Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Space Empires 4x

Startat av Delirium, 12 februari 2013 kl. 14:25:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

andqui

#45
Citat från: "B_J_S"Är det någon ny spelomgång på tapeten?
Var lite abrupt avbrott på spelandet.  8)

Om du menar våra partier hos mig så har det inte varit några. Man kan säga att det sammanföll med tillökning från annat håll.  :)
Anders

B_J_S

#46
Citat från: "andqui"Man kan säga att det sammanföll med tillökning från annat håll.  :)
:D
Vad trevligt!
Hoppas att det finns utrymme för frigång strax då.  :P
//Jonas

Delirium

#47
Vi har redan lyckats spela på tu man hand hemma hos mig en kväll jag och Anders, och det kan nog vara läge att experimentera med att vara fler i en inte alltför avlägsen framtid. :)
1914

B_J_S

#48
Citat från: "Delirium"Vi har redan lyckats spela på tu man hand hemma hos mig en kväll jag och Anders, och det kan nog vara läge att experimentera med att vara fler i en inte alltför avlägsen framtid. :)
Skickade precis PM till Anders.
Jag är gärna med och spelar framöver. :up:
//Jonas

B_J_S

#49
btw, är gärna med och spelar A World at War
//Jonas

Delirium

#50
Härligt! Har snackat med Roland och han är också på, så det blir lagspel framöver! Ska bli riktigt kul det här.
1914

B_J_S

#51
Skall bli roligt!
Länge sedan jag spelat på denna nivå. :D
//Jonas

thermopylai

Återupplivar sedan länge död tråd.

Har spelat det här lite mer på sistone, både med Close Encounters och Replicators, och haft mycket trevligt.

Det slog mig när jag tänkte på blockspel att det här spelet verkligen skulle vinna på block! De två obekvämaste grejerna med spelet är upp-och-ner-vända skepps-brickor och markörer för hur många skepp man har. Båda skulle lösas med block.

Enda nackdelarna är att blocken är svåra att dölja med 4 spelare (löses om man spelar 2 mot 2 och inte sitter diagonalt, eller med spioneri-disciplin :twisted:), och att de har maxstyrka 4 pips.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elias Nordling

Hur lång tid tar ett parti?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tilde72

#54
Citat från: thermopylai skrivet  2 februari 2019 kl. 21:21:45Det slog mig när jag tänkte på blockspel att det här spelet verkligen skulle vinna på block! De två obekvämaste grejerna med spelet är upp-och-ner-vända skepps-brickor och markörer för hur många skepp man har. Båda skulle lösas med block.

Enda nackdelarna är att blocken är svåra att dölja med 4 spelare (löses om man spelar 2 mot 2 och inte sitter diagonalt, eller med spioneri-disciplin :twisted:), och att de har maxstyrka 4 pips.

Detta har diskuterats på BGG tidigare, där även Jim Krohn har kommenterat:
https://boardgamegeek.com/article/12727059#12727059

Även här:
https://boardgamegeek.com/thread/774049/se4x-block-game
Från Krohn:
Actually, it was a block game when I sent it into GMT originally. It was not always a block game nor did it start out that way, but I played it as a block game for a significant portion of its life. However, while it was in block game form, it was only two player. GMT and I discussed it at length and we both decided that it was better to add players than keep it as blocks.

It worked as a block game because the hexes were larger. They could be larger because the map had fewer hexes. With only 2 players, the largest scenario set up in the game was the large 2 player scenario.


:)

thermopylai

Citat från: Elias Nordling skrivet  3 februari 2019 kl. 07:23:40
Hur lång tid tar ett parti?

5-6 h om ingen gör bort sig så det blir en snabb kollaps.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."