Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR Carthage, Agathocles 311-307 BC

Startat av nielsen.filip, 12 juni 2013 kl. 23:51:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Nu har jag spelat igenom Agathocles-scenariot och tänker göra ett försök att återberätta vad som hände.
Ni som spelat Carthage vet att det blir några få höga "stacks" på kartan och väldigt mycket information vid sidan om, bilderna blir därför inte så talande. Jag tänkte därför köra lite mer text-baserat än jag brukar men förhoppningsvis kan ni följa med på kartan.

Obs, jag blandar hejdlöst svenska, anglosaxiska och grekiska namn och benämningar.

Kort bakgrund:

Agathokles, en klassisk grekisk tyrann (över Syrakusa), vill ta kontrollen över Sicilien. Karthago tycker det är en dum idé.

VP för Syrakusa
3VP Lilybaeum
2VP Utica och Hippo Diarryhtus
1VP Drepanum, Panormus, Messana, och Agrigentum
1VP Lite stad i Karthago-provinsen
Automatisk vinst om Karthago erövras

Vid start kontrollen över Messana -> 1VP

VP för Karthago
5VP Syrakusa
3VP för varje annan stad på Sicilien
Automatisk vinst om Syrakusa endast har Syrakusa kvar!

Vid start kontrollen över Lilybaeum, Drepanum samt Panormus-> 9VP

Scenariot är fem drag långt.

Setup:


Syrakusa har Agathocles och hans två söner, Arcagethus samt Agatharcus, att tillgå. Alla startar i Syrakusa.
Cirka 16500 infanterister, 2400 kavallerister samt 90 stycken femmor (galärer).

Karthago har Hanno, Bomilcar och Hamilcar som ledare. Hamilcar i Lilybaeum, de andra börjar i Karthago.
Cirka 19000 infanterister, 1500 kavallerister samt 150 stycken femmor (med bättre besättning).

Setup:en på lite avstånd (med förberett spelområdet för första puniska kriget):


De inte så väl utvecklade strategierna är:
För Syrakusa att erövra fler städer på Sicilien för att öka på rekryteringsunderlaget. Sen, någon gång i framtiden, invadera afrika.
För Karthago att avvakta och inte slösa på de surt förvärvade slantarna i onödan (eller på befolkningen heller för den delen)
[okej, jag borde nog funderat lite mer på detta]

nielsen.filip

#1
Här kommer noggranna kartor där ni kan leta reda på de olika städerna.

Afrika:


Sicilien:

nielsen.filip

#2
311 BC
Början på fientligheterna.

LAM:s
-Agathokles vill säkra upp östra sicilien och öka sin rekryteringsbas. Förflyttar sig till Tauromenium för att övertala dem att ingå i hans rike men marschen tar alldeles för lång tid och planerna ändras.
[Förflyttning till Tauromenium och sen misslyckat continuation-roll.]
-Hanno avvaktar.
-Hamilcar avvaktar.
[Få LAM:s (Leader Activation Marker) denna första runda och inte så mycket att agera på för Karthago då Syrakusas start är dålig (och väldigt ogenomtänkt).]

VP:

(år Syr/Kart)
311 1/9

nielsen.filip

#3
310 BC
Ophellas invasion

Politik och rekrytering:
Magoniderna stannar vid makten och börjar vissa intresse för vad Agathokles sysslar med på Sicilien. En ny legosoldats-armé rekryteras under ledning av Bomilcar.
[Family in power: Magonid
Political climate: Interested
Detta innebär att en ny armé kan rekryteras]

Agathocles rekryterar 4000 grekiska hopliter samt 3500 etrusker.
[Syrakusa får slå två T10:or (0-9) för rekrytering av legosoldater. Varje SP(Strength Point) är 500 soldater eller 300 kavallerister.]

LAM:s
-Hanno överser Karthagos försvarsverk
[Hanno har inget att göra med sin armé då minst en måste stanna i Afrika och hans armé är full av Karthago-bor som heller inte får lämna Afrika.]

-Arcagethus tar kommandot över flottan och seglar mot Lilybaeum.
[Lyckades med den förflyttning utan problem, dock har Arcagethus endast en aktivering, detta innebär att flottan måste återvända under vinterstormarna, farligt.]

