Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR GBoH, Alexander, Battle for Samarkand

Startat av nielsen.filip, 29 april 2013 kl. 15:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Efter ~100 avsnitt av den lysande podcasten The History of Rome blev jag väldigt sugen på gamla hederliga fältslag med romarna.
Men innan jag slänger ut 700kr på SPQR så är det nog bäst att testa GBoH först och spelet jag äger är Alexander.

Därför presenterar jag här och nu en AAR vid namn: "Battle for Samarkand" även känd som "Filip försöker lära sig GBoH":

forsättning följer.....

Elias Nordling

Om du tycker det är för bökigt rekommenderar jag Simple GBOH.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

Gjorde en genomläsning av reglerna nån vecka innan start och sen tänkte jag friskt vågat hälften vunnet.

Inga "optional rules".
Inga försök till "trumping" eller "momentum".
Inga "phalanx-squares".
Andromachus fanns ingenstans att finna, han visste väl hur detta skulle sluta och han ersattes av Philotas. (Elias, har du kvar Andomachus eller är han förlorad för alltid? (om du kom ihåg att jag köpte spelet av dig...))

Makedonierna vinner om den persiska kavalleri-styrkan flyr alternativt flytta ut från kartan på nordsidan (uppåt) inom 20 drag. Det är långt dit!
Perserna vinner genom att makedonierna flyr.

Makedoniernas tanke var att försöka hålla ihop och skydda flankerna med kavalleri.
Perserna skulle anfall tidigt från olika håll.

Setup:

Missade helt att det krävs order för att flytta ledare samt att de kan förflytta tillsammans med andra trupper "gratis". Därav många ledare bakom trupperna.

Elias Nordling

>(Elias, har du kvar Andomachus eller är han förlorad för alltid? (om du kom ihåg att jag köpte spelet av dig...))

Han är säkert kvar, jag ska räkna mina Andromachusar...

nielsen.filip

Drag 1:

Perserna närmar sig makedonierna på båda flankerna medans Pharnaces och Andromachus dubbelgångare långsamt avancerar med hopliterna. En enhet vänder upp för att skydda flanken.

Caranus överger flankförsvaret med kavalleriet och anfaller det lätta skytiska kavalleriet. En skytisk enhet flyr!

Start drag 2:

Regelmisshandlingen av ledarna fortsätter....

nielsen.filip

Drag 2:

Det skytiska tunga kavalleriet på makedoniernas högra flank har inget problem med att runda hopliterna och anfalla dem i ryggen. Kaos uppstår och de tunga infanteristerna flyr. Pharnaces får panik, överger trupperna och flyr också. Oredan sprider sig bland de kvarvarande trupperna, några hopliter flyr direkt medan det tunga baktriska kavalleriet krossar de kvarvarande.

Striden är över (gör inte de sista förflyttningarna för Caranus....)

Slut drag 2:

Det gick fort och jag gjorde oändligt många regelmissar. Var väl inte överdrivet roligt men jag gör ändå ett nytt försök.

Elias Nordling

Inte världens mest spännande scenario, nej. Lygnius och Pelium är däremot rätt bra små scenarior.