Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Fires of Midway kort AAR

Startat av Nisse, 3 april 2013 kl. 11:27:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Nisse

Jag och en kamrat provspelade The Fires of Midway igår.

Vi körde Coral Sea, 7-8 mau 1942

Jag var amerikan med Yorktown med 2 Wildcats, 4 Dauntless och 2 Devastators samt Lexington med samma uppsättning

Japanen hade Zuikaku med 3 Zeros, 2 Vals och 2 Kates, Shokaku med två av varje samt Shoho med 2 Zeros och 1 Kate.

Spelet är ett kortspel med tärningar.

Först läggs 36 kort ut  och man växlar mellan att vända och titta på kort. Lite som memory. När tre "Fleet" kort är uppvända så börjar själva spelet.

Korten upplagda. Man vänder två kort tittar på dem och vänder upp ett av dem. enl instruktioner på korten så kan man antingen få ta en form av action cards som är bra att ha sedan eller llägga ut "dåligt väder" markörer på en annan spelplan

"andra spelplanen" två dåligt väder utlagda av mig. Jag spelade dessa synnerligen dåligt skulle det visa sig.

Lite kort är vända.

Nåväl efter att ha spelat memory ett tag och vänt kort så började vi själva spelandet. Jag liksom japanen åkte framåt med våra respektive flottor. Man drar sedan initiativkort, ett för varje hangarfartyg så vi hade 5 kort. De är numrerade från 1-5 och det är i den ordning som man får anfalla. Det blev så att jag fick 1 och 2, dvs jag skulle få anfalla först och som två sedan skulle japanerna få slå tillbaka.

Här gjorde jag tabbe nr 2 som typ kostade mig spelet. Jag struntade i att anfalla. Orsaken till det beslutet var att amerikanska flygplan har ganska kort räckvidd och att flyga några rutor och dessutom in i dåligt väder där den närmaste japanska flottan var belägen kunde innebära att jag skulle förlora lite flygplan.

Så min plan var att avvakta och "ta smällarna" från japanen och sen slå tillbaka. Det var världens sämsta plan alla kategorier sen sjöstrid uppfanns på cromagnontiden...

Så japanen fick tre airstrikes mot mig. Tre japanska "alpha strikes" mot två hangarfartyg är inte roligt visade det sig.

Efter två av tre attacker såg Yorktown ut så här...

Min motspelare var lite otaktisk så Yorktown "överlevde" attackerna men var ganska mosat. I turn två så drog vi nya initiativkort. Nu slumpade det sig att japanen fick 1-3 och jag 4-5 så han fick slå först tre gånger till.

Det sänkte Yorktown och även Lexington. Så slutet blev båda amerikanska hangarfartygen sänkta mot noll japanska förluster...

Mosad är bara förnamnet.

Lärdomarna var legio. Dåligt väder skall man utnyttja som amerikan och lägga nära sina egna fartyg. Japanerna har mycket längre räckvidd på sina flygplan så för att skydda sig lite mot detta skall dåligt väder ligga nära amerikanerna, inte japanerna som jag gjorde...

Man måste slå först, det kommer innebära att flygplan kraschar pga bränslebrist men det får man acceptera. Hellre få in några smällar och förlora bomb och torpedplan pga bränslebrist än att inte få anfalla alls.

Jag valde som sagt att inte anfalla först och blev mosad. CAP och luftvärn är inte tillräckligt för att stå emot ett rejält luftanfall och när motståndaren får in några sådana i rad så är det kört. Krig är helt enkelt farligt och man måste acceptera förluster. Jag trodde jag kunde överleva flygangreppen och slå tillbaka med minimala förluster, det var tokfel.

Jag tyckte spelet var kul och det kändes rätt "verklighetstroget" i bemärkelsen att det är viktigt att få in första slaget. Nu fick japanen in första, andra och tredje slaget vilket i princip avgjorde matchen. Att sedan få in slag 1-3 i turn två bara beseglade ödet. Men även om jag haft bättre tur i turn två hade det inte spelat någon roll. Som amerikan måste man utnyttja dåligt väder genom att "gömma sig" där samt anfalla trots att man kommer förlora stora delar av sin attackstyrka. Hellre få in några träffar på japanerna och förlora lite bombflyg än att inte få in någon träff alls och förlora hangarfartyg.

Spelet tog nån kvart att sätta upp och skall ta ca en timme att spela. Då detta var första gången så tog det väl två timmar eller så med idogt slående i regelboken. Det borde gå klart snabbare gång två och tre.

Vi gjorde en del fel, några ganska stora men inget som hade ändrat utgången. Som amerikan klantade jag mig helt enkelt för mycket.

Regelboken är bra med många exempel men ibland lite otydligt tycker jag.

Strv102r

Verkar kul!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.