Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krigsspelstidningar

Startat av BigPapaBear, 29 augusti 2012 kl. 13:28:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Jag är Fantomenskadad från ungdomen. Det är något freudianskmysigt med att upptäcka en tidning innanför dörren när man kommer hem. Dock har jag aldrig prenumererat på en krigsspelstidning. Kanske borde prova.

Finns det någon som är vettig? Gärna med ett spel i tidningen.
En mycket bitter liten man.

Scipio

Battles magazine.
Tjock som attan, bra kvalité, många recensioner, artiklar om och kring krigsspelshobbyn och minst ett spel med i varje nummer som ser mycket proffsiga ut och bland den jämnaren nivån av tidningspel som har funnits, ivarjefall så här långt.
Och Elias skriver där!

http://www.battlesmagazine.com/eshop/index.php
"Randomization is too important to be left to chance"

zilver

Jag kör Battles (snygg, vettiga artiklar om än rätt överdrivet positiva ibland, ok spel) och Against the Odds (snygg, vettiga artiklar, ok spel) med spel. Strategy & Tactics och World at War utan spel (bra artiklar, men inget krigsspelsfokus). Däremot tycker jag att spelen i S & T och World at War inte är särskilt prisvärda. Rätt tafflig grafik och i princip känns det som om spelen mestadels görs av några få snubbar som trycker ut dem i parti och minut (typ Miranda). Battles skulle jag nog sätta först, men räkna inte med att numren kommer i tid, de kommer när de är klara helt enkelt.

Elias Nordling

Det finns numera inga krigsspelstidningar som inte har medföljande spel. Utöver de som nämnts finns GMTs husorgan C3i och MMPs Special Operations, bägge intressanta om man spelar det mesta av dessa företags spel, och så Paper Wars som efter en tids vila ska ges ut av Compass Games, med spel och recensioner.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Johnson

Glöm inte Against the Odds. Sitter precis med deras Boudicca-nummer, en remake av West End Games gamla Druid. Mycket bra.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Elias Nordling

Jag har erfarenhet av samtliga tidningar, och så här skulle jag beskriva dem:

Against the Odds: Militärhistoria av den hejiga hurtiga sorten, typ våra hjältemodiga hjältar som slogs hjältemodigt, som går mig på nerverna. Kackiga analyser som gärna använder mytologiska siffror som att Xerxes hade en miljon man i sin arme eller att nordstatarna förlorade 10 000 man vid Cold Harbor. Spelen ofta halvbakta, och att de fortsätter att publicera spel av Paul Rohrbaugh och Perry Moore visar att de inte bara har dåligt omdöme utan saknar kvalitetskontroll. Har slutat prenumerera, men köper om det är något spel som särskilt intresserar mig och jag litar på att konstrutören kan få ihop spelet på egen hand utan någon developer.

Elias Nordling

Strategy & Tactics, World at War, Modern War: Tidningarna är väldigt lika varandra, det är bara ämnesvalet som skiljer dem. S&T täcker hela historien, WaW andra världskriget och MW modern krigföring och kalla kriget.

Artiklarna är historia av det torra analytiska slaget vilket jag föredrar framför ATOs kitsch alla dar i veckan. Spelen skulle jag säga att av sex är 1-2 spel som förtjänar att spelas om och om igen, 1-2 rena misslyckanden, och övriga helt OK och värda tiden men kanske inga klassiker. Det är ju nu sällsynt med enkartorspel som tar ett par timmar att spela, så där tycker jag att dessa tidningar fyller en nisch för mig. En oroande utveckling är att de anställt Eric Harvey som developer, något från allt jag sett han är riktigt dålig på. Överväger att sluta att prenumerera och handplocka de utgåvor som intresserar mig mest.

Elias Nordling

Battles skriver ju jag i. Recensioner och analyser. Tycker recensionerna håller rätt hög klass, särskilt de av David Hughes. Kul med Most Wanted-sektionen där man kan få previews av kommande spel. Spelen i tidningen håller kanske inte samma klass som S&T, men de har trevligt format,  och en del har varit riktigt bra. I mitt tycke den mest läsvärda av krigsspelstidningarna.

Elias Nordling

Paper Wars brukade vara en ren recensionstidning. Recensionerna var torrare och mer intetsägande än de i Battles. Nu har tidningen köpts av Compass och ska ha ett spel i varje nummer utöver recensionerna. får ses som ett oprövat kort.

Elias Nordling

Special Operations är MMPs husorgan, och C3I GMTs. Bägge innehåller främst artiklar om företagens spel, och är man inte intresserad av dem kanske de inte är så intressanta. Bägge innehåller spel numera. C3i också mängder av variantbrickor och liknande.

Strv102r

Har speltestat det spel som ska ingå i första utgåvan av Paper Wars. Det  handlar om Anzio 44 och har en hel del nya grepp. Fungerade bra tyckte jag.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

silversixx

Björn, börja med en prenumeration på Battles. Bli besviken och sälj allt för halva priset till mig. Jag är inte lika petig som du, och behöver bara en snygg karta för att det ska göra spelet bra för mig ;)

Doomfarer

Blev sugen på att prenumerera på Battles men lite avskräckt av priset. 100€ för fyra tidningar känns lite dyrt och detta från en som precis köpte hörnklippare för 320 kr + tull.

Dessutom hatar jag erbjudanden som "The next 1000 subscribers will also get...".

I så fall vill jag veta om det fortfarande gäller eller inte, surt att prenumerera men inte få spelet.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Doomfarer

Nu beställde jag. Får skylla på er om jag inte blir nöjd. :)
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Elias Nordling

Värt att veta i sammanhanget är att Battles har ca fyra gånger fler artikelsidor än S&T.