Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Phantom Leader släppt till IOS

Startat av Tordan, 7 november 2012 kl. 10:11:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tordan

BGG tråd

Jag kommer nog låna frugans Ipad och råka köpa detta, men vill helst se en video på hur "troget" IOS-versionen är med den fysiska versionen. Jag gillar verkligen HL:CAO så inköps-tröskeln är rätt låg. 15USD har jag inga problem med, men det är för mycket för att köpa spelet helt osett.
/Tord Hoppe

BigPapaBear

Håller => :up: :up:  för att det blir bra.
En mycket bitter liten man.

pelle

Läste några kommentarer som var allt annat än positiva (dålig tutorial, vimsigt GUI, allmänt obegripligt osv), fast så länge det bara finns till i* är det inget jag kan slösa pengar på ändå. Låter dyrt för en app om den inte är fantastiskt välgjord och bra.

Tordan

Ja, vad skall jag säga. Jag kunde naturligtvis inte hålla mig utan köpte igår kväll. Har bara hunnit testa ett par korta kampanjer så ta detta för ett första intryck. Jag har spelat HL:CAO lite grann, så jag klev in i detta spel med ett litet hum om spelmekaniken, regler, info på kort o.dyl.

Tutorial. Det finns ingen tutorial, åtminstone inte vad jag klassar som tutorial.  Du har ingen ledsagning/handhållning som lotsar dig genom vad och hur du skall göra. Vad som finns in-game är överlagda textrutor för respektive sida/steg som löst förklarar lite av informationen på korten/GUI. Regelboken som finns är i stort sett en exakt kopia av den "riktiga" boken (jag laddade ner den från DVG och bläddrade i den under bussresan hem från jobbet). Med andra ord nästan samma situation som om du köper det fysiska spelet. En krigsspelare, som är beredd att faktiskt 1. läsa regelhäftet, 2. starta spelet bör inte ha några större svårigheter att komma in i spelet. Nån som tycker Temple Run är krångligt skall nog se sig om efter nåt annat. Med andra ord tycker inte jag att avsaknaden av en riktig tutorial är något som stör mig, men det kommer säkert avskräcka mer casual gamers (vilket kanske prisbilden redan ordnat). Själva GUI:t är inte så komplicerat att det kräver mer än de textrutor som finns (vilka man kan slå av när man lessnar på dem).

GUI. Humm. Känns lite opolerat i vissa fall. Det jag tänker på är lite grafiska designmissar. Jag tycker också att det borde kunna göras tydligare när vissa knappar kan/inte kan användas. Det hände ibland att jag tryckte på en aktiv knapp som ledde till en popup som förklarade varför jag inte kunde trycka på den i stället för att av-aktivera knappen, vilket görs ibland... När man blir påskjuten så tänds till exempel Suppression-knappen bara för de flygplan som kan utföra det. Förstår inte varför den designen inte används fullt ut.

Tänkte nämna att reglerna alltid kan nås via GUI:t. När du öppnar dem så är det i en HTML-sidan(?) som täcker hela ytan. Återigen, man skall nog

Sammanfattning:
Förväntar man sig att bara kunna kicka igång spelet utan att läsa reglerna  så är det långnäsa. Det tycker jag iofs är en naiv förväntning med tanke på att det faktiskt handlar om en portning av ett "riktigt" krigsspel. Jag tror att den rätta beskrivningen är att du skall förvänta dig en ganska exakt överföring av brädspelet till ett elektroniskt format. Kunde GUI:t vara bättre? Ja, det finns definitivt saker att förbättra. Hindrar det mig från att spela på samma sätt som brädspelet? Nej, inte alls.

Måste rusa iväg på möte, fan att man skall behöva jobba på jobbet. Ställ gärna frågor så försöker jag besvara dem så gott jag kan!
/Tord Hoppe

BigPapaBear

Är GUI svårspråk för "gränssnitt"?  :?
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Ja.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Tordan

Ja, graphical user interface.
/Tord Hoppe

Nisse

Förstår jag det rätt att den kostar 15 USD, alltså runt 100 kr?

Det tycker jag är billigt. Kanske dyrt jämfört med andra appar, vad vet jag men om man får ett spel så är det inget som skulle avskräcka mig. Det är marginellt mer än en Kaffe latte med bulle på nått innerstadsfik.

Tordan

Ja, tror den exakta summan var 109 SEK.
/Tord Hoppe

Nisse

Jaha, då är jag 109 kr fattigare om 56 minuter...

Tack för en bra sammanfattning och recension! :D

Tordan

En rätt bra sammanfattande rescension

Två positiva saker som jag vill nämna.
1: Jag gillar att både Dan Verssen och utvecklaren är aktiva på forum och olika siter. Det, och deras kommentarer där, tolkar jag som tecken på att de är villiga på att lyssna och förbättra produkten.
2. Tärningskasten. När tärningar skall kastas så kommer det upp "riktiga" tärningar som studsar runt på skärmen. Det är överraskande vilken effekt det får jämfört med att det bara dyker upp siffror á la tärningskast i Vassal. Tärningskasten är det enda spänningsmomentet i brädspelen och jag applåderar sättet de visas i denna version. Om de nu bara kunde ge spelet lite mer, vågar jag säga det, krom som är möjligt på dessa elektroniska plattformar.
/Tord Hoppe

pelle

Citat från: "Tordan"När tärningar skall kastas så kommer det upp "riktiga" tärningar som studsar runt på skärmen. Det är överraskande vilken effekt det får jämfört med att det bara dyker upp siffror á la tärningskast i Vassal. Tärningskasten är det enda spänningsmomentet i brädspelen och jag applåderar sättet de visas i denna version.

Jag har inte spelat just det där spelet, men min allmänna uppfattning är att den typen av solospel som bara (eller nästan bara) är roliga för att det är spännande att rulla tärningar (inget fel med det såklart!) och/eller kolla upp saker i tabeller, inte är det man i första hand vill ha elektroniska versioner av.

Elias Nordling

Jag skulle dock inte beskriva Leader-spelen som tillhörande den kategorin. De har en hel del beslut i sig, i synnerhet i planeringsfasen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Tordan

Ja, jag tror att Pelle kanske missförstår mig. Spelet i sig är bra. Det hänger inte på tärningskasten i sig i detta fall. Det jag menar är att det ofta finns ett mått av spänning i att kasta en tärning. Resultatet kommer ju att påverka något du inte har kontroll över. Att se riktiga tärningar rulla omkring, balansera på kanten av en tia och en tvåa (om nu det är möjligt) för att till slut landa på... ger ett litet mått av spänning, hållen anda. Även om det är kortvarigt så är det förvånansvärt mycket större effekt av att se dessa simulerade tärningar rulla i real-tid (kanske lite långsammare) jämfört med att det bara poppar upp en text "2+5=7".  :)
/Tord Hoppe

Nisse

Har precis spelat lite för att lära migmekanismerna.

Började med en kort kampanj 1965 med flygvapnet. Första uppdraget fick jag sätta in tre plan. Alla sköts ned över målet, inga träffar. Anda uppdraget, två flygplan. Ett sköts ned i approachen och det andra över målet.

Så noll VP i den kampanjen.

Raskt gick jag över till en ny kampanj med samma förutsättningar. Första uppdraget, två flygplan. Båda sköts ned över målet, så noll VP. Andea uppdraget två flygplan. Första skadades över målet, andra sköts ned...

Så noll poäng igen.

Sen tröttnade jag lite. Har aldrig sett en tärning rulla så högt.