Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dina Top-fem spel

Startat av yvig, 30 november 2012 kl. 20:46:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

yvig

Det är ju lite svårt att orientera sig i speldjungeln så jag tänkte man kanske kan få lite tips genom att se vad ni verkligen tycker är det bästa av det bästa eftersom jag tillhör kategorin av spelare som inte kommer att ha tid att spela allt eller ens det mesta av det som ges ut. Min lista är kanske inte så intressant, ASL har väl inte undgått någon och det känns som rätt standardartade spel men ändå.

1. Advanced Squad Leader
 - För att varje nytt scenario som man sätter upp känns som ett helt nytt spel med helt nya förutsättningar. Nu håller jag på att lära mig den svåra konsten att jaga Matilda II med 150 mm infanterihaubits när jag spelar ASL scenario J114 The marketplace at Wormhoudt från ASL Journal #8. PÅ söndag blir det första scenariot på många år mot riktig spelare och han är en gammal ASL-räv men förhoppningsvis lika rostig som jag.

2. World in Flames
- För att jag gillar hur allt fungerar tillsammans och hur fint man löst hanterandet av båtarna. Man måste planera långsiktigt och kan med spelet svara på frågor som hur det hade gått om Axelmakterna hade satsat mer på att erövra medelhavsområdet och Gibraltar.

3. Nothing Gained but Glory (Muskets and Pikes)
- För att det porträtterar skånska kriget mot danskarna med bland annat slaget vid Lund. Ordersystemet är häftigt och ger en känsla av bristande kontroll över enheterna som känns trovärdig. Det är svårt att få  trupperna att göra som man vill. Nackdelen är att systemet är rätt svårt att ta sig in i måste jag säga.

4. 2:nd Fleet
- Kalla kriget som blivit varmt i början på åttiotalet och kampen om nordatlanten och konvojrutter och Norge och Island osv. Gillar det för fantastiska flygregler som gör det klurigt att planera sina anfall på ett bra sätt fast det från början ser busenkelt ut. Effektivt stridssystem som är lätt att lära sig. Nackdelen tycker jag är de ryska ubåtarna som kostar en massa victorypoints som de aldrig kan tjäna in genom att sänka konvojer vilket leder till att man vill gömma undan dem långt uppe i Barents hav för att där i en enda stor kycklingflock hoppa på de stackars amerikanska atomubåtar som måste sätta upp där.  Känns inte så realistiskt.

5. Hm har faktiskt inte någon mer riktigt stark rekommendation. Har köpt Here I stand, Paths of glory och Twilight struggle men inte provat dem mot riktiga spelare än så om dem kan jag inte uttala mig.

Kom nu gärna med era favoriter!
/Lars

Mode

1. Air Power-serien (Air Superiority/Air Strike/Desert Falcons & Over The Reich/Achtung Spitfire/Whistling Death/Buffalo Wings
Jag gillar moderna flygspel och efter att ha spelat rätt mycket Air War var det en befrielse när det kom ett relativt enkelt spel med betoning på manöverstrid i stället för på hur horisontgyrot pekar. Det skulle dock behöva en uppfräschning - det har hänt en del på flyg- och vapensidan sedan mitten av åttitalet...
Tyvärr är andravärldskrigsversionerna (OtR/AS/WD/BW) lite mer komplicerade än vad de borde behöva vara.

2. Up Front
Ett spel som verkligen visar hur kaotiskt det kan vara och hur lite man vet om hur det ser ut där man är. Inget annat spel simulerar frustrationen man känner som tropp-/plutonchef lika bra. Dessutom är det snabbspelat och minst sagt simpelt att sätta upp. Inte krävs det mycket yta heller. Och lika bra som spelet är, lika uselt är reglerna skrivna...

3. PanzerBlitz/Panzer Leader/Arab-Israeli Wars
Gamla godingar som på det stora hela trots allt fortfarande funkar, trots en del rätt yxiga koncept (läs: Panzerbushsyndromet). PB var det allra första spel jag köpte och PL det andra.