-Siege Attrition
[Inga belägringar just nu]

-Augury. Ophellas, ståthållare över Cyrenaika, lyssnar på Agathokles och invaderar Karthagos territorium.
[Slumptabellen ger Ophellas som anländer i Afrika med en hyfsat kraftig armé.]

-Hamilcar får order om att återvända till Karthago för nya uppgifter.
[Hamilcar recalled, något som inte behöver göras när det är hans tur fast så långt tänkte inte jag. Själva förflyttning sker vid nästa Karthagisk LAM]

-Agathocles tar hela sin armé och korsar Sicilien för att börja belägringen av Karthagos viktigaste stad på Sicilien, Lilybaeum.
[Istället för att harva runt i östra Sicilien så gäller det att agera innan den nya armén anländer! Lyckas med förflyttning och börjar belägringen som är en auto-finish.]

-Ophellas avancerar mot Karthago samtidigt som städer erövras på vägen. Gigithis och Thapsus faller.
[Gigithis och Thapsus faller på Involuntary surrender men han misslyckas med Tacape och Taparura. Lyckas med många continuation-rolls.]

-Hamilcar fastnar i Lilybaeum när staden belägras.
[Här gjorde jag fel, inga problem att plocka hem Hamilcar trots belägringen. Det är inte lätt att stoppa enskilda personer från att lämna en belägrad stad.]

-Agathocles börjar förstöra försvarsverk och murar runt Lilybaeum och visar enormt kunnande inom belägringsteknik. Föregångare till Arkimedes.
[Lyckas minska IDS med 2 genom 6 reduction-försök. Lyckas med 5 continuation-rolls...]

-Siege Attrition. Belägringen börjar nu ta ut sin rätt på staden och garnisonen i Lilybaeum. 1500 man utav stadsmilisen dör samtidigt som Agathokles förlorar 500 man.
[Att ha en flotta i havet utanför en belägrad stad är mycket bra och förlusterna blir därför stora för Karthago.]

-Cart Duumvir. En liten kartagisk flottenhet försöker bryta Arcagetus blockad av Lilybaeum. Detta misslyckas och 10 förlorade femmor är förlusterna för Karthago.
[Litet sjöslag där Karthago förlorar 1 SP båtar.]

-Bomilcar överser förflyttningen av den nya armén till Sicilien. Tanken är att landstiga i Drepanum för att förflytta armén landvägen till Lilybaeum och krossa Agathokles belägrande armé. Vädret ställer dock till det, flottan skingras och armén sprids ut över stränderna i området kring Drepanum. Bomilcar lyckas inte bringa ordning i de utspridda förbanden.
[Misslyckad naval movement och misslyckat continuation-roll. Ytterst sårbar armé just nu. Dålig effektivitet eftersom den är ny samt useless status pga scatter. -6DRM på bara de faktorerna om någon skulle anfalla.]

-Syr Duumvir. Den lilla flottan stannar i Messana.
[Pass]

-Ophellas fortsätter mot Karthago och lägger Leptis under sig. Stannar utanför Carpi.
[Lyckas med involuntary surrender mot Leptis, misslyckas mot Hadrumentum och misslyckas med continuation-roll utanför Carpi.

-Agatharcus tar de kvarvarande infanteristerna i Syrakusa plus de nyrekryterade legosoldaterna och beger sig mot Drepanum för att krossa Bomilcars utspridda armé. Planen misslyckas dock och Agatharcus lyckas inte får till något slag.
[Förflyttning från Syrakusa till Drepanum, misslyckat continuation-roll.]

-Siege Attrition. Några enstaka skepp med förödenheter har lyckats bryta blockaden av Lilybaeum och endast 500 man ur milisen stryker med. Agathokles förlorar lika många.
[1SP vardera]

Vinterstormarna börjar och alla flottor som inte är i hamn måste återvända. Detta sker utan några förluster.

VP:
(år Syr/Kart)
311 1/9
310 4/9

nielsen.filip

#4
309 BC
Arcagethus , Arcagethus , ge mig mina skepp tillbaka.

Politik och rekrytering:
Magoniderna håller sig kvar vid makten men börjar känna sig pressade och är redo att spendera för att lösa situationen. Hamilcar får kommandot över den stora Karthagiska flottan innehållande 120 stycken femmor.
[Family in power: Magonid
Political climate: Aggressive
Detta är dock inte värt så mycket för Karthago då de redan är på max antal arméer för detta scenariot. Inga förluster av soldater (i arméerna) heller förra omgången så ingenting kan rekryteras.]

