Trenches of Valor - Raids Across No Man's Land 1915-1918

Startat av pelle, 25 mars 2009 kl. 15:08:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Hmm skala: 50 km per hexagon? är detta rätt? eller är det 50 meter?

pelle

50 meter. Jag trodde det var fixat. Du är inte den första som reagerar. Det var en del stora räder, men inte SÅ stora. :)

pelle

Hoppas på att ha en del av expansionen färdig för tidig speltest till Friendly Fire.

Om jag inte hinner fixa det där finns det ändå något expanderade varianter på gamla scenarion att prova. Lite sanity check på några nya regler och så.

Elias Nordling

Hade som sagt lovat en minirecension så fort jag kunde slita mig från Omaha Beach. Läser reglerna. Två sidor faktiska regler. Superbasalt. Ingenting som väcker intresset. Jag blir litet bekymrad, hur ska jag recensera det här utan att såra konstruktörens känslor? Jag tänker mig att pliktskyldigast spela igenom ett scenario, ge spelet en trea och skriva något snällt.

Sedan händer något oväntat. Jag har kul.

Jag vet inte vad det är som fångar mig med spelet. Kanske är det situationen is scenariorna, där ena sidan ska snabbt in, förstöra så mycket han kan, sedan ut igen, som vinner mig. Kanske är det den stämningsfulla grafiken.

Jag spelar tre av de sex scenariorna på raken, till saken hör att de tar 10-15 minuter var att spela, inklusive uppställning (det är inte precis ett spel där man flyttar lastbilar och konstruktörsbataljoner i det oändliga). Skulle ha fortsatt om inte klockan var för mycket.

Reglerna är som sagt superbasala. Varje enhet kan gå eller skjuta varje omgång. Skjuta gör man genom att slå en tärning och jämföra med avståndet (det är det som är raddan med tärningssymboler på brickorna). +1 om motståndaren är i en icke bredvidliggande skyttegrav. Försvararna kan ha dolda enheter och dummies, som måste aktiveras innan de kan börja bete sig. Anfallarna ska oftast fylla igen dugouts eller utplåna kulsprutenästen och ta sig tillbaka igen vid liv.

Förmodligen det ideala spelet att introducera sina barn till hobbyn med, inte bara för att det är superenkelt och har få brickor, utan också för att det går så snabbt att spela att de aldrig hinner tappa tålamodet.

Betyg: 4.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

pelle

Du skrämde mig ordentligt där.  :D Tack, Elias! Det är klart jag hade föredragit om det roliga inte hade varit så oväntat, men jag är glad att du tyckte det var roligt i alla fall.

Målen var att det skulle vara tillräckligt enkelt för yngre spelare och icke-krigsspelare (och tillräckligt enkelt för att jag skulle klara av att hantera det...). Risken har såklart hela tiden varit att erfarna krigsspelare tycker det blir för "basalt". Det fanns fler regler tidigare, men de sållades bort för att få saker att bli smidigare/snabbare/enklare (och roligare, förhoppningsvis).

Angående skyttegravar: Du kanske skrev som du gjorde för att detaljerna hade blivit lite för mycket att få med i en kort recension, men för säkerhets skull vill jag påpeka att +1 DRM gäller även mot intilliggande skyttegravshex om den som skjuter inte också står i en skyttegrav och de två hexarna sitter ihop (alltså att man skjuter längs med skyttegraven mot någon precis intill). Det är nog den enda regeln det brukar ta två försök att förklara för nya spelare vad jag har märkt. Att bara säga "intilliggande" hade varit enklare och smidigare, men med den lilla kartan behövdes det något för att få ut mer av varje hex, vilket jag tycker det blir när det är väsentligt från vilket håll man vill anfalla in i en hex.

Elias Nordling

CiteraDet är klart jag hade föredragit om det roliga inte hade varit så oväntat, men jag är glad att du tyckte det var roligt i alla fall.

Jag var ju sugen innan jag började, det var mest att jag inte såg någon hook medan jag läste reglerna. Plus att det var kul att skrämmas litet :-)

CiteraMålen var att det skulle vara tillräckligt enkelt för yngre spelare och icke-krigsspelare (och tillräckligt enkelt för att jag skulle klara av att hantera det...). Risken har såklart hela tiden varit att erfarna krigsspelare tycker det blir för "basalt".

Det känns som ett spel som kan vara kul för bägge parter att spela med barnen.

CiteraDu kanske skrev som du gjorde för att detaljerna hade blivit lite för mycket att få med i en kort recension

Japp!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"