Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Litteraturtips krigshistoria

Startat av magnus, 11 november 2004 kl. 18:01:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 9 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

CiteraKombinera Johan Voss Soldat i Waffen-SS med
Seven Days in January: With the 6th SS-Mountain Division in Operation Nordwind av Wolf T. Zoepf har jag fått som tips. Äger båda men har inte hunnit dit i bokhögen ännu.

Det verkar vara ett bra tips! Har den förstnämnda och skall söka efter den sistnämnda!  

:up:

Någon som vet något om följande titel?

Stalingrad

Den verkar ju vara en riktig 12-taggare på krigslitteraturfronten.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Någon som vet något om följande titel?

Stalingrad

Ny forskning kring nytt källmaterial gör mig alltid lite pirrig i brallan.  :oops:  :up:

234:- inkl. frakt (snabb leverans) från Pick-a-book i England. Ca 300:- från Bokus.
En mycket bitter liten man.

Doomfarer

Citat från: "Andreas Lundin"...men på historiska institutionen i Lund (alltså inte ekonomisk historia, som läses på EC) har jag inte märkt någon särkild vridning alls. Förutom att de flesta är avogt inställda till all historia som hände före Gustav Vasa... Men det är en annan sak.

Kan man lugnt påstå. När jag skulle skriva min uppsats (om Goterna under folkvandringstiden) var det mycket huvudbry. Inget ville ta i det med tång ens, till sist kom de på att de hade en kuf sittande någonstans och skickade mig dit. Kufen var Dick Harrison, detta var dock -91 så, innan han blev (ö)känd.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BigPapaBear

Citat från: "Doomfarer"Kan man lugnt påstå. När jag skulle skriva min uppsats (om Goterna under folkvandringstiden) var det mycket huvudbry. Inget ville ta i det med tång ens, till sist kom de på att de hade en kuf sittande någonstans och skickade mig dit. Kufen var Dick Harrison, detta var dock -91 så, innan han blev (ö)känd.

Jag fick samma reaktion i Stockholm när jag berättade att mitt ämnes fokus låg på 1800-talet (om spannmålstullarna). De konstaterade snabbt att det inte fanns en enda käft som kände till, brydde sig om eller tyckte om det århundradet just då. Jag kom (faktiskt citat) "tio år för sent". Hade jag däremot velat göra något om kvinnorörelser eller hetronormativitetens gissel på 1950-talet hade jag snabbt fått ett tiotal handledare.

Kände mig som en övervintrad pudelrockare i Seattle 1994...

jerry

Citat från: "Andreas Lundin"Vad jag saknar är välskrivna 'biografier' över mindre enheter i 2vk (typ, bataljon och nedåt). Då menar jag inte LRDG, eller andra special forces (det finns i överflöd tycker jag), utan hederliga jävla infanteri-, spanings-, ingenjör- eller (varför inte?) bergsjägarförband.

Eftersom min tyska är lika vass som mitt fiolspel, så önskar jag helst tips om böcker översatta till, eller skrivna på, engelska eller ett nordiskt språk (ja, isländska och färöiska går också bra).

Har precis möblerat om här hemma för att lättare skilja på mitt o sambons liv.

Detta hittade jag i en vrå inköpt i London 1988 !!!

The russo german war june 1941 - may 1945
Small unit actions, improvisations and partisan warfare.
Edited by :Victor Madeja
Published by:Valor publishing company
Allentown Pennsylvania 181 03

Riktig liten goding, kartor o berättelser, detta förlag släppte även en serie order of battles på en mängd länder , högintressant.
Vet inte om detta förlag existerar men man kan ju snoka runt lite
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Andreas Lundin

CiteraThe russo german war june 1941 - may 1945

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Andreas Lundin

CiteraJag fick samma reaktion i Stockholm när jag berättade att mitt ämnes fokus låg på 1800-talet (om spannmålstullarna). De konstaterade snabbt att det inte fanns en enda käft som kände till, brydde sig om eller tyckte om det århundradet just då. Jag kom (faktiskt citat) "tio år för sent". Hade jag däremot velat göra något om kvinnorörelser eller hetronormativitetens gissel på 1950-talet hade jag snabbt fått ett tiotal handledare.

Fan, läs ett riktigt ämne istället (läs: religionshistoria)!

Tacka vet jag historia som handlar om blodiga männisskooffer, hednagudar, översexuella sektledare, självmordsbombare och fan och hans moster (bokstavligt). Inte nåra jäkla pk-ämnen! (obs! detta inlägg kan innehålla viss syrlig ironi, ja man skulle kanske kunna ana en viss bitter satir i det hela).

jerry

Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraThe russo german war june 1941 - may 1945

http://www.army.mil/cmh/ här är nåt att bita i jag har köpt böckerna om omaha o utah riktiga guldgruvor med sanslöst bra kartor o berättelser om små strider

jerry
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Andreas Lundin

CiteraNågon som vet något om följande titel?

Stalingrad

Kom på att den skulle sitta fint som "uppvärmning" till Case Blue.... Givet köp - men först när den finns i softback!
Stora tunga böcker orkar jag inte ligga ner och läsa - och det är liggandes på sofflocket som dessa böcker skall njutas!

BigPapaBear

Citat från: "jerry"http://www.army.mil/cmh/ här är nåt att bita i jag har köpt böckerna om omaha o utah riktiga guldgruvor med sanslöst bra kartor o berättelser om små strider

jerry

Jag hittar inga böcker, bara broschyrer...  :?
Amerikanska flottans forskningsinstitut har en liknande sida med en del sköna boktitlar.

http://www.usni.org/navalinstitutepress/index.asp

A F

Citat från: "BigPapaBear"Kände mig som en övervintrad pudelrockare i Seattle 1994...
:lol:  :lol:  :lol:

jerry

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "jerry"http://www.army.mil/cmh/ här är nåt att bita i jag har köpt böckerna om omaha o utah riktiga guldgruvor med sanslöst bra kartor o berättelser om små strider

jerry

Amerikanska flottans forskningsinstitut har en liknande sida med en del sköna boktitlar.

"BOOKSHELF" står det det är bara att klicka där o njuta

jerry

jerry

Citat från: "BigPapaBear"

jerry

http://bookstore.gpo.gov/actions/PublicationSearch

Ok, förlåt , det var nog denna sidan jag själv beställde ifrån

jerry

BernadotteOnline

Citat från: "BigPapaBear"Supplying War av Martin van Creveld - vad vore krig utan logistik?  :up:  :up:

Tack Björn för ett envist tipsande om Crevelds bok. Nu läst. MYCKET läsvärd och ger mersmak när man läser andra böcker som bekräftas hans tes att få bryr sig om att utröna logistikens begränsningar innan de drar sina slutsatser.

A F

Citat från: "BernadotteOnline"Supplying War av Martin van Creveld - vad vore krig utan logistik?  :up:  :up:

Inte mycket.  Creveld rockar.