Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR Carthage, The First Punic War 264-241 BC

Startat av nielsen.filip, 19 juni 2013 kl. 14:55:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Jag orkar inte göra en lika detaljerade AAR som jag gjorde över Agathokles-scenariot. Det blir istället lite bilder och förhoppningsvis några informativa inlägg då och då.

Setup:



Romerska markörer:


Romerska arméer:


Karthagos player aids:


Markörer:


Ännu fler markörer (sorterade enligt en mycket avancerad teori):


Sicilien:

Delirium

#1
Prydligt uppställt! Har samma sak hemma på bordet och ska följa med i exempelpartiet härnäst.
1914

nielsen.filip

#2
Har än så länge kört till och med 260 BC och tänkte varna er/Delirium för följande regelmissar som jag har gjort (förutom alla taktiska och strategiska missar):

1. Endast fyra legioner på Sicilien. (Jag har visst röjt runt med en femte)
2. Romersk heder, +4 på avoidance. (Missade detta första gången jag försökte dra mig undan med en romersk armé)
3. Hieron får bara rumla runt på östra Sicilien. (Jag tog en liten tur till Panormus, ajajaj).

Hoppas det kan hjälpa nån.

nielsen.filip

#3
VP:
Karthago/Rom
start 22/0
Karthago har för följande:
Västra Sicilien: 10VP
Sardinien: 7VP
Africum (hav): 3VP
Sicca Veneria: 2VP (i Numidien)

Kronologi
289-285 Mamertinerna erövrar Messana
280-275 Rom krigar med Pyrrhus
280/279 Fördrag mellan Rom och Karthago mot Pyrrhus
278-276 Pyrrhus i Sicilien
275 Slaget vid Beneventum; Pyrrhus lämnar Italien
272 Tarentum erövras av Rom
270 Rhegium återerövras av Rom
270/269 Hiero tar makten i Syrakusa
265/264 Hiero slår mamertinerna vid Longanus. Mamertinerna vädjar till Karthago och sedan till Rom. Allians mellan Hiero och Karthago.

nielsen.filip

#4
264BC

Hiero tar hela sin armé och belägrar Messana samtidigt som Hanno, Hamilcars son (vilken???), gör ett misslyckat försök att övertala städerna norr om Syrakusa att hjälpa till mot romarna.
Konsul Fulvius Flaccus begär tillstånd från senaten att lämna Etruria men tillståndet erhålls ej.
Den andra konsulen Claudius Caudex har redan tillåtelse att bege sig till Sicilien och korsar Fretum Siculi en lugn natt mitt framför ögonen på den Kartagiska flottan. Mamertinerna är glada att få förstärkning och förnödenheter, belägringen fortsätter dock.
Hannibal, Gisgos son, plundrar städer på Italiens kust med en liten flotta men överraskas av en storm och återvänder aldrig.

[Strategin från Karthagos sida var att använda upp så mycket Syrakusisk trupp som möjligt innan de byter sida samtidigt som Hanno skulle övertala städer nära Syrakusa för att kunna få "Land Supply". Något som dock ej kan fås förrän man kontrollerar Syrakusa. Dumt av Hanno!
För Roms del gäller det att få trupp till Sicilien.]

VP:
Karthago/Rom
start 22/0
264 22/1 (Rom tar kontrollen över Fretum Siculi (sundet))

Vad hände egentligen 264BC:
Claudius Caudex tar sig till Messana och upphäver belägringen.