4. ASL
Det tredje spel jag köpte var Squad Leader och därmed var förfallet fullbordat. Jag fastnade direkt i det tunga krigsspelsmissbruket och trots några lugnare perioder av blandmissbruk med rollspel och fantasyspel såsom Magic Realm trillade jag förr eller senare alltid dit igen. Nu är det väl några år sedan jag spelade ASL senast och även om jag skaffat en del ASL-grejor det senaste året så kanske jag kan betrakta mig som en nykter ASL-spelare - fast det blir nog svårt att säga nej om någon lockar med ett intressant scenario...

5. Third World War-serien eller Assault-serien
Jag har lite svårt att välja mellan dessa. Bägge tillhör kategorin "kalla kriget"-nostalgi, men Assault skulle kunna bli ett modernt PanzerBlitz om man uppdaterade det med fordon och vapen som tillkommit de tre senaste decennierna - och om man reviderar vapenverkan med hänsyn till resultaten från Kuwaitkriget...
TWW har en intressant asymmetri och ett enkelt men kraftfullt och flexibelt flygsystem som jag gillar. Kanske är även Fleet-serien (alla fem - 2/3/5/6/7) kandidater p.g.a. flygsystemet och dess skillnader mellan taktisk och operationell användning.
Ett nytt spel som verkar lovande vad gäller flygsystem á la TWW är Next War: Korea.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

CiteraTyvärr är andravärldskrigsversionerna Over The Reich/Achtung Spitfire/Whistling Death/Buffalo Wings lite mer komplicerade än vad de borde behöva vara.

Håller med, men orättvist att sortera in Buffalo Wings med sina tre sidor regler bland de andra!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Ska fundera om jag kan sätta ihop en lista som inte bara är färgad av nostalgi efter vilka spel jag spelade först. Men hur jag än vänder och vrider på det är Third World War och 2nd Fleet på min lista också.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

yvig

Citat från: "Elias Nordling"Ska fundera om jag kan sätta ihop en lista som inte bara är färgad av nostalgi efter vilka spel jag spelade först. Men hur jag än vänder och vrider på det är Third World War och 2nd Fleet på min lista också.

Ja jag kan tänka mig att det är svårt när man har så mycket att välja på... Samtidigt kan det ju innebära stor nytta för oss som inte har samma grepp om fältet om du gräver fram någon obskyr diamant som flugit under radarn. Third World War tror jag faktiskt jag spelade i min ungdoms dagar men bara en gång och jag kommer inte ihåg så mycket av det. Inte avtändande i alla fall.

Kanger

Tja, det här kan ju variera från gång till gång, men spontant vill jag lista:

1) Combat commander med alla sina moduler och fortsättningsspel. Det enda jag saknar är en kortlek/modul för kineserna.

2) Paths of Glory

3-4) OCS & TCS

5) Reds, Lion of Ethipoia och Lock'n Load (fuskar lite med att slänga in tre stycken här men...)

Andreas Lundin

1.
1914: Twilight in the East. 

Häftig och sällan simulerad del av vk1. Regelboken är tydlig och en fröjd att läsa. Bra onlinesupport och dessutom finns en playbook utgiven med finfina artiklar. Själva spelet blir en fröjd dels på grund av ovanstående, men också på grund av ett system som upprätthåller "the willing suspension of belief" (WSoB). Det sistnämnda åstadkoms genom rätt så finurliga detaljregler såsom järnvägsbyggnad, armegränser, krigsplanläggning som "måste" följas, kavalleriet "funkar", sättet varpå stridande enheter sakta bryts ner.

2.
OCS (bäst i den serien Case Blue & DAK2)

OCS upprätthåller WSoB bla genom roliga regler för överraskning och underhåll. 

3.
TCS (bäst i den serien GD '42 och objective Schmidt)

Här är ju själva grejen att man skriver order, sk OP-sheets, till sina enheter och upprätthåller WSoB på så sätt.

4.
Normandy '44

Det spel jag spelat allra mest. Simulerar första delen av Normandiekampanjen på ett snabbspelat vis. När man spelar med en van motståndare är Normandy '44 fantastiskt kompetetivt.

5. 
Paths of Glory

Här är kommentarer överflödiga. Läs på bgg.

Bubblare i ingen ssk ordn:

Red Winter
Wacht am Rhein II
Ardennes '44
None but Heroes
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Doomfarer

Pratar vi bara krigsspel och avarter blir min lista såhär:

Ganska svag för kortdriva spel samt spel som kan avklaras på en kväll, vilket nog kommer märkas.

1) Hannibal: Rome vs. Carthage (1996)

Gillar perioden också vilket stärker betyget.

2) Paths of Glory (1999)

Med den historiska varianten blir det superskoj.

3) Eclipse (2011)

Gränsfall för krigsspel men fantastiskt bra spel trots allt.

4) The Republic of Rome (1990)

Krigsspel? Kräver ett antal vana spelare men ondare spel får man leta efter. Gillar att spelet kan vinna om man inte samarbetar vilket ingen egentligen vill göra.

Bubblare:

Here I Stand
Wilderness War
Chaos in the Old World
War of the Ring
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Micke G

Citat från: "Elias Nordling"Ska fundera om jag kan sätta ihop en lista som inte bara är färgad av nostalgi efter vilka spel jag spelade först. Men hur jag än vänder och vrider på det är Third World War och 2nd Fleet på min lista också.
2nd Fleet är bra, men eftersom jag köpte det efter 3rd Fleet så spelar jag det inte så ofta. Tror att det har att göra med att själva "bas" reglerna är bättre i det senare. Men temat i 2nd fleet är överlägset bättre, Kalla Kriget, Nord Atlanten...

Micke G

Min lista ser möjligen ut som följer:

1) Eastfront II - Älskar detta spel, mår riktigt bra när jag får sätta upp det och spela i några dagar. Går då och tänker på nästa drag och vilken strategi som är bäst under rådande omständigheter.

2) Fields of Fire - Tja, vad säger man! Briljant spel som närmast förtrollar en. Jag känner en enorm närvaro, som om man var där.

3) FAB Serien - Otroligt underhållande och smidiga spel.

4) Battlelines: Stalingrad Campaign - Ett mycket kul operationellt kortspel med många variationer. Går dessutom snabbt att spela, bara att plocka fram och spela några uppdrag på en kväll. Dock saknar jag Winter Storm modulen :(

5) Sea of Glory: 1805, som jag tycker är riktigt fängslande.

Bubblare: Pacific War, Roads to Leningrad, Ardennes'44, Flashpoint: Golan, Where There is Discord, och många fler. Har dessutom en drös med spel som jag ej spelat än, kanske finns det en helig Gral där.

Nisse

1. Where There is Discord. Inget snack om första platsen. Kul, spännande och en tidsepok jag gillar.

2. Lock nLoads WWIII serie. Lättspelat, inga konstigheter.

3. Som många andra 2nd fleet. Ett spel jag spelade sönder för 20 år sedan. Med Röd Storm i friskt minne och en förkärlek för flottspel var detta det naturliga valet.

4. Pattons Best. Solitär, stridsvagn som styrs. Kul roligt och utmanande.

5. Battle Hymn. Solitär på skirmish nivå. Bygg din egen squad, beväpna dem och kriga loss. Svårt men kul.

Bubblare: Hornet Leader, Russian Campaign, en klassiker för 25 år sedan, Richthofens War, Platoon.

jerry

1)   Empires in arms
2)   Third world war
3)   ASL
4)   World in flames
5)   Fire in the east/scorched earth

Listan ovan är spel jag verkligen har spelat många ggr annars ligger OCS samt TCS bra till men där har jag bara småpillat lite.