Agathokles rekryterar 1500 grekiska hopliter och lika många tunga etruskiska infanterister. De anländer till Agathokles belägrande armé.

LAM:s
-Augury. Etruskerna lånar ut 30 skepp till Agathokles som anländer i Messana.

-Arcagethus lämnar Syrakusa med större delen av flottan för att hjälpa till vid belägringen av Lilybaeum. Varken de 80 femmorna eller Arcagethus syns någonsin mer.
[Major disaster. Hela flottan sjönk. Aj då. Ett enormt bakslag för Syrakusa eftersom man inte har tillgång till några reservledare.]

-Syr Duumvir. 20 fartyg lämnar Messana för att hjälpa till vid belägringen av Lilybaeum. Flottan skingras dock och en ny flotta på ytterligare 20 fartyg försöker med samma sak. Det lyckas trots fientlig aktivitet från små Karthagiska flottor.
[De sista 4SP av den Syrakusiska flottan delar upp sig på två enheter som var för sig försöker ta sig till Lilybaeum. Karthagiska flottor försöker intercepta men misslyckas. Den ena flottan klarar dock inte förflyttningen utan skingras.

-Cart Duumvir. En lite flottenhet flyttar från Drepanum till Lilybaeum för att hjälpa de belägrade.

-Hamilcar förflyttar flottan från Karthago till Lilybaeum och försöker anfalla den lilla Syrakusiska flottenheten som blockerar hamnen. Den flyr utmed kusten nästan hela vägen till Herclea Minoa innan den hinns upp och sänks. Flottan återgår till Karthago.
[Hamilcar lyckas med allt han försökte företa sig. Den lilla syrakusiska flottenheten lyckades med avoidance två gånger men Hamilcar lyckades med sina continuation-rolls och även formera om flottan efter att den skingrats en gång. Sen tillbaka till Karthago.]

-Agathokles försöker ytterligare förstöra de gamla befästningsverken runt Lilybaeum men lyckas inte.
[Tre försök med reduction, inget bet]

-Siege Attrition. Belägringen av Lilybaeum fortsätter och 500 libyska? infanterister svälter ihjäl. Agathokles har gott om proviant och hans män har undvikit de värsta epidemierna. Inga förluster.
[1SP för försvararna]

-Agathokles tror att de belägrade är svaga nog och bestämmer sig för att storma staden. Efter initiala framgångar så blir förlusterna för stora och anfallarna drar sig tillbaka. 2000 döda blev kostnaden för Agathokles armé samtidigt som försvararna förlorade 500 oersättliga infanterister. Endast 1000 försvarare återstår nu av de ursprungliga 4000.

-Ophellas lyckas få Carpi att byta sidan och stannar i staden för att invänta proviant.
[Lyckas få Carpi med involuntary surrender men därefter ett misslyckat continuation-roll.]
Ophellas erövringar (även belägringen av Lilybaeum får vara med på bild):


-Hamilcar blir fråntaget kommandot över flottan i väntan på en ny armé.
[Hamilcar recalled]

-Hanno lämnar Karthago med sin armé och efter en skicklig operation så lyckas de hindra Ophellas proviantering. Ophellas försöker undvika att belägras i Carpi men hinner inte därifrån innan Hanno anländer. Staden belägras.
[Hanno går till Carpi, belägrar staden och Ophellas misslyckas med sitt avoidance-slag]

-Siege Attrition.
I Lilybaeum så svälter ytterligare 500 försvarare ihjäl. Endast 500 kvarstår. Agathokles har inga problem med förnödenheterna.
[1SP för försvararna]
Ophellas armé i Carpi lider svårt av svält. Sammanlagt äts 10 elefanter och 1800 hästar. Det hjälper dock inte utan 1800 kavallerister dör tillsammans med 7000 infanterister. Hanno får förnödenheter direkt från Karthago och klarar sig mycket bra.
[17SP förloras, aj aj aj.]

