i handleden.

Så åtminstone tången med stor rundning är en keeper.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Pierre

Nu när jag fick syn på den här tråden kände jag att en uppdatering var av godo. Jag skrev tidigare i tråden att jag hade haft tur med tullmongot, det hade jag inte den gången jag beställde en tång. Tullidioterna hade fått för sig att min tång hade kostat i runda slängor 10 X vad jag betalat och tog därmed ut en extremt saftig avgift, naturligtvis ringde jag och gnällde och fick då till svar att jag skulle brevledes skicka in mitt klagomål inkl. bevis för pris med mera. Detta gjorde jag och efter ett par dagar ringde det en tulltjänstekvinna som hade fått mitt ärende på bordet men inte kunde förstå vad jag ville med mitt ärende, förklarade då ännu en gång att det jag inkluderat i mitt brev var kontoutdrag, kvitto som medföljde paketet samt det mail jag fått som konfirmation på min beställning. Naturligtvis förstod hon fortfarande inte och jag fick då förklara ännu en gång varför jag inte ska behöva betala avgifter baserade på 10 X det belopp som tången faktiskt kostat mig. Efter många om och men så fick jag till slut en del pengar tillbaka och allt var frid och fröjd.
Flickan jag nyligen hade mött har dock valt att göra slut på vårt förhållande och jag har varit på tok för lat för att låta tången göra sitt jobb, men snart ska den får arbeta snart...

Kanger

Problem med både flicka och tull! Känns som en regnig semester  :(

Elias Nordling

Efter framgången med 5/8-tumsbrickorna och tången med stor rundning gjorde jag ett nytt försök med halvtumsbrickor och den andra tången. Tre av fyra hörn blev snedklippta :-(

Provade att byta hand och hålla tången närmare i bättre belysning, och plötsligt blev det snygga klipp på varje försök! Det gjorde enorm skillnad att se vad man håller på med.

Behåller den också. :-)

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"Efter framgången med 5/8-tumsbrickorna och tången med stor rundning gjorde jag ett nytt försök med halvtumsbrickor och den andra tången. Tre av fyra hörn blev snedklippta :-(

Provade att byta hand och hålla tången närmare i bättre belysning, och plötsligt blev det snygga klipp på varje försök! Det gjorde enorm skillnad att se vad man håller på med.

Behåller den också. :-)
Kul att du fått kli på dom!   :up:

Dom är som sagt inte nybörjarvänliga men när man väl greppat tekniken så går det inte att gå tillbaka.
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

Jag är inte säker än på att jag kommer att klippa spel med riktigt många brickor med dem, risken att klippa de små brickorna snett gör att det går långsammare. Ska prova lite mer.

Scipio

Oregon Laminations har släppt en ny version av hörnklipparen som ska vara lättare att klippa med.

Jag har provat den och den fungerar men jag kommer nog själv att i huvudsak fortsätta med standardmodellen då jag känner att den är snabbare när man lärt sig att använda den.

Det finns nu också en modell med 2,5mm rundning också.

Elias Nordling

Jag kan tänka mig att säöja mina klippare då jag aldrig blev riktigt vän med dem.

Tank82

Tjena!

Vilken klippare har du? Stora eller lilla?

Elias Nordling

Det är inteden nya versionen på bild här ovan, utan de äldre. En med storoch en med liten.rundning, vad det nu kan bli i mm.

Scipio

Sannolikt 2mm och 3mm rundning.
2,5 mm är relativt ny.

Elias Nordling

Tank82

Hade funderat på beställa den stora från USA men säljer du 2:an eller 3:an eller båda så är jag intresserad.

Vad ska du ha för dem styckvis alt. båda?

Är det något problem att få in brickorna på höjden, tänkte i huvudsak köra mina brickor till diverse GMT-Spel och tonvis med ASL?

Elias Nordling

Är du viktor Forsberg, och är du fortfarande intresserad? De är till salu bägge två.

Wes

Annars är jag intresserad av 2mm varianten om den fortfarande är skarp.

Skickat från min iPhone med Tapatalk