Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vad jag gillar

Startat av Andreas Lundin, 4 juni 2013 kl. 10:57:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Jag har efter mycket funderande kommit fram till vad den gemensamma nämnaren är för de operationella spel som jag gillar är.

Järnväg.

Spel där man inte flyttar fram och tillbaka en markör med hur långt järnvägsrälsen går, göre sig icke besvär.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Så alla spel före Amerikanska inbördeskriget går fetbort med andra ord.  :)
Borde du inte ändrat din rating av Normandy '44 och Ardennes '44 också?  :P
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

Jag antar att du spelat Fire in the East, där du har brickor med järnvägsingenjörer som åker runt och konverterar spårbredd?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jon

Citat från: "Elias Nordling"Jag antar att du spelat Fire in the East, där du har brickor med järnvägsingenjörer som åker runt och konverterar spårbredd?

Aha, du menar spårvidd ;)

Scipio

Citat från: "Jon"Aha, du menar spårvidd ;)
Messerschmitt...

Jon

Citat från: "Scipio"
Messerschimtt...

Förlåt, min tanke var inte alls att låta mästrande utan skämtsamt påvisa att vi på järnvägen har en nomenklatur som inte ligger militären långt efter. Det är mycket förkortningar och betydelser. Fjtkl, tbfhskåp, rök osv.

Edit: (Rök betyder för övrigt Räls över kant, en definition av mått)

Scipio

Citat från: "Jon"
Citat från: "Scipio"
Messerschimtt...

Förlåt, min tanke var inte alls att låta mästrande utan skämtsamt påvisa att vi på järnvägen har en nomenklatur som inte ligger militären långt efter. Det är mycket förkortningar och betydelser. Fjtkl, tbfhskåp, rök osv
Fel svar.
Rätt svar är: "Det heter faktiskt besserwisser..."  ;)

thermopylai

CiteraJag antar att du spelat Fire in the East, där du har brickor med järnvägsingenjörer som åker runt och konverterar spårbredd?

Det har man ju i alla RIKTIGA östfrontsspel  :wink:

Jag gillar också järnvägar och all sorts logistik. Helst vill jag bestämma vilka enheter som ska sättas upp och vilken teknikutveckling och forskning jag ska göra också. Med andra ord gillar jag ekonomi i mina krigsspel.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Jag antar att du spelat Fire in the East, där du har brickor med järnvägsingenjörer som åker runt och konverterar spårbredd?
De är onekligen, tillsammans med de abstrakta lastbilsbrickorna, spelets viktigaste enheter för tysken. Mången gång har jag hellre önskat mig en extra järnvägsingenjörbataljon än en extra pansardivision!
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

Ja det är den historielektion spelet ger, att järnvägsingenjörer är mer värdefulla än pansar :-)

Till detta kan jag för övrigt tillägga att gärnvägsingenjörerna var civilister, vilket innebär att de hade ledigt på helgerna!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

P-O Jönsson

RÖK och RUK.
Konstigt att dett sånt där primitivt transportsystem fått lov att överleva!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

P-O Jönsson

Sen för att vara en riktig Messershnitsel så är det faktiskt Räl Överkant, respektive Räl underkant. Inte "räls"!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Jon

Citat från: "Peojon"Sen för att vara en riktig Messershnitsel så är det faktiskt Räl Överkant, respektive Räl underkant. Inte "räls"!

Helt klart! Räls sysslar civilister med. Om jag på något sätt ska komma undan med hedern i behåll så skyller jag på autocorrect i mobilen!

Andreas Lundin

CiteraBorde du inte ändrat din rating av Normandy '44 och Ardennes '44 också?  

Va! Tjuvtittar du på min BGG-profil! Fusk! :D
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraBorde du inte ändrat din rating av Normandy '44 och Ardennes '44 också?  

Va! Tjuvtittar du på min BGG-profil! Fusk! :D
Klart man har en underrättelsetjänst!  :ultra: