Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hjälp mig välja spel.

Startat av cthulhu4prez, 8 januari 2013 kl. 23:43:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

cthulhu4prez

Efter att ha lurkat på forumet ett par månader så är det ju uppenbart att alla ni som är aktiva här är krigsspelsgudar och då känns det ju tryggt att vända sig till er inför mitt nästa inköp. Först, bakgrund.

Spelat rollspel i nästan 20 år och brädspel 10 år. Spelar regelbundet varje vecka, nästan alla typer av spel. Har spelat en del Eclipse senaste veckorna bland annat, vilket har varit grymt roligt. Dock är det litet tunt på krigsspelsfronten, någonting som jag tänker råda bot på inom kort.

Det krigsspel jag äger är Fighting Formations (Har spelat det ett antal gånger och tycker att det är väldigt roligt. Lagom mycket regler och intressant system för initiativ), Field Commander Napoleon (kul men endast spelat en gång) och WaW Eisenbach Gap (inte spelat ännu, känner inte suget just nu).

Hur som helst så vill jag utöka min samling och har kollat på ett par olika spel. Till en början begränsade jag mig helt till spel med ganska kort speltid, 1.5-3 timmar så att man kan klara av en eller två omgångar på en kväll. Detta kriterium har jag nu fått revidera och det är inte längre lika viktigt.

För mig är det inte heller särskilt viktigt att spelen ska vara helt historiskt korrekta, eller vad man nu ska säga. Det gör inget om spelen är mer spel än simulering, ni kanske förstår vad jag menar? Dessa spel har jag tittat på:

Combat Commander Europe. Har kikat på dett sedan det släpptes. Ser grymt roligt ut, jag gillar kortdrivna spel och att det verkar vara ganska kaotiskt gör mig inget. Skalan tilltalar mig samt den mängd scenarios som finns tillgängliga. Reglerna har jag läst och det är ju enklare än Fighting Formations så inga konstigheter där.

Julius Caesar. Blockspel tilltalar mig (har dock aldrig spelat något) och det här ser grymt bra ut. Var länge på väg att köpa Richard III men tog aldrig steget, vilket kanske var bra då det här ser mycket bättre ut.

Washington's War. Perioden gillar jag och det verkar vara ett roligt system. Är som sagt en sucker för kortdrivna system, älskar t.ex. 1960: Making of the President, Twilight Struggle och Command & Colors-drivna spel. Gillar också att speltiden verkar vara ok.

Nu kommer det som fick mig att revidera det här med speltid. Jag började läsa om Eastfront II och det verkar ju ärligt talat vara sjukt roligt. Okej, det har en, med mina mått mätta, tegelsten till regelbok men det verkar inte vara särskilt knepigt, bara en hel del att hålla reda på.

Har ni några bra tips? Jag kanske inte nämnde att det inte skadar om spelet jag köper ser snyggt ut, det må vara ytligt men jag gillar när det ser fint ut helt enkelt. Fighting Formations skulle jag klassa som väldigt snyggt för referens.

Kan ju säga att jag inte söker efter ASL, jag vet att det finns ett antal på forumet som äter det till frukost men jag har nog inte stamina nog att sätta mig in i det spelet och helt klart inte att lära ut det. Sedan är ju priset också ganska avgörande.

Wow, insåg att min första post på det här forumet, förutom i shopping-delen, nog blev ganska så lång. Får tacka alla som läser den och hoppas på några tips på spel och gärna kommentarer på de jag tittat på.

/Niklas

SebastianKalucza

Personligen röstar jag på Washington's War, det är en bra introduktion i både det kortdrivna systemet men också point-to-point förflyttningen som används i många av GMTs kortdrivna spel. Så kan du väl detta kan du redan en del av det som används i andra spel.

Detta har jag i och för sig aldrig spelat själv (kommer dock snart införskaffa) men jag har bara hört bra saker om Red Winter: The Soviet Attack at Tolvajarvi. Välskrivna regler och intressant tema, och det verkar finnas mycket olika scenarios som kan anpassas efter hur länge man vill spela.

Andreas Lundin

Jag tror heller inte att man kan gå fel med Washingtons War. Att du föreslår det själv är ett gott tecken. Combat Commander är också en bra quick-fix och väldigt högt rankat spel.

Högt rankat på Boardgamegeek är också Conflict of Heroes, men det är inget jag gillar. Scenarierna är pusselliknande och därmed ger dom inte mig något i alla fall.

No Retreat: Russian Front verkar vara helt perfekt också.

Det spel som fått mest spel av mig på senare år är dock Normandy '44. http://www.boardgamegeek.com/boardgame/38718/normandy-44 Inte särskilt komplext och snabbspelat för spel av denna storlek. Nb: konstruktören har nyligen ändrat segervillkoren i reglerna så man ska kolla erratan online.

Ett annat tips är att ta dig till Krigsspel Galore i februari, Gothcon i påsk eller Lincon i Kristiflygare. Många av oss som håller till här kliver ut i verkliga världen (köttrymden) under de tillfällena och då kan du både få tips och anekdoter med otaliga olympiader på nacken.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Välkommen till forumet Niklas.

Tycker du redan har en väldigt bra lista med spel som är spännande och roliga och dessutom lämpliga att komma igång med och alla har mycket bra återspelningsvärde.

Twilight Struggle är ett väldigt bra spel som nog är det bästa på att introducera en till kortdrivna spel och med fördelen att det är lite av ett förklätt krigsspel så det kan vara ganska lätt att lura icke krigsspelare till att spela det.

Julius Caesar. Av alla enklare blockspel som Columbia  games har släppt så är det Julius Caesar som jag tycker är roligast och som har hållit bäst i längden. Definitivt det som jag skulle rekommendera som ett första blockspel.

Combat Commander Europe är nog också ett bra spel att börja med. Nackdelen är väl att man inte kan köra stridsvagnar vilket är lite av ikonen för slagfältet i WW2.

Eastfront II är också bra men det är definitivt mer avancerat än Julius men om du inte har något problem med Fighting formations så ska du nog inte ha något problem.

Command & Colors är också lättillgängligt, roligt och lättsamt.

Hearts and Minds: Vietnam 1965-1975
Red Snow som Sebastian nämnde tidigare
Conflict of Heroes kan vara värt att titta på som ett alternativ till Combat Commander.
"Randomization is too important to be left to chance"

cthulhu4prez

Tack för välkomnandet och de bra svaren! Jag har skummat regelboken till Red Winter och det verkar helt klart bra, kan bli ett senare inköp. Conflict of Heroes har jag också kollat på, ett så otroligt snyggt spel.

Nu blir det Washington's War, har varit peppad på det länge och ni drev mig över kanten så att säga. Hade beställt Eastfront II samtidigt om det inte hade varit för det där husköpet som gjordes innan jul =) Iofs är det ju bra eftersom att jag får gott om utrymme att spela större spel på.

Ang. konvent så är Gothcon helt klart en möjlighet. Brukar det styras upp spel via forumet på där?

Andreas Lundin

CiteraBrukar det styras upp spel via forumet på där?

ja, det brukar det nog. Just Gothcon brukar jag själv aldrig attendera så jag är osäker. de rena krigsspelsträffarna (Galore och Friendly Fire) samt Lincon är de jag har insikt i - och där diskuteras det friskt. Det kan faktiskt vara bra att vara överens om spelande innan man far, så man inte hamnar vid sidlinjen.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

cthulhu4prez

Galore hade varit grymt trevligt att åka till men det krockar med inflytt i nya huset. Friendly Fire ska jag skriva in i kalendern, tack för tipset.

Fredrik H

Välkommen Niklas! Spelen du funderar på är inte min kopp te, men jag skulle ändå vilja kommentera en sak. Spelen du tittat på är i princip bara blockspel eller kortdrivna spel. Det är i sig inget problem, men en hel del av mitt (och en del andras vågar jag påstå) spelande är solitärt. Block och kort går alltid bort när jag spelar solitärt.
Nu kanske du är en social ung man som hellre gör en rotfyllning än spelar ensam på kammaren - och ger fullständigt fan i den aspekten. Men jag skulle ändå vilja slå ett slag för Andreas förslag om Normandy 44 eller, kanske ännu hellre, Ardennes 44 från samma designer och företag. Lagom stora, lagom svåra men riktigt roliga spel båda två.
Min första tanke när jag läste din lista var ju förstås att du skulle köpa allihopa, ställa några i hyllan för all framtid, prova några i en eller två turns och spela något flera gånger. Vara en krigspelare helt enkelt...

:up:

cthulhu4prez

Hej Fredrik! Du gör en delvis korrekt analys: jag tenderar att köpa en hel del spel på kort tid och det kan dröja innan de kommer ut på bordet =).

Jag har ju redan beställt Washington's War idag men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte satt och klickade runt efter Eastfront och Red Winter medan Sveriges Mästerkock rullade i bakgrunden ;)

Jag spelar en del solospel (och tycker att det är jäkligt roligt) men då väljer jag spel som är gjorda i det syftet i första hand. Har spelat en del Field Commander Napoleon och Space Infantry samt två av Victory Point Games solospel.

Tanken slog mig dock aldrig att någon skulle tipsa mig om spel och väga in solitärmöjligheterna, det var bra att du nämnde det.

Sen är det ju alltid trevligt att bli kallad ung, någonting som knappast hör till vardagen så här efter 30. Tycker folk mest börjar påpeka hur gammal man är, ena foten i graven und so weiter.

Andreas Lundin

Jag anses nog som ung på detta forum... jag fyllde 40 nyligen...

Fredrik H

Citat från: "cthulhu4prez"Sen är det ju alltid trevligt att bli kallad ung, någonting som knappast hör till vardagen så här efter 30. Tycker folk mest börjar påpeka hur gammal man är, ena foten i graven und so weiter.

Fyllde 40 i början på sommaren. Bitterjävligt kan tyckas, , men alternativet till att fylla 40 lockar ju inte. Man lever ju inte så länge i relation till hur länge man är död liksom.

Andreas Lundin

CiteraMan lever ju inte så länge i relation till hur länge man är död liksom.

Inte heller lika länge som man är ofödd.

cthulhu4prez

Oväntad vändning, från köp- och spelråd till ja, jag vet inte, existentialism?

Fredrik H

:D Sorry! Andemeningen är att spela spel i väntan på...
Jag tror inte Sartre uttalade sig om krigsspel, men att flytta pappbrickor några centimeter i taget riktigt långsamt är konstigt nog inte vad folk drömmer om.

Nu ska jag sluta förstöra din tråd. Jag skulle välja Eastfront II om jag skulle välja något från din lista.

cthulhu4prez

Citat från: "Fredrik Hornegård"Nu ska jag sluta förstöra din tråd. Jag skulle välja Eastfront II om jag skulle välja något från din lista.

Förstöra? Skulle mer kalla det krydda möjligtvis  :)

Beställde ju Washington's War, hoppas på att få det imorgon. Är barnfri på lördag förmiddag så det skulle passa bra. Ang. Eastfront II så snackade jag om det med en vän idag som blev riktigt peppad. Får nog bli en order på det inom kort, kan ju inte skada.