Klassiker som bör nämnas : St Lo samt White death
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

EvilSpook

Citat från: "Mode"5. Third World War-serien
Check #1
Citat från: "Mode"1. Air Superiority/Air Strike/Desert Falcons
Jag gillar moderna flygspel och efter att ha spelat rätt mycket Air War var det en befrielse när det kom ett relativt enkelt spel med betoning på manöverstrid i stället för på hur horisontgyrot pekar. Det skulle dock behöva en uppfräschning - det har hänt en del på flyg- och vapensidan sedan mitten av åttitalet...  
Check #2
Citat från: "yvig"2:nd Fleet - Kalla kriget som blivit varmt i början på åttiotalet och kampen om nordatlanten och konvojrutter och Norge och Island osv.  
Check #3 (inkl hela serien)

#4 Harpoon v.3/4. Jätteenkla regler. Kassa scenarion men enkelt att göra egna. Data annexen är guld. Briljant med genererings/konverteringsregler.

#5 Supremacy. Kasst spel med trasiga regler. Men plastplupparna för kärnvapenmoln förlåter dock allt.

Kommer förmodligen byta Supremacy mot Downtown eller Elusive Victory bara jag får arslet ur och spelar dem.

//EvilSpook

Snowfox

1. The Russian Campaign. Tveklöst spelet jag loggat flest timmar på genom åren. Spelet är som alla Avalon Hill spel mer spel än simulation, men så välbalanserat att du inte har någonting att skylla på om du förlorar.  :up:

2. Wooden Ships & Iron Men. Träbåtar, sönderskjutna segel, krutdimma, Errol Flynn...eller inte. Men spelet är en Hollywoodversion av sjöstriderna på slutet av 17 och början av 1800 talen. Mycket underhållande.

3. Hell's Highway. Det i mitt tycke bästa Operation Market Garden spel som går att få tag i som inte kräver 4 eller fler kartor. Det är Victory Games själ i koncentrat med en excellent regelbok. Jag brukar hinna med ett parti per år.

4. PanzerGrenadier. Avalanche Press lyckades snofsa upp PanzerBlitz familjens regler och tog dem in i 90-talet genom att lägga på enkla command & controlrestriktioner på spelandet. Och idag kan du hitta samtliga fronter i spelsortimentet och hur många scenarier som helst. Det kommer till sin rätt när man spelar de större scenarierna och är inte dominerad av de taktiska spelens svaghet (=de korta pussellika scenarierna där du har exakt 7 spelvarv att lösa uppgiften vilket oftast innebär full fart framåt utan finess).

5. Flat Top. Ett fantastiskt spel som sätter dig på kommandobryggan i dina taskforces när du söker efter den lede fi bland öarna i korallhavet. Att spela det här med spelledare är en nagelbitare utan dess like.

Bubblare:
Carrier - solitärspelens svar på Flat Top
Squad Leader - det perfekta rektryteringsspelet. Höga produktionsvärden och tillräckligt många scenarier för att få acolyten fast. Det är en skandal att MMP inte håller det i lager.
Highway to the Reich - bra regler, intressant situation, stort.
Wacht am Rhein 2 - ett intressant spelsystem att pilla med solo.

Det som är lite förskräckligt är att det är få spel från senaste decenniet på den här listan. Jag tror det beror på att jag sällan tar fram dagens spel sällan får mer speltid än ett eller ett par partier per scenario innan det hamnar på hyllan igen.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Delirium

Härligt att ingen har brytt sig om att försöka definiera några kriterier här (bäst spelsystem, mest underhållande, mest nostalgifaktor?). Jag kör på också, utan någon egentlig tanke.

Age of Renaissance - unikt elakt system, det bästa multiplayerspel som existerar (ja, det slår Here I Stand)

Overlord/The Killing Ground - egentligen för komplicerat för min smak men så förbannat snyggt

Europa Universalis - att lyckas göra ett brädspel som faktiskt går att spela på 300 års historia är oöverträffat och borde egentligen vansinnesförklaras, att reglerna är på frengelska och spelet tar ett år att spela är sekundärt

Here I Stand - för att det får krigsspelare att tänka taktiskt kring teologiska debatter och blivit populärt mot alla odds

World in Flames - spelet så många älskar att hata, och älska, och hata igen, trots alla brister går det att spela hela andra världskriget på sju spelare och alla har lika kul; krigsspelens motsvarighet till schlagermusik
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed