Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spelrekommendationer antiken

Startat av nielsen.filip, 7 juni 2013 kl. 19:56:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Hallå

Om man snöat in på antiken och i synnerhet Rom, vilka spel rekommenderar ni då (och varför)?

Har:
Carthage
Sword of Rome
Great Battles of Alexander

Har snart:
Pax Romana

Vill ha:
Rise of the Roman Republic

Elias Nordling

SPQR förstås.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Hannibal, Deluxe Trajan, Hellenes. Om du inte bekymrar dig om balanserade scenarior är Imperium Romanum 2 En guldgruva av historisk information. Tror det var det som väckte min kärlek till ämnet.

Elias Nordling

Successors och Julian. I Am Spartacus ska också vara bra.

Andreas Johnson

Kan också rekommendera Imperium Romanum II. Klassiker.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Doomfarer

Jupp! IR II var min första kärlek. Inte särskilt bra spel, men fantastiskt roliga regler plus anekdoter. Tror jag satt upp alla scenarios (33 st eller så) minst en gång.

Har spelat det en handfull gånger med allt från två till fem spelare och det har väl funkat sådär.

Annars håller jag med om att Hannibal och SPQR är måsten.

Vet inte riktigt vad Successors har med Rom att göra? ;) Kul spel dock.

Skulle precis säga att undvik allt vad R. Berg har rört vid (förutom SPQR), men det verkar vara försent. Han skriver regler som han hade två brutna armar imho.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

thermopylai

CiteraVet inte riktigt vad Successors har med Rom att göra?  Kul spel dock.

Skulle precis säga att undvik allt vad R. Berg har rört vid (förutom SPQR), men det verkar vara försent. Han skriver regler som han hade två brutna armar imho.

Men Richard Berg har gjort Successors också. Lysande spel.

Plus, tror jag, att han gjort Pax Romana, Rise of the Roman republic och Carthage.

Jag tror vi kan nå konsensus om att han är enormt produktiv, men mycket ojämn?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Jag tyckte tyvärr att Hellenes var ganska trist. Ville verkligen gilla det och tycker designern är ett ohyllat geni (Craig Besinque: Rommel in the desert, Eastfront, Eurofront).

Men Hellenes kokar snabbt ner till extremt gamey beteende, för att utnyttja spelmekanismer och spelsekvens, i stället för att försöka göra historiskt kloka saker.

Jag gillar Hannibal och Successors bäst av spelen som nämnts här. Har också ett IR II som referensverk bara för att läsa scenariobeskrivningar  :) Bästa översikten av romerska krig som jag har i bokhyllan.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

silversixx

Är det inte så att det finns två R Berg och där den ena är lite halvdan och produktiv, och den andre är det motsatta?

Elias Nordling

Det finns en Richard Borg också. Väntar fortfarande på ett riktigt bra Star Trek-skämt om Berg/Borg.

>Vet inte riktigt vad Successors har med Rom att göra? Kul spel dock.

Frågan gällde även antiken i allmänhet.

Doomfarer

Citat från: "thermopylai"
CiteraVet inte riktigt vad Successors har med Rom att göra?  Kul spel dock.

Men Richard Berg har gjort Successors också. Lysande spel.

Plus, tror jag, att han gjort Pax Romana, Rise of the Roman republic och Carthage.

Jag tror vi kan nå konsensus om att han är enormt produktiv, men mycket ojämn?

Men saken är att han inte var ensam om att göra SPQR/Successors. Så vidhåller att alla spel han gjort själv är skräp i mina ögon.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Elias Nordling

Jag har en rätt bra bild av vad som är från Richard Bergs hand och vad som är från Mark Hermans och kan bara konstatera att Mark Herman kommer undan med mycket skit som folk brukar hacka på Richard Berg för.

Doomfarer

Förutom GBoH serien är jag ingen större fan av Mark Herman heller. Kanske så att minus och minus blir plus här? :)

Mark Simonitch däremot tycker jag är bra. Säkert han som räddade Successors.

Hade "glädjen" att jobba med R. Berg när jag speltestade Pax Romana. Ganska dryg person som inte var det minsta intresserad av att höra kommentarer om spelet. Han var redan igång med nästa spel och sa väl mindre rakt ut att han aldrig går tillbaka till gamla spel för att räta upp dem. Helt upp till utvecklaren eller vad det nu heter på svenska att göra det han krafsat ner spelbart.

Kanske är vanligt inom branschen vad vet jag, men klart sämsta designern jag jobbat med och jag hart speltestat ganska många spel vid det här laget.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Doomfarer

Citat från: "Elias Nordling"Jag har en rätt bra bild av vad som är från Richard Bergs hand och vad som är från Mark Hermans och kan bara konstatera att Mark Herman kommer undan med mycket skit som folk brukar hacka på Richard Berg för.

Som vad?
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

nielsen.filip

Jag återkapar tråden och framhåller att jag inte har något problem med Berg... eller någon annan.......

Citat från: "Elias Nordling"SPQR förstås.
Självklart, jag skall bara acceptera prislappen.

Citat från: "Elias Nordling"Hannibal, Deluxe Trajan, Hellenes. Om du inte bekymrar dig om balanserade scenarior är Imperium Romanum 2 En guldgruva av historisk information. Tror det var det som väckte min kärlek till ämnet.
Hannibal går bort, iallfall just nu. Kortspel har jag så det räcker.
Var får jag tag på Deluxe Trajan? Det ser intressant ut.
Hellenes går bort pga blockspel.
Imperium Romanum 2 låter mycket bra, vad är ett ex värt?(hittade nämligen ett)

Citat från: "Elias Nordling"Successors och Julian. I Am Spartacus ska också vara bra.
Successors verkar vara svårt att få tag på.
Angående Julian, var är det bäst att köpa gamla S&T-nummer?

Citat från: "Doomfarer"Jupp! IR II var min första kärlek. Inte särskilt bra spel, men fantastiskt roliga regler plus anekdoter. Tror jag satt upp alla scenarios (33 st eller så) minst en gång.
Hur får man tid till detta? Jag kan inte sätta mig in i en sådan situation ens.  :)