Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bästa femspelarspelet?

Startat av Andreas Lundin, 23 november 2012 kl. 08:48:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Krav:

Spelbart på en halvlång sittning (max c. 8h)
    5 spelare
    Inte helt avhängigt på att alla spelare är familjära med spelet från början (så att det blir ojämnt eller segt)

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

- Shogan aka Samurai Swords aka Ikusa är ett bra spel.

- Twilight Imperium 3ed med expansion kan fungera, kan ta lite längre än maxgränsen första gången dock.

- Advanced Civilization

- Republic of Rome

- Princes of the Renaissance kanske lite väl snabbt spel?

- Struggle of Empires

- History of the World
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

Struggle of Empires, ja jäsiken, den tar vi!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Oh jag glömde Thirty years war something...
Det är också ett bra femannalir.
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Beror lite på vilken sorts spelare vi snackar om men för den generella diskussionens skull vill jag gärna lägga till:

Battlestar Galactica (som bäst på fem men mer ett rollspel)
Age of Renaissance (klarar tidsgränsen men är tufft mot nybörjare)
A Game of Thrones (tycker att det är ganska nybörjarvänligt)
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Doomfarer

Sword of Rome (kanske bättre på fyra men funkar på fem).
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Sten Ekedahl

Beror väl lite på vad för sorts spel du är ute efter, men Kingmaker och Kremlin är två klassiker som ryms inom tidsramen och mer eller mindre förutsätter att man är 4-5 spelare för att de skall komma till sin rätt. Sen finns ju gamla klassiska Junta också - men det kan inverka menligt på vänskapen...  :P
Wargames - Laborationer i historia

Andreas Lundin

Nu bidde det först ett parti space empires 4x sedan inte mindre än två partier Sid meiers civilzation (FF). Från 1000-0300...

Delirium

Imponerande session! Hur är Space Empires?
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

se:4X är ganska mycket jobb för lite output. Det utlovas mer krom i expansionen, vilket verkar lovande. I genren föredrar jag det finska Eclipse.

BigPapaBear

Definitivt Struggle of Empires.
En mycket bitter liten man.

silversixx

Jag är med Björn på Age of Renaissance. Även om det kan vara lite halvstraffande mot nybörjare, så brukar det oftast uppfattas så pass kul att folk ger det ett nytt försök.
En risk dock med att det blir ett tungt Meta när folk är erfarna och det kan ta lite tid i köpfaserna...