Delirium

#5
Tack för tipsen, finns så många detaljer att hålla reda på att det känns som man hela tiden gör fel. Men som någon sa på BGG, enda sättet att lära sig det här är att spela det. Att Kartagiska sp aldrig får lämna Afrika är ju en rätt stor enchillada att hålla reda på insåg jag.
1914

nielsen.filip

#6
263BC

En fruktansvärd torka drabbar Sicilien och både de belägrade romarna i Messana samt Hiero lider stor brist på proviant. 8000 legionärer dör och Hiero förlorar ännu mer, resterna av armén är tvungen att avbryta belägringen och fly upp i bergen. Omvalde konsuln Claudius Caudex tar sin konsulära armé från Messana och tågar mot Panormus, de blir dock utsatta av ett bakhåll av Hieros kavalleri och lider ytterligare stora förluster. Flyr tillbaka in i Messana och stannar där resten av året!
Konsul Otacilius Crassus stannar på fastlandet med sin konsulära armé då han fruktar att han inte löser försörjningsfrågan på Sicilien.
Hanno, Hamilcars son, övertalar några städer söder om Messana att stödja Kartago. Samtidigt pågår fortfarande räder mot det Italienska fastlandet som romarna är tvungna att avdela trupp för att försöka stävja.

VP:
Karthago/Rom
start 22/0
264 22/1
263 22/1

Vad hände egentligen 263BC:

Båda konsulerna tågar runt på Sicilien utan att uppnå mycket. Hiero sluter fred med Rom.

nielsen.filip

#7
262BC

Hiero förhandlar fram en mycket fördelaktig separatfred med Rom och byter sida.
Kartago färdigställer ett omfattande flottbyggnadsprogram på 210 stycken femmor. Den största flottan, bestående av 150 stycken, tar Carthalo hand om och seglar från Karthago till Messana via Lilybaeum. Han lyckas dock inte förhindra att konsul Aemilius Paullus för över sin armé till Sicilien och belägrar Agrigentum. På tillbakavägen överraskas Carthalo av en storm och hela flottan förliser, inklusive Carthalo.
Konsul Lutatius Cerco, som fått imperium över den första konsulära armén, beger sig från Messana till Panormus och belägrar staden. Hans armé förföljs av Hanno, Hamilcars son, men den armén i sin tur genskjuts av Hiero. Syrakusierna får dock dra sig tillbaka efter små förluster. Hanno når sedan fram till Panormus men Lutatius undviker strid, drar sig tillbaka och får ge upp belägringen. Den kartagiska armén fortsätter till sina vinterkvarter i Drepanum.

[Gjorda några regeltabbar här:
Hiero får inte lämna östra Sicilien samt att Lutatius skulle haft +4 på sitt avoidance-slag.
Det sker även en del småaktivitet med flottorna som jag inte rapporterar. Bedömer det som ointressant.]

Läget inför vinter 262/261BC:


VP:
Karthago/Rom
start 22/0
264 22/1
263 22/1
262 22/1

Vad hände egentligen 262BC:

Båda konsulerna, Postumius och Mamilius, belägrar Agrigentum.

nielsen.filip

#8
Tänkte meddela att efter några veckor med mindre spelande har jag nu lyckats avsluta detta.......alla 24 drag......

Det var både roligt, spännande och givande men även väldigt jobbigt och långtråkigt emellanåt. Jag gillar verkligen systemet men scenariona är sådär och detta mastodont-scenario är bara galet. Undra vem som får för sig att göra ett sådant scenario och vem spelar egentligen det här? Nån envis jävel säkert.

Min ambition är att fortsätta med AAR:en även om det antagligen inte är riktigt friskt.
Varför inte friskt undrar ni?
Jag svarar: "Kolla här på mina anteckningar:"


13 sidor fullproppade med myrstor text......

Tidsmässigt har jag fått lägga från 35 minuter på snabbaste draget till över tre timmar när riktigt mycket hände samtidigt. Snitt runt två timmar tror jag.

nielsen.filip

#9
261BC

Den första konsulära armén upplöses och en ny under ledning av M. Fabius skapas. Den nya armén skeppas över mellan Rhegium och Messana men genskjuts av kartagiska fartyg och minst 2000 soldater följer med sänkta fartyg till havets botten. Resterna av armén fortsätter till Panormus som belägras.
Hanno, Hamilcars son, jagar tillbaka Hiero till Syracusa och övertygar Catana att gå med Kartago.
Kartago börjar även med ett nytt flottbyggnadsprogram som ersättning för de skepp som försvann i stormen