Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Panzer med expansioner

Startat av Andreas Lundin, 13 september 2012 kl. 13:30:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Vad tror ni om dettasom alternativ till det C2-lösa ASL?

Jag har sett det i butiker på nätet, men inte ännu i Svenska butiker. Hur lång fördröjning brukar det vara för dessa produkter för att nå hyllorna i Svedala?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Jorå jag tror det kan vara något.
Jag sitter som bäst och klipper brickorna och sorterar och läser reglerna.
Är allmänt intresserad av detaljerade taktiska pansarstridspel redan innan och det här ser ut som det kan klia den klådan bra.

Till skillnad från ASL där fokuset är på infanteri med lite pansar så ser fokuset här ut att vara på pansar med lite infanteri och skalan är större också (100m per hex istället) vilket känns vettigt för pansarstrid.
Får se hur C2 delen fungerar, jämfört med ASL så finns det något där ivf.

Fast om jag ska säga något om jämförelsen så tycker jag egentligen inte att Panzer är istället för ASL. ASL är ett av dom röjigaste beer&Pretzel spelen som finns, Panzer tilltalar istället pansarfetishen.
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

Jag gillade ju MBT när det begav sig så jag tror jag tar en chans här också.

Vad gäller ASL har du förstås rätt. På söndag blir det Festung Budapest och bira för min del!  :ultra:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

zilver

Jag kan inte säga så mycket om nya Panzer (mer än att de verkar mjölka ut rätt mycket ur vad som var ett spel förut, nu ett spel och två expansioner). Men det gamla var kul, men extremt inriktat på pansaret. Infanteriet satt, om det var med, mest i ett hus och duckade. Oftast var det roligast att bara köra pansar mot pansar. Där är det vida överlägset ASL i rolighetsgrad i mitt tycke. Rätt mycket figurkänsla över spelet.

Tommy Röhs

Fem spel: Panzer, Armor, 88, IDF och MBT.

Plus figurspelregler med sex expansioner.
http://strikenet-games.com/Panzer.html

GMT versionen av Panzer bygger på figurspelsversionen av spelet.

zilver

Innebär det att det nya består av ett basspel och så småningom sex expansioner? Det är inte helt lätt att förstå av det som har skrivits om det.

BigPapaBear

Citat från: "zilver"Infanteriet satt, om det var med, mest i ett hus och duckade. Oftast var det roligast att bara köra pansar mot pansar.

Samtidigt som man sitter och låter "Brrrrrm... Brrrrmmmmm" när vagnarna rullar framåt?  :)
En mycket bitter liten man.

zilver

Jag skrev ju att det var som ett figurspel. Är inte det själva definitionen på figurspelande?

groggyfroggy

:ultra:

Blev torsk på Panzer häromveckan. Köpte allt.

Behöver motspelare. Finns det någon nära Göteborg?

//Kapten Grogg

Frocken

Jag gillar Panzer och bor nära Göteborg (Lerum), har lite småtrångt med tid, fast ett parti Panzer smäller man ju av på en kväll till skillnad från vissa andra spel man pysslar med så något borde man få till. Tidsoptimister är vi allihopa :)

Sent from my HTC One using Tapatalk

Jon

Här har du en till som gillar Panzer men jag får dock aldrig tid till det, jag väntar mest på att Frocken ska lära mig det ordentligt... host host!

Jag bor två mil öster om Göteborg, ganska så nära ovanstående talare.

berneving

Spelade en del MBT och IDF för sådär 20 år sen och testar gärna Panzer, bor i Götet.  8)

Jon

Hallå Berna! Det var länge sedan, jag tror att jag bodde i Borås sist när vi spelade bl.a. Flames of War med Delgivarna några gånger.

Klart att vi ska spela Panzer!

/Jon Svensson

groggyfroggy

Då har vi några. Jag ordnar lite mail till alla, så ser vi var det landar.
:ultra:

Lars M Wistedt

Som det ser ut nu sa finns det tre Ostfront moduler (inkl grundmodulen) samt en vastfront expansion. Trevligt spel!