Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Den seriösa krigsspelarens hörnklippare...

Startat av Scipio, 29 augusti 2012 kl. 10:35:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Hörnklippning är nog något som dom flesta här ägnar sig åt och många av oss har nog nära på slitit ut ett flertal nagelklippare genom åren och dom flesta har nog alltid haft kännslan av att det måste finnas en bättre lösning.

Tidigare har jag provat C4-cornercutter i förhoppning att det skulle vara svaret men blev tyvärr besviken både på resultat och hastighet.

I våras så snubblade jag på lösningen på mitt problem i varjefall på BGG.

Någon där hade hittat en hörnklippartång som jag antar används av "scrap-bookare" och provade den för att klippa counters med väldigt intressant resultat.

Så jag beställde en sådan på chans från Oregon Laminations som har dom i USA och gick loss på några spel.
Dock så var rundningen 3mm vilket var helt perfekt för 5/8" brickor eller större men är kanske lite väl våldsam rundning på 1/2" brickor.
Fördelen är också att ivarjefall jag kan klippa med bara ett öga på placeringen av brickorna i tången och det andra ögat på tv eller film eller något annat på ett annat sätt än vad som är möjligt med en nagelklippare.

Några månader senare så släppte Oregon Lamination en 2mm tång efter förfrågan från krigsspelare och nöjda användare av 3mm varianten.
Givet inköp då 3mm versionen fungerade så bra.

Efter att ha klippt ett halvdussin spel och hela mitt ASL-set så tycker jag att det är något som bör vara värt att titta på för alla krigsspelare trots att dom inte är direkt billiga.

Lite exempel på tängerna och resultaten:

Oregon Laminations beställningssida
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

Klippte du klossarna med?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"Klippte du klossarna med?
Hade dom gått att få in i tången så hade jag gjort det också.  ;)

Andreas Lundin

Pris?

Demonstration på FF?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Citat från: "Andreas Lundin"Pris?

Demonstration på FF?
$34.95. Längst ner i min första post så finns länken Oregon Laminations beställnings-sida.

Kan ordna med en demonstrations och testnings workshop på FF för dom som är intresserade.  :)

Elias Nordling

Jag vill gärna testklippa!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"Jag vill gärna testklippa!
Självklart. Det får bli en demonstrations och testningsworkshop.
Jag kan nog gräva fram en hög med brickor som ni kan få testklippa på åt mig...  ;)

BigPapaBear

Hörnklippningsseminarium med Roger på FF. Klockrent! Sign me up.  :up:
En mycket bitter liten man.

Snowfox

Citat från: "Scipio"
Citat från: "Elias Nordling"Klippte du klossarna med?
Hade dom gått att få in i tången så hade jag gjort det också.  ;)

Det finns ett bra hjälpmedel för dem i järnhandeln, kallas rasp.  8)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Doomfarer

Superintressant!

Behöver man både en 2 och en 3 mm tång eller räcker det med en 2mm även till de större brickorna?
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Scipio

Citat från: "Doomfarer"Superintressant!

Behöver man både en 2 och en 3 mm tång eller räcker det med en 2mm även till de större brickorna?
Ja man behöver verkligen inte 3 mm tången alls det går bra med 2an på allt istället.

Men eftersom jag ändå hade 3mm sedan tidigare och så tycker jag att de större brickorna blir tjusigare med lite mer rundning så vart det så.
Sedan åtminstone i ASL så är det väldigt praktiskt med lite mer rundning på de större brickorna där hörnen annars sticker ut från sina hexar när man flyttar omkring dom och då drar med sig andra stackar på utflykter.

Doomfarer

Får det till runt 320 kr med frakt, men vad fasen, detta måste testas.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Scipio

Klarar man tull-lotto så är det inte alls farligt.  :)

Doomfarer

Citat från: "Scipio"Klarar man tull-lotto så är det inte alls farligt.  :)

Glömde tullen, korrigerar mitt uttalande.

Får det till runt 500 med frakt, men vad fasen.  :D
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

magnus lindström

Vafaan nu blev man lockad att ge tullmongo en match igen. Men borde inget liknande finnas i butik i Sverige?