Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

ETO

Startat av Spac3d, 25 november 2012 kl. 20:24:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Spac3d

ETO
Jag och en god vän ska på torsdag sätta upp ett parti ETO. Det är vad jag förstår andra upplagan (lite svart/vita bilder på en beige-aktig låda, SPI). Under min högstadie tid var det ett spel vi körde rätt mycket men det är nu över tjugo år sedan så jag hoppas det känns lika roligt som jag vill minnas det. Självklart tänkte jag ha en AAR uppföljning i denna tråd men undrar om det är någon som känner till någon errata/nya regler till denna utgåva?

Allt gott i höstrusket

Sten Ekedahl

Kollade just på Web-Grognards; http://grognard.com/ . Verkar finnas en hel del rörande ETO där.
Wargames - Laborationer i historia

Scipio

Ja det är andra utgåvan (den bästa).  :)
Den är lätt att särskilja då första utgåvan hade en lite mindre PK framsida med ett brinnande hakkors...

Det bästa ETO spelet från den perioden.

Det finns en site som är värd att titta på som har replays och även en inofficell Q&A med Doug Niles som är bra att ha tillgång till.
http://www.easternfront.net/Start.htm

Det finns lite errata men den finns nog att hitta på Grognards som refererades ovan.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Spac3d

Tackar för tipsen. Alltid bra och ha några "referens"sidor om det blir funderingar. Boardgamegeek och framförallt csw har ju fokus på aeto...

jerry

Citat från: "Spac3d"Jag och en god vän ska på torsdag sätta upp ett parti ETO. Det är vad jag förstår andra upplagan (lite svart/vita bilder på en beige-aktig låda, SPI). Under min högstadie tid var det ett spel vi körde rätt mycket men det är nu över tjugo år sedan så jag hoppas det känns lika roligt som jag vill minnas det. Självklart tänkte jag ha en AAR uppföljning i denna tråd men undrar om det är någon som känner till någon errata/nya regler till denna utgåva?

Allt gott i höstrusket

uhu.... var skall ni sätta upp detta ??
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Spac3d

Tjenix Jerry

Egentligen var det tänkt vi skulle sätta upp det hos Philip men då Hanna ska få en möjlighet att arbeta i vårt tillbygge är vi hemma hos mig. Vi sa oxå det att då börjar vi -39 och kör känner vi att vi är på bana får vi denna gång skriva upp var brickorna är annars börjar vi om när reglerna "sitter" så att spelet kan stå.
Sugen???? ;)

jerry

Citat från: "Spac3d"Tjenix Jerry

Egentligen var det tänkt vi skulle sätta upp det hos Philip men då Hanna ska få en möjlighet att arbeta i vårt tillbygge är vi hemma hos mig. Vi sa oxå det att då börjar vi -39 och kör känner vi att vi är på bana får vi denna gång skriva upp var brickorna är annars börjar vi om när reglerna "sitter" så att spelet kan stå.
Sugen???? ;)

Jo det kan man ju säga.....
Dock är det väl relativt omöjligt spelar ju redan 2 dar i veckan.

Hur ofta kommer ni att spela ?  sporadiskt ?

Spac3d

Väldigt sporadiskt, dock slängde han in en brasklapp inatt. Skulle lämna besked innan lunch, hans fru hade vissa invändningar.... Meddelar när jag vet!

Spac3d

Update, de blir inget ikväll, frugan hans var krasslig...

jerry

Ok !
Är du sugen så körs RB vidare i morron kväll i lokalen vi fick inte till det i onsdags.

Scipio

I vårt pågående parti så närmar vi oss slutet på partiet (hösten 1944) och det ser ut att kunna bli en spännande upplösning.
Roligt att ett så pass gammalt spel ändå har överlevt tiden så pass väl.

Scipio

Nu är partiet färdigspelat och efter 80 timmars spelande så kommer det fram till att allt avgörs i den sista attacken i den sista rundan då endast Berlin håller ut fortfarande och förhindrar en tysk kapitulation.
Berlin faller och Tyskland kapitulerar om tärningslaget på anfallet blir 5+...Sovietspelaren slår en 2a...  :mrgreen:

Elias Nordling

Det var det mest ostädade spelbräde jag sett  :D
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Citat från: Elias Nordling skrivet 15 september 2015 kl. 12:32:02
Det var det mest ostädade spelbräde jag sett  :D
Yep, brädet vittnar om spänningsnivån hos deltagarna...  :D

Thomas Bergman

Ser ut som en fartygsenhet hamnat i smålands djupa skogar :)