Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Axis and Allies: WW1 1914

Startat av Delirium, 4 april 2013 kl. 07:11:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... s-wwi-1914

Eftersom jag är förstavärldskrigsfetichist, och i synnerhet kriget i Afrika, övertalade jag en kompis att vi skulle köpa det här spelet tillsammans för att sprida riskerna.

Jag är nästan helt obekant med A&A-spelen men jag tycker det verkar som en rolig Riskvariant med lite krom. Det är lite svårt att förstå de som på forumen överöser spelet med kritik för att det inte är tillräckligt historiskt korrekt, i synnerhet det att Italien går med i kriget redan turn 1 och inte turn 2.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Nisse

Jag är sjukt sugen på detta spel, likt trådstartaren så har jag en svår förkärlek för WWI. Det som får mig att tveka är speltiden, utifrån vad jag kunnat läsa mig till är den på 5+ timmar, det är för långt.

Det är inte så att jag inte gillar spel som tar lång tid, det är bara så att min tid är begränsad, med allt runtomkring är det svårt att avsätta fem plus timmar. Likaså att ha spelet uppställt och spela i två omgångar.

Så det jag hoppas på är att du spelar det och kommer fram till att det inte alls tar så lång tid utan går att få ett vettigt parti på 2-3 timmar! :D

Trots allt vet man ju inte vad det är för folk som spelat så långa partier, men då många olika reviewers säger samma sak så blir jag orolig...

Elias Nordling

Axis & Allies är lite småsegt så 5 tim kan nog stämma.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Har ingen erfarenhet av annan A&A men i det här spelet kan man ju vara upp till åtta spelare om man skulle känna för det. Jag tänker mig att det finns en optimal spelarbesättning för underhållning/speltid och att den är runt fyra och en halv spelare. I teorin tänker jag mig också att om folk ser det som krigsspel tar det längre tid, men för oss som ser det som ett lustigt brädspel borde det ju ta kortare tid. Återkommer när jag tvingat folk att spela med mig. :)
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed