Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Guadalcanal (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 9 april 2013 kl. 20:47:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Ibland är det mesta rätt, men ändå blir det så fel så man tar sig för pannan. Guadalcanal är ett spel på slaget om sagda ö i Stilla Havet 1942-43, med fokus på landkrigföringen och någorlunda detaljerade flygregler.

Eller rättare sagt, det är ett spel på ett slag på denna ö som avlägset påminner om det slag som faktiskt ägde rum, mer om detta sen, först det positiva.

Spelet är av Joe Miranda, som antingen brukar damma av något gammalt sunkigt SPI-system med dåligt resultat eller sätta ihop ett system ur sin berktygslåda med tricks vilket ofta ger riktigt bra resultat. I det här fallet rör det sig om det senare.

En spelomgång har två förflyttningsfaser och två stridsfaser, där spelarnas faser ligger omlott så att bägge spelare gör sin stridsfas innan de får sin andra förflyttning och strid. Den andra förflyttningen får man endast om man har ett högkvarter och spenderar en förrådspoäng, men bägge stridsfaserna får man alltid. Strid är faktiskt obligatorisk om man är bredvid fienden, en mekanism som sällan är helt lyckad, och inte här heller. I typisk mirandastil har man två olika stridstabeller att välja mellan.

Flyg finns i form av flygpoäng som kan tilldelas olika uppdrag, och en ytterligare kul knorr är att bägge sidor drar brickor som de kan ha på hand och spela ut vid lämpligt tillfälle, ett slags random events.

Spelplanen täcker hela ön Guadalcanal, vilket ger en konstig skala eftersom det historiska slaget utkämpades på en yta av cirka 4 x 7 hexer. Inte för att spelkonstruktören brytt sig om det, han har istället placerat ut poängrutor över hela ön vilket på ett bisarrt sätt förvandlar spelet till alt-history. Men man kan ju alltid välja att ignorera resten av ön som historiskt.

Knasigheterna är dock inte slut här. En omgång är en månad. Det innebär att större delen av slaget avverkas under fyra omgångar. Inte mycket utrymme för subtiliteter här. En bisarr detalj är att man måste i förväg planera vad man ska ha sitt flyg till i början av omgången. Med enmånadsomgångar? Och flygfältet inom promenadavstånd från där striderna äger rum?!?

Där tidsskalan verkligen fuckar upp det är med förstärkningarna. Med enmånadersomgångar inträffar i praktiken amerikanernas landstigning och japanernas reaktion samma omgång, och eftersom förstärkningar placeras ut före första förflyttningsfasen är möjligheten att spelet ens börjar historiskt obefintlig. Sade jag att bägge sidors förstärkningar landar varsomhelst på ön. Amerikanerna måste därför landa på ett stort område runt Henderson Field för att hindra japanerna från att landa bredvid. Det kan i sin tur japanerna utnyttja genom att landa bredvid en svag amerikansk enhet som sedan måste anfalla på grund av att strid är obligatorisk...

...nej där någonstans pallade jag inte med fler övergrepp på historien och packade ihop spelet. Kanske är det fantastiskt bra som spel betraktat vad vet jag, men Guadalcanal är det då inte.

Jag glömde ta bilder på spelet men å andra sidan vill jag ju inte att någon ska tycka att det är snyggt och köpa det bara därför.

Kuriosa: Spelet är Mirandas tredje om Guadalcanal på kort tid, och alla är fyllda av liknande konstigheter.

Kuriosa2: Systemet är tänkt att vara början på en serie. Nästa spel ska vara om Nohoman och lovar "the big picture". Jag föreställer mig ännu ett spel med månadsomgångar och det historiska slaget över på två omgångar i tre hexer. Detta kan nästan bara sluta illa.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"