Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Eclipse på iPad

Startat av Andreas Lundin, 30 april 2013 kl. 13:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Exalterad. 5 av 5 möjliga. Helt outstanding.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Jag ger den 8 av 10. App-utförandet ser jag som felfritt, men jag är snål med högstabetyg och är inte säker på att jag blir verkligt gripen av spelet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

När någon här på forumet känner sig manad ställer jag upp på ett lir...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Efter lite mer spelande: Rymdstrid innehåller mycket klickande för lite spelbeslut, och det är väldigt irriterande att man inte får fullständig info om vad olika system gör när man researchar dem. Annars utmärkt implementation.

Aquahog

Instämmer med Elias. Mycket onödigt pill i striderna. I övrigt inga invändningar än så länge. Definitivt en av de bästa brädspelsapparna jag sett hittills.

Andreas Lundin

Jag skulle tro att dom fixar striderna i nästa version av appen.

På tal om ingenting: Är jag dum i huvet eller upplever ni liksom jag att AI:n är förvånansvärt stark?

Aquahog

Under den omgången som jag fått till hittills verkade det som att den visste vad den gjorde. Jag kom sist mot 2 normal och en lätt. Var i och för sig ett tag sedan jag spelade den "riktiga" varianten.

Elias Nordling

Jag hade aldrig spelat förr och vann mot två normala.

För övrigt finns det väl ingen hemlig information förutom VP-brickorna så att AIn vet vad du gör är väl helt normalt.

Andreas Lundin

Då är det som jag misstänkte att det är min förmåga som brister.

Elias Nordling

Jag tror nog också att det har att göra med vilken taktik man instinktivt tar till. Jag samlade på system och pengaplaneter, försökte undvika konflikt, och såg till att norpa galaxmitten. Verkade funka. Ska säga att jag blev påhoppad sista omgången och vann med minsta narginal.

Elias Nordling

Så här skriver jag i nästa nummer av Iphone-tidningen:

Eclipse - New Dawn of the Galaxy

Testad version: 1.0

Pris: 49 kr

Utvecklare: big Daddy's Creations

Eclipse är ett så kallat 4X-spel, vilket innebär att du bygger ett rymdimperium genom att utforska, kolonisera, forska, bygga flottor och kriga. Denna genre lever parallella liv som datorspel och brädspel. Medan datorspelen tenderar att vara monster med extra allt är brädspelen lite mer frugala, eftersom man inte har någon dator som kan hålla reda på all information åt spelarna.

Just Eclipse har gjort succé som brädspel just för att det är så elegant och fångar alla de element som förväntas av ett spel i genren med en speltid på bara ett par timmar per parti.

Det är både ett plus och ett minus. Det är onekligen riktigt mycket spel utan en enorm mängd regler, men för de som uppskattar det episka i att bygga ett galaxomspännande imperium kan det nog kännas som spelet är över när det just har börjat.

Appen är riktigt snygg, och man kan spela spelet både lokalt och online, mot människor och datorspelare som bjuder på en bra utmaning. Det är mycket att hålla reda på (inte mycket för spelgenren dock), och det finns en tutorial som riktigt bra går igenom alla regler och funktioner.

Det finns ett par saker appen kunde vara bättre på. Det är svårt att se vad olika teknologier har för effekt innan man har valt att forska på dem. Man lär sig med tiden och det finns en bra ångra-funktion i spelet. Rymdstriderna innehåller också väldigt mycket klickande för lite spelbeslut. Men det är detaljer i marginalen. Gillar ni den här typen av spel ska ni definitivt kolla in Eclipse.

8/10