-Bomilcar, vars förband organiserades under vintern, landstiger i Drepanum och drar direkt ut för att möta den Syrakusiska armén under ledning av Agatharcus. Bomilcar lyckas inte utmanövrera hans yngre motståndare, arméerna är likvärdiga när det gäller infanteri och kavalleri men de Karthagiska legoförbanden är inte samövade. Något som skapar panik i centern då förbanden upplever motstridiga order, något som Agatharcus inte lyckas utnyttja. När skymningen faller och det som senare skall bli känd som "Första slaget vid Drepanum" är över kan ingen anse sig som vinnare. Bomilcar har förlorat 2500 man och 600 kavallerister medan Agatharcus förlorat 2000 man och även han 600 kavallerister.
[Bomilcar disembarks, lyckas med cont-roll och anfaller Agatharcus som inte undviker strid, båda vill avgöra.
Leader DRM 0
Size 35/30 -> DRM 0
Cav DRM 0
Carthage army efficienty DRM -3
Die roll 8
8-3=5 -> 20/20% losses.
Båda arméerna är disorganized]

-Agatharcus vågar inte utmana Bomilcars armé utan belägrar istället Drepanum.
[Siege Drepanum auto-finish]

-Ophellas kvarvarande förband mäktar inte med någon utbrytning utan väntar på under....eller undergång.
[Ophellas pass]

-Siege Attrition.
Agatharcus lyckas inte med sin proviantering utan 500 stridströtta och hungriga soldater deserterar. Garnisonen i Drepanum är väl underhållen via havet.
[1SP för Agatharcus]
I belägringen av Lilybaeum så klarar de få försvararna sig bra men Agathokles förlorar några man.
[1SP för Agathokles]
I Carpi så gör försvararna myteri, hugger huvudet av Ophellas och ger upp. Staden återtagen av Hanno.
[5SP för försvararna, alla dör!]

VP:
(år Syr/Kart)
311 1/9
310 4/9
309 4/9

Engelbrekt

#5
Nice! Får mig att vilja sätta upp och lära mig Carthage igen (för typ fjärde gången, alla försök hittills har misslyckats).
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Delirium

#6
Hade framme Carthage så sent som förra veckan och kikade på det. Kan vara det här som är knuffen över stupet...
1914

tinG

#7
Citat från: "Delirium"Hade framme Carthage så sent som förra veckan och kikade på det. Kan vara det här som är knuffen över stupet...

Jag kan hjälpa till om tillfälle gives  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

nielsen.filip

#8
Citat från: "Delirium"Hade framme Carthage så sent som förra veckan och kikade på det. Kan vara det här som är knuffen över stupet...
Då kan jag sträcka ut en knuffande hand genom att säga att jag tycker det är riktigt roligt. Har spelat färdigt Agathocles och håller på att förbereda mig mentalt och fysiskt för det första puniska kriget (Lazenby och hörnklippning).

Positiva saker:
-Berättelsen som spelas upp är som tagen ur en historiebok. 95% av allt som sker har jag inte svårt att motivera historiskt (kan ju också bero på mina bristande kunskaper).
-Solospel. Funkar utmärkt, kanske tack vare dragningen av LAM:s.

Negativa saker:
-Otydliga regler. Finns mycket att säga om reglerna. Jag tycker de funkar ok, det går använda sunt förnuft i väldigt många situationer, särskilt om motståndaren tycker samma sak(solospel  :) ).
Tror att det kan bli problematiskt med två tävlingsinriktade personer.
Fast värt att säga är att jag inte spelat med de romerska politiska reglerna än, där ska det visst kärva en del om man tittar på antalet frågor på consimworld. Det jag inte förstår än är de karthagiska "reinforcement-reglerna", min kunskap om hur förstärkningar fördelades ut 300 före kristus brister så jag har problem att använda det sunda förnuftet.

Citat från: "Engelbrekt"Nice! Får mig att vilja sätta upp och lära mig Carthage igen (för typ fjärde gången, alla försök hittills har misslyckats).
Det är mitt andra försök. Denna gången bestämde jag mig för att bara köra på och det blev väldigt många fel i första genomspelningen av the mercenary war. Därför har jag förstört alla bevis på den omgången samt strött salt över spelplanen i god romersk anda (utan jod).

nielsen.filip

#9
För övrigt så borde alla lyssna igenom detta: http://thehistoryofrome.typepad.com/

Delirium

#10
Kikade runt lite och de allra senaste reglerna finns här för den som är intresserad:

http://boardgamegeek.com/thread/974230/living-rules

Och här ytterligare en kul, aktuell, AAR:

http://boardgamegeek.com/thread/988849/ ... the-desert
1914

nielsen.filip

#11
308 BC
MLK Bomilcar

Politik och rekrytering:

Magoniderna tappar makten till Barcid-familjen, folket är trötta på den aggressiva politiken. Endast några iberiska legosoldater tas i tjänst för att ersätta förlusterna. 4500 infanterister och 600 kavallerister anländer till Karthago.
[Family in power: Barcid
Political climate: Cautious
Endast en armé är tillåten i Karthago och en någon annanstans. Armen i Lilybaeum avvecklas, vilket inte är någon större förlust, trupperna blir kvar.]

Syrakusa rekryterar ytterligare 3000 grekiska hopliter samt 3500 etrusker.

LAM:s
-Agatharcus lyckas förstöra några befästningsverk omkring Drepanum.
[Lyckas med en reduction på två försök innan cont-rollen stoppar honom från vidare aktivitet]

-Siege Attrition.
I Drepanum så dör 500 man av en epedemi som härjar bland försvararna. Inga av Agatharcus män lider dock tack vare tillräckliga offer till gudarna.
[1SP för försvararna]
Både de belägrade och de belägrande är väl försedda av proviant i Lilybaeum. Inga förluster.

-Syr Duumvir. De sista Syrakusiska femmorna åker till Drepanum för att hjälpa till vid belägringen.
[Förflyttningen utan problem]

-Hanno återerövrar Leptis och Gigithis från de egyptiska garnisonerna som finns där. Soldaterna i Thapsus trotsar dock Hanno, att ge upp är lika med att bli korsfäst.
[Leptis och Gigithis på involuntary surrender. Misslyckas på Thapsus och misslyckas med cont-roll efter Gigithis.]

-Hamilcar överser garnisonen i Karthago samt tränar de nyanlända legosoldaterna.
[Pass, ingen arme att föra befäl över.]

-Augury. Med Hanno upptagen långt sydöst i öknen ser Bomilcar sin chans att återupprätta kunga-traditionen i Karthago, självklart med sig själv som kung. Med 500 av sina närmaste män lämnar han armén på Sicilien och beger sig i ilfart till Karthago för att starta kuppen. Tyvärr hade han inte räknat med att Hamilcar skulle befinna sig i staden med kontroll över bland annat de nyanlända legosoldaterna. Efter en dags hårda gatustrider tillfångatas Bomilcar. Straffet är det traditionella, korsfästning!

-Agathokles bestämmer sig för att storma Lilybaeum ytterligare en gång och de uttröttade 500 försvarna klarar inte hålla emot utan kapitulerar. Imponerad av deras mod och uthållighet låter Agathokles dem tåga ut ur staden med hedersbetygelser och de tar sin tillflykt till Panormus. Ingen plundring av staden sker då Agathokles snabbt vill marschera mot den nu ledarlösa Karthagiska armén utanför Drepanum.
[Assault som lyckas. Ingen sack av staden eftersom försvaret sänks under åtminstone detta draget. Kostnaden är att försvarna får omlokaliseras. Sen är det auto-stop efter assault.]

-Cart Duumvir. De två flottorna flyr från det erövrade Lilybaeum och försöker ta sig till Drepanum och Panormus. Den ena flottan möts upp av den lilla syrakusiska flottan utanför Lilybaeum och förgörs. De syrakusiska förlusterna var 10 skepp (lika många för Karthago).
[Intercept av Syrakusa och misslyckad avoidance av Karthago. Karthago fick +2 pga hälften så stor flotta 1SP mot 2SP och slog 9. Det blev total eliminering. Syrakusa fick -2 pga dubbelt så stor flotta och +2 pga sämre besättning. Slog 8 och förlorade 1 SP]

-Siege Attrition. Ytterligare 500 man dör pga sjukdom i Drepanum. Sjukdomen sprider sig även till de belägrande som förlorar 1000 man.
[1SP för försvararna och 2SP för Agatharcus]

-Agathokles tar sin armé och tågar mot den ledarlösa armén utanför Drepanum. Förutsättningar är perfekta för Agathokles då bristen på övergripande ledning är påtaglig för den Karthagiska armén. Endast det starka kavalleriet hindrar Agathokles från en överväldigande seger redan innan det "Andra slaget vid Drepanum" tar vid. De desperata karthagiska legosoldaterna kämpar mycket tappert men blir utmanövrerade och när kvällen närmar sig flyr de under skydd av kavalleristyrkorna. En stor seger för Syrakusa även om förlusterna blev stora. 2500 syrakusiska infanterister, 3000 karthagiska legosoldater samt 600 karthagiska ryttare kommer inte att strida igen. Armén flyr österut, Agathokles förföljer inte utan marscherar mot Panormus som han belägrar. De 500 man som precis överlevt 2 års belägring i Lilybaeum ser uppgivet ner från murarna på Agathokles män.
[Agatokles förflyttar sig till Drepanum och lyckas med cont-roll och anfaller armén, ingen avoidance på armén eftersom den saknar ledare.
Leader DRM +7
Size 23/27 -> DRM -1
Cav DRM -2
After Battle Status +1
Carthage army efficienty DRM +2
Die roll 4
4+7=11 -> 20/30% losses.
Agathokles är disrupted, karthago-armen är disorganized
Agathokles lyckas med cont-roll, förlyttar sig till Panormus och lyckas med ytterligare ett cont-roll. Belägrar staden, auto-finish.]

-Siege Attrition.
Sjukdomen fortsätter att härja i Drepanum, ytterligare 500 döda. Agatharcus har flyttat på sitt läger och undviker fler döda i sjukdomen.
[1SP för försvararna]
Agathokles trötta armén lider av deserteringar utanför Panormus, 500 missnöjda män försvinner under loppet av 3 veckor.
[1SP för de belägrande trupperna]

VP:
(år Syr/Kart)
311 1/9
310 4/9
309 4/9
308 6/6

nielsen.filip

#12
Summering av läget:
Situationen är kritisk för Karthago. Förlorat Lilybaeum samt både Drepanum och Panormus belägrade. Endast en armé på Sicilien och den är både ledarlös och i dålig form. Enda ljuspunkten är att Afrika näst intill är säkrat.
Krukmakarsonen Agathokles myser i sitt läger utanför Panormus när han tänker på sitt västra hellenistiska rike; det är jag som är Alexanders arvtagare!

nielsen.filip

#13
307 BC

Politik och rekrytering:
De kritiska situationen börjar gå upp för de Äldstes råd och de agerar. En ny armé under ledning av Hamilcar rekryteras samtidigt som generalen Hanno (ytterligare en) får kontrollen över den slagna armén på Sicilien. En ny admiral, Himilco, får befäl över den oslagbara karthagiska flottan.
[Family in power: Barcid
Political climate: Alert
En ny armé får rekryteras och nya ledare, som erhållits tack vare Bomilcars död, får befälspositioner.]

Agathokles börjar få ont om pengar att rekrytera legosoldater med och istället får 4000 man från de olika städerna han kontrollerar tvångsinkallas.
[Använder det andra alternativet dvs 1SP per kontrollerad stad på Sicilien]

LAM:s

-Augury. Inget utöver det vanliga i antiken sker...
[No event]

-Himilco tar flottan till Drepanum för att försöka förhindra att staden skärs av havsvägen också.
[Himilco flyttar flottan från Karthago till Drepanum utan problem]

-Siege Attrition
I Drepanum börjar matbristen kännas, ytterliga 500 man dör och nu består garnisonen endast av 500 utmärglade soldater.
[1SP vardera]
Garnisonen i Panormus får gott om förödenheter via havet men Agathokles börjar få problem att motivera sina legosoldater. 2000 man deserterar!
[0SP för försvararna, 4SP för Agathokles]

-Siege Attrition
[Ingen effekt någonstans]

-Hanno, han i Afrika, flyttar armén från Gigthis till Thapsus men den desperata garnisonen kapitulerar fortfarande inte. Hanno belägrar då staden.
[Flyttar till Thapsus, lyckas med cont-roll, misslyckas med involuntary surrender, lyckas med cont-roll och belägrar då staden. auto-finish]

-Hamilcar i ledningen för den nya legosoldatsarmén har en djärv plan. Han seglar(ror?) över med armén till Sicilien, undviker den lilla Syrakusiska flottan i Lilybaeum och landstiger i Camarina.
[flyttar armén, via sjövägen, över till Sicilien. Misslyckad interception från den lilla syrakusiska flottan och Hamilcar stannar utanför Camarina. Lyckas med cont-roll, landstiger och misslyckas med vidare cont-roll.]

-Siege Attrition.
I Drepanum så klarar försvarna försörjningen.
[0SP för både belägrade och belägrande]
Agathokles inför drakoniska bestraffningar för deserteringar, det hjälper inte utan ytterligare 1500 man försvinner.
[1SP för försvararna, 3SP för Agathokles]
Den lilla garnisonen i Thapsus, Ophellas mest lojala anhängare, kapitulerar. Alla korsfästes! Hanno har nu återerövrat Afrika.
[3SP för försvararna (hade bara en) och 1SP för Hanno.]

-Hanno, han den andre, tar kontrollen över armén på Sicilien och flyttar den ned till staden Netum i trakten kring Syrakusa.
[Hanno flyttar från Karthago till armén, auto-cont, flyttar armén till Netum, misslyckas med cont-roll.]

-Agatharcus bestämmer sig för att storma Drepanum. Stadens trötta försvarare klarar inte stå emot utan kapitulerar. Agatharcus är dock inte barmhärtig som Agathokles utan avrättar hälften, säljer resten som slavar och plundrar staden.
[Assault som lyckas, "sackar" sedan staden men det degenerar inte till total plundring (looting).]

-Hamilcar sprider skräck i sydöstra Sicilien och många krigs- och skatte-trötta städer byter sida. Bland annat Camarina, Helorus och Netum. Läger slås utanför Megara.
[Involuntary surrender på Camarina, lyckat cont-roll, förflyttning till Helorus, lyckat cont-roll, involuntary surrender på Helorus, lyckat cont-roll, förflyttning till Netum, lyckat cont-roll, involuntary surrender på Netum, lyckat cont-roll, förflyttning till Megara, misslyckat cont-roll. oj!]
Hamilcars erövringar:


-Syr Duumvir. Den lilla Syrakusiska flottan i Lilybaeum flyttar till Panormus för att förhindra livsmedelsleveranser. De passerar Himilcos stora flotta utanför Drepanum under en blåsig natt och undviker därmed upptäckt. En liten sjöstrid utbryter mot de få karthagiska skeppen i Panormus men den avslutas utan förluster på någon sida.
[förflyttning från Lilybaeum till Panormus, misslyckad interception för Himilco, lyckad interception för den karthagiska duumvir:en. Strid utan förluster]

-Agathokles känner hans rike håller på att falla ihop och han måste agera snabbt. Stormning av Panormus beordras och utförs. Efter att förlusterna blivit 2000 man utan någon som helst framgång beordrar Agathokles att stormningen skall avbrytas.
[Assault som misslyckas. 20% förluster för Agathokles, dvs 4SP. Inga förluster för försvararna]

-Himilco tar flottan till Panormus och jagar ikapp de fåtaliga syrakusiska skeppen som sänks.
[förflyttning till Panormus utan problem, lyckat cont-roll, misslyckad avoidance av den Syrakusiska flottan som sänks.]

-Agathokles inser att situationen kring Syrakusa är kritisk och att han måste agera nu om inte hela hans rike skall falla ihop. Han avbryter belägringen och marscherar mycket snabbt över ön till Camarina. Varken Hamilcar eller Hanno lyckas genskjuta honom pga den snabba förflyttningen. Den lilla oförberedda garnisonen i Camarina kapitulerar, likaså i Helorus dit Agathokles beger sig härnäst.
[förflyttning till carmina, misslyckad interception av Hamilcar och även av Hanno. Lyckat cont-roll, lyckad involuntary surrender, lyckat cont-roll, förflyttning till Helorus, lyckat cont-roll, lyckad invountary surrender, misslyckat cont-roll.]

-Cart Duumvir. En ambassad från Karthago skickas till Syrakusa för fredförhandlingar.
[pass, finns inget kvar att göra]

VP:
(år Syr/Kart)
311 1/9
310 4/9
309 4/9
308 6/6
307 5/6

Syrakusa får:
3VP Lilybaeum
1VP Drepanum
1VP Messana

Karthago får:
3VP Panormus
3VP Netum

Fredförhandlingarna förlöper enkelt då Agathokles är mycket rädd att hans rike skall splittras upp samtidigt som Karthago är chockade av hur nära fienden var huvudstaden. Karthago får tillbaka Lilybaeum och Drepanum. Agathokles får tillbaka Netum. Karthago förbinder sig att inte ingripa i grekiska angelägenheter på Sicilien.

slut

Delirium

#14
Bra berättelse och insikt i hur spelet fungerar, tack för ditt arbete! Carthage ligger uppe här hemma, och regler pluggas.
1914