Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Normandy '44 (GMT)

Startat av Elias Nordling, 17 november 2010 kl. 14:48:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Normandy '44 är uppföljaren till Ardennes '44, som jag tycker är det enda ardennerspel man nånsin behöver. En sak som gjorde Ardennes '44 så bra var att det kändes som om man konstruerat systemet specifikt för ardennerna i stället för att ta ett standardsystem och säga "få se om vi kan göra Ardennerna på det".

Därför borde det ju inte vara så bra att se om man kan göra Normandie på det systemet. Men skillnaderna är tillräckligt stora för att det ska kännas som ett eget system, anpassat för situationen.

Grundmotorn i spelet är rätt konventionell, flytta och slåss, sedan får reserver göra detsamma. Det är kromen jag gillar med Mark Simonitchs spel, till exempel ZOC Bonds, vilket innebär att man kan flytta genom zocar, men inte över hexar eller hexsidor där två olika fiendeenheter har zoc. Ger väldigt realistiska frontlinjer. Eller Tactical Movement, som innebär att man alltid kan gå två hexer utan att behöva traggla med att räkna movement points. Snabbar upp spelet en hel del.

Jag tyckte att Ardennes '44 var ett fängslande spel, så varför blir jag inte fängslad av det här? Jag tror det är situationen. Där Ardennerna faktiskt kan bli en rätt spännande jakt på sidovägar och desperata vägspärrar är Normandie ett rätt förutsägbart kravlande i slow motion. De allierade vinner i princip om de kravlat litet längre än det tiotal hexer inåt land de historiskt tog på 30 spelomgångar.

En del egenheter i spelsystemet bidrar också till att det blir extra deterministiskt. till exempel kan ingendera sidan ha mer än 18 stridspoäng i en strid, och stridsresultaten känns rätt likartade oavsett vilken tabell man befinner sig på. de allierade kan alltså i princip ta vilken hex de än anfaller, oavsett om oddsen är 1:1 eller 4:1. Det är mest en fråga om de tar ett stegs förluster på kuppen, vilket de inte har några problem att leva med. För tyskens del blir det sedan mest att lappa ihop fronten med förstärkningar varje omgång. Man får aldrig någon känsla av desperation eller att någonting som händer på spelplanen är särskilt viktigt.

Jag gillar som sagt systemet, så jag ger det ändå en 4 av 5, men jag känner mig ändå litet besviken, efter att Ardennes '44 överträffade mina förväntningar så.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Låter som Overlord/The Killing Ground... Normandie på regimentsnivå är inte vidare spännande. Det är därför som man måste vänta på Atlantic Wall II (Wacht am Rhein-systemet) för att få något nytt ut av Normandiekampanjen, där kompletteras den operationella nivån av en spännande taktisk nivå där varje del av frontlinjen erbjuder nya utmaningar för både försvar och anfall.

Hoppas jag i alla fall...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Micke G

Har införskaffat detta men har inte spelat det ännu, bara läst igenom reglerna lite snabbt. Bara hoppas att det är lika roligt som det är snyggt.

Andreas Lundin

Har också spelat detta och blev positivt överraskad. Snabbspelade Normandiespel som dessutom är rätt skojiga (dvs. Breakout: Normandy går fetbort) växer inte på träd. Overlord/Killing Ground är dock fortfarande favorit, men då behöver man ett team på varje sida och en hel jävla vecka speltid.  :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Citat från: "Andreas Lundin"Har också spelat detta och blev positivt överraskad. Snabbspelade Normandiespel som dessutom är rätt skojiga (dvs. Breakout: Normandy går fetbort) växer inte på träd. Overlord/Killing Ground är dock fortfarande favorit, men då behöver man ett team på varje sida och en hel jävla vecka speltid.  :)
Totally worth it!   8)
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

Är nu inne på mitt 12:e parti Normandy '44 och spelandet har utvecklats sig till en grudgematch. När jag läser Elias' recension så känner jag inte alls igen mig i resonemangen. Resultaten i striderna blir ytterst varierande, främst på grund av:

- Troop Quality
- Armor Quality
- Terräng
- Understöd (art, flyg och marina pjäser)
- i viss mån väder

Men framför allt är det Determined Defense som påverkar mycket hur striderna fortlöper.

För man in i ekvationen att nästan ingen luftlandsättning, landstigning och vädersituation är den andra lik blir inte ett parti blir detsamma som det förra.

Sudden death reglerna är också något man på båda sidor strävar efter i början, vilket får spelet att utvecklas till en slags nagelbitande krigs-tango.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

yvig

Jag har varit sugen på att köpa det här spelet ett tag därför att jag har spelat dataspelet Operational Art of Wars Normandiemodul och gillat det. Av någon anledning har jag dock varit tveksam utan att veta riktigt varför. Det känns lite som att det kan bli lite segt. Det är inget OCS-spel på temat på gång?

Det är mycket trevligt när det kommer många olika åsikter om spelet, det ger en mer nyanserad bild. Det känns som att logistikaspekten vore viktigt att få med på nåt sätt här.

Andreas Lundin

Vill man få in det du kallar logistikaspekten, så sköter Normandy '44 det på ett relativt enkelt men förnuftigt sätt. Varje runda får den brittiska respektive den amerikanska sidan varsin Supply Point (detta antal fördubblas när respektive nations Mulberry blir färdigbyggd). Med Supply Points kan man ge artilleriunderstöd till en attack eller till en så kallad determined defense. Beroende på väder får tyskarna olika mpnga supply points per runda.

Vidare kan man såklart skära av underhållsförsörjngsvägarna  till fiendens förband. Ett enkelt "out of supply-system" sörjer för att det blir en hyfsad simulation.

Detta är ett enkelt sätt att lösa simulationen av Normaniekampanjens särskilda underhållsproblem.

I andra mer avancerade spel jag spelat sköts detta på ett betydligt mer sofistikerat - och tidskrävande - sätt. Som jag tidiagre nämnt tycker jag att man löst denna del mycket bra i spelet Killing Ground/Overlord från New England Simulation. Men det spelet tar betydligt mer energi och tid i anspråk. Normandy '44 gör sig alldeles utmärkt som ett så kallat öl-och-snacks-spel tycker jag. Har man sorterat spelets komponenter på ett bra sätt så sätter man upp det på en pisskvart också, vilket gör att om det blir en sudden death tidigt, så kan man snabbt ta ett nytt parti!

Delirium

Andreas, har börjat få upp stort sug efter Overlord/TKG igen. När var det du skulle flytta till Göteborg? ;)
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

Så fort ett snällt fackförbund anställer mig som ombudsman.

B_J_S

Citat från: "Andreas Lundin"Så fort ett snällt fackförbund anställer mig som ombudsman.
Och vilket förbund är det vi pratar om här?
Med tanke på att det skall vara snällt :P
//Jonas

Micke G

Har äntligen påbörjat ett parti, bättre sent än aldrig :)

Återkommer om domen senare, men snyggt är det.