Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

A World at War AAR

Startat av andqui, 19 maj 2013 kl. 14:44:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

andqui

Då var det dags att sjösätta de globala kampanjen i detta värdiga monster här i Göteborg. Kanhända att min redogörelse är något detaljerad. Några regelmisstag begicks här och var och dessa är kommenterade nedan.

Hösten 1939

Diplomati:
Axelmakterna aktiverar Irland med 1DP och slår en femma. Ingen effekt.

De allierade aktiverar Belgien och Frankrike lyckas med att lägga rabarber på Belgiens inkomster, hela 2 BRP som de tyvärr inte kommer lyckas med att utnyttja.

Ryssland förklarar krig mot de baltiska staterna.

Slaget om Atlanten:
Tyskland raidar med två fickslagskepp och spelar ut ett Strategiskt Ultra-kort. Skeppen kan obemärkt slinka ut i atlanten och sänka en transport. Även hemresan går utan kontakt med brittiska skepp.

Tyskland spelare ut ytterligare Ultra-kort, Submarine Warfare som kontras av britterna med ett ASW-kort. Den tyska ubåten i atlanten slår dåligt i kombination med att de allierade slår väldigt bra med sina ASW; ytterligare en transport hamnar på havets botten för britterna som nu kommer tappa 7 BRP i konstruktionsfasen och deras construction limit sänks med 2 BRP.

Combat mm
Tyskland gör en hamnraid med ubåtar i Glasgow och skadar en kryssare och sänker en jagarfaktor.

Tyskland erövrar Polen till priset av en 4-6 pansar (8BRP). Östra Polen tas över av Ryssland.

Polen är erövrat.

Japan och Kina utför attrition combat och nationalist kina förlorar tre enheter och Japan i sin tur två.

På östfronten intet nytt. Japanen satsar alla resurser på uppbyggnad mot hotet i öst.

Italien mobiliserar 2-5 pansar, 1 AAF (army air factors) och 1 NAS (naval air squadrons). Italien siktar på dominans i Medelhavet.

England mobiliserar två 3-4 mekaniserat, 3 AAF och 1 NAS.

Nordafrika förstärks.

Japan mobiliserar 6 eNAS (elite naval air squadrons), 2 AAF och tre 1-2 infanteri och skjuter upp 5 BRP mobilisering.

Frankrike bygger för 20 BRP: två 3-5 pansar, ett 2-3 inf och sjösätter en kryssare (CA) och bygger vidare på slagskeppet (BB4) Jean Bart.

Ryssland bygger för 30 BRP: två 3-5 pansar, en 3-3 inf och 5 AAF. Allt placeras ut vi den rysk-finska gränsen.

Storbritannien bygger för 30 BRP: 5 AAF, två transporter, en ASW, en kryssare och ett hangarfartyg kölsträcks(CVL2 Indomitable). Churchill väljer att skjuta upp den fortsatta byggnationen av slagskeppet (BB4) Duke of York.

Tyskland bygger för 50 BRP: fyra 4-6 pansar, två 2-6 pansar, blandat inf, en u-båt och en kryssare sjösätts.

Italien bygger för 11 BRP: ett 3-3 inf, tre 1-3 inf och ett 2-3 inf. En u-båt.

Japan bygger friskt för 26 BRP: ett 2-3 pansar, ett 1-3 pansar, 2 NAS, infanteri av blandade valörer, en kryssare, och hangarfartyget (CV3) Hiryu sjösätts och man snickrar vidare på Musashi.
Anders

Delirium

Det är jag som spelar de västallierade i kampanjen. Än så länge faktiskt alla de allierade.

Jag kan inte säga att jag har särskilt stora regelkunskaper men det räddas av att Anders har lyckats lägga reglerna på minnet till en imponerande detaljnivå, och att Alexander faktiskt har spelat spelet tidigare.

Generellt tror jag man kan säga att det grundläggande krigsspelet är enkelt, men görs detaljerat, realistiskt och komplext av a, flyg-flottainteraktion; b, forskning; c, diplomati, ekonomi.

Riktigt spännande att lära sig ett helt nytt monsterspel från grunden, men jag kan inte säga att de allierade hittills har haft så många beslut att fatta. Som tur är antagligen. Vi återkommer efter nästa session!
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

silversixx

Återkom till mitt sms istället ditt ålahue!

tinG

Citat från: "Delirium"Riktigt spännande att lära sig ett helt nytt monsterspel från grunden...

En god förmåga/egenart Björn!  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Tryggve

Kul! Hoppas att ni spelar färdigt, och fortsätter med denna AAR. :-)

andqui

Vinter 1939

Forskning mm:
Tyskarna lyckas med spionage inom de västallierades flygforskning och samtliga kodnamn inom forskningsgrenen avslöjas. Kort därefter blir spionerna bryskt avslöjade. De västallierade svarar med att placera spioner inom de europeiska axelmakternas flygforskning.  

