Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Slaget vid Lund

Startat av Andreas Lundin, 10 oktober 2005 kl. 16:19:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Om man skulle konstruera ett spel som simulerade slaget vid Lud uppstår också ett annat problem. En "what if"-situation är ju frågan om när slaget skall inledas. Skall man börja spelet när striden inleddes historiskt, eller skall man låta spelarna bestämma detta lite mer fritt?

Har nyligen tittat på Salamanca (1812) och det är en situation som har exakt samma problem. Oavsett när man startar klockan - utom exakt då W säger "min Gud, den står" eller vad det är - så kommer händelseförloppet att inte ens avlägset att likna det historiska. Det finns ju varken plan eller "naturligt flöde" i att Svensk & Dansk krockar just där de gör utanför Lund.

När skulle du vilja starta slaget?

Andreas Lundin

Man kan ju ha olka scenarier tillgängliga för spelare. En kul start vore att starta spelet när den svenska armén står på kolonn i färd med att vada över ån. Förtruppen är redan över och rekognoserar terrängen.

Man skulle sedan "sätta igång" den svenska hären och efter varje "runda" (eller whatever) slumpa fram om de svenske blivit upptäckta - varpå kaos uppstår...

Man kan också tänka sig ett scenario där kungen beslutar sig att anfalla iösterut från Stångby (ungefär), precis enligt den ursprungliga planen. Trots terrängen.

I samtliga fallen måste man tänka på att det var mörkt vid dessa tillfällen och att det, runda för runda, ljusnar.

Problemet är att det kanske inte är så kul att spela den danska sidan med dessa ssenarier som bakgrund. Ett scenarie där den danska kungen är den aktive i början av slaget och söker ett avgörande, skulle också vara intressant.

Man skulle kunna tänka sig att innan spelarnma ställer gör något slags dolt budförfarande, där man för victory points "köper" initiativet. Beroende på hur mycket man bjuder över motståndaren, så utkristalliserar sig ett antal olika "startpositioner". Jag vet inte. Det kanske skulle funka...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Magnus2

I ett djupdyk av mögliga tidningar från Conflict Simulations Sweden (CSS) från 80-talet så hittade jag Slaget vid Lund som mini-spel.
Då mina historiska kunskaper endast sträcker sig till det jag kan läsa innantill så har jag ingen aning om det är ett bra historiskt spel eller ej.
Men om nån är intresserad så kan jag skanna in och skicka det.

Magnus

magnus lindström

Yes Please:)