Diplomati:
Axelmakterna aktiverar Finland men dessa är svårflörtade och mynnar inte ut i något konkret.

Ryssland slår för men möts även de av kalla handen. Ryssland kräver samtidigt gränsrutorna mot Finland och ett gränskrig tar vid. Ryssarna inser kort därefter att det inte är så värst klokt att bedriva offensiv krigsföring i det hårda vinterklimat som råder.

Movement och Combat:
Japan bedriver attritionstrider i Kina och är ytterst lyckosamma och nationalisterna drabbas av tämligen stora förluster. Brohuvudet i Foochow lyckas i princip att skapa kontakt med den japanska fastlandsfronten.

Både nationalisterna och kommunisterna svarar med samma mynt och försöker nöta tillbaka mot japanerna men har inte riktigt samma tur.

Ryssarna startar en full offensiv mot Finland och lyckas ta en ruta.

I övrigt hände inget anmärkningsvärt.
Anders

andqui

Våren 1940

Forskning mm:
Idel hemliga forskningslag på bägge sidor. Den västallierade spiongrupp som lyckas nästla sig in i de allra heligaste av axelmakternas flygforskning avpolletteras utan pardon.

Diplomati:
Axelmakterna försöker ånyo med en trevare riktad mot Irland för att få en bättre bas för slaget om Atlanten men det hela går väldigt fel och det skär sig. Irland avslutar all kontakt med axelmakterna. Axelmakterna påverkar också US/Axis tension (styr hur och vad USA kan och får göra). Italien förklarar krig mot Frankrike och britterna och Tyskland förklarar krig mot Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Norge och Danmark.
Ryssland kräver Bessarabien av rumänerna. Rumänerna beslutar sig för att vika sig i samråd med Tyskland och avträder Bessarabien till förmån för Ryssland.

Movement och Combat:
När Italien ska få fram sea supply till Nordafrika beslutar man att skydda transporten av pasta med hela den italienska flottan. Detta drar oväntat till sig uppmärksamheten från hela den brittiska Medelhavsflottan. Den italienska TF:en uppbringas strax nordväst om Malta av en brittisk TF från Alexandria och en ubåt stationerad i Malta med ytterligare två brittiska TF enroute från Gibraltar. En ytstrid tar vid. Britterna börjar med att försöka slå ut det italienska flyget på Siciliens sydvästra spets med hjälp av 1NAS baserat på ett brittiskt hangarfartyg. Britterna lyckas uppnå ett "abort"-resultat så den italienska sidan kommer inte kunna bistå med något flyg alls i den första stridsrundan. Sök-tärningar slås och axelsidan lyckas inte hitta den enda TF som fått fatt på italienarna men lyckan står däremot britterna bi och de hittar en italiensk TF och beslutar sig för att skicka en air strike bestående av 1NAS.  Eftersom italienarna inte hittade britterna så får britterna en surprise airstrike, konsekvensen blir bl a ett försämrat luftvärn som trots detta lyckas stoppa de engelska flygarna. Den brittiska ubåten avstår från att försöka utföra en attack i denna stridsrunda. I och med detta är den första stridsrundan är avslutad och de italienska amiralerna tar ett snabbt beslut att låta avbryta leveransen av gorgonzola till Afrika. De italienska trupperna kommer därav att enbart partial supply resten av rundan.

Slaget om Malta.

På det europeiska fastlandet påbörjas anfallet mot Nederländerna och Belgien som båda faller snabbt. Tyskarna lyckas också med ett genombrott en bit in i Frankrike i Exploitation men sedan tar det stopp. De största framgångarna uppnås i syd där italienarna bäddar för ett genombrott som tre tyska pansar-kårer utnyttjar. Marseille och hela den franska sydfronten omfattas. De tyska pansar kårerna från norr möter upp kårerna från syd och hela Frankrike är nu effektivt skuret i två delar.

Tyskt pansargenombrott på rivieran.

Tyskland kör en invasion i Norge och etablerar ett brohuvud söder om Oslo. Tyska fallskärmsjägar landar i Bergen för att stoppa en eventuell brittisk intervension.

Britterna beslutar sig för att försöka få fram sea supply till Malta. I en ren styrkedemonstration begnar man sig av två brittiska TF som lägger sig och patrullera nordväst respektive öster om Malta. Den östliga TF:en blir uppbringad av två italienska ubåtar och en strid tar vid. Det brittiska hangarfartyget Furious sänks med man, flyg och allt. Britterna å sin tur sänker en av de italienska ubåtarna.

I nordafrika påbörjar britterna en tidig Compass och lyckas ta sig en ruta in i Libyen.
Anders

bergqvist

Häftigt. mera AAR åt folket.

nielsen.filip

Det ser riktigt häftigt ut! Tackar för bilderna.

och så har jag några frågor:
Hur lång tid tar det?
Vilka scenarion finns?
Går det lära sig reglerna?

andqui

Citat från: "nielsen.filip"Det ser riktigt häftigt ut! Tackar för bilderna.
Roligt att det uppskattas! Det samma med din Carthage AAR! Det krävs inte lite självdisciplin för att förhindra mig från att börja läsa reglerna. :)  

Citat från: "nielsen.filip"Hur lång tid tar det?
Sist vi spelade körde vi ett åtta timmars-pass och fick då med nästan tre turns, två vanliga och en YSS (Year Start Sequence). I detta skall nämnas att två av de fyra involverade i detta projekt inte har jättestora regelkunskaper än så det kräver en del förklarande mellan varven. Vi räknar med att det kommer gå fortare när alla blivit varmare i kläderna.

Citat från: "nielsen.filip"Vilka scenarion finns?
Det finns ett antal scenarion så att man ska kunna få en relativ mjukstart. De jag hunnit titta på och testa är följande:
North Africa - land och flyg i förenklad form.
Battle of the Atlantic - i princip har man lyft ut spelet i spelet för att man ska få en liten känsla för forskning, produktion, skeppsbyggande, strategisk krigsföring.
Coral Sea - en första inblick i flotta och flygreglerna. De kan verka avskräckande och följer inte alls formeln vad gäller komplexitet i relation till nyttjandegrad men jag tycker att de skapar riktigt spännande och intressanta situationer med historiskt utfall så vitt jag kan bedöma.
Barbarossa - ekonomi och oljeregler utöver land och flyg i stor skala.
Det finns fler mindre scenarion så som Midway och Leute men de tillför egentligen inget i inlärningssyfte.
Sedan finns så klart också globala, europeiska och Still Havs-kampanjer och för de som inte gillar att få syssla med hemlig forskning, spioneri och diplomati så finns det så kallade historiska scenarion.

Citat från: "nielsen.filip"Går det lära sig reglerna?
Ja, men det kräver en insats skulle jag påstå men jag tycker nog att man belönas när allt faller på plats. Regelboken är som bekant tämligen tjock och i stort sett berövad Example of Plays vilket i en del fall gör vissa delar lite mer otillgängliga än vad de borde varit. Det bästa är att få reglerna förklarade av någon annan, du får helt enkelt komma till Göteborg nästa gång vi spelar. :)
Anders

nielsen.filip

Citat från: "andqui"Det bästa är att få reglerna förklarade av någon annan, du får helt enkelt komma till Göteborg nästa gång vi spelar. :)
Jag bor ju i lindome så det är inte så långt.  :up:

Delirium

Det har blivit så att jag nu spelar världskommunismens försvarare i första hand men har så klart även intressen i de västallierades framfart.

En liten rättelse först till framställningen ovan, det var faktiskt sovjetiska spioner som lyckades infiltrera tysk flygindustri under vintern, rätt ska vara rätt! ;)

Det som är lite roligt med utvecklingen på västfronten (det ser ju så klart lite konstigt ut med en pansarrörelse genom hela Frankrike) är att vi på den allierade sidan lär oss krigföringen under spelets gång (med viss historisk förebild): att man i spelet kan flytta ett pansar sex hexar och sedan glida med för en exploit på kanske sex (eller fler) extra hexar är inget man direkt tänker på som försvarare innan man sett det hända (jag har visserligen spelat A3R för 20+ år sedan men minnet är klent).

Kombinera med att enbart pansar har ZOC och systemet blir ovant för oss stackars WiF-junkies. Eftersom spelet inte har impulser utan omgångar där du ska få allt att hända under en player turn på ett kvartal är ett sådant här spektakulärt genombrott så klart inte orimligt men det gör också att misstag får väldigt stora konsekvenser. Hade jag ställt en fransk pansarenhet i söder hade jag kunnat blocka exploateringen i söder med ZOC. Å andra sidan inser man att tyskarna kommer att slå igenom där de vill om de inte har extrem otur.
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Citat från: "nielsen.filip"
Citat från: "andqui"Det bästa är att få reglerna förklarade av någon annan, du får helt enkelt komma till Göteborg nästa gång vi spelar. :)
Jag bor ju i lindome så det är inte så långt.  :up:

Nästa session är lördag 29 juni, hör av dig om du vill haka på.
Imperial Elegy
Space Empires

nielsen.filip

Citat från: "Delirium"Nästa session är lördag 29 juni, hör av dig om du vill haka på.

Generellt svårt på helger men om jag kan så hör jag av mig. Tackar för det generösa erbjudandet.

aegneus

CiteraSist vi spelade körde vi ett åtta timmars-pass och fick då med nästan tre turns, två vanliga och en YSS (Year Start Sequence).

Och det var 1939 när allt är 'enkelt'!   :D

Kan man fortfarande flip-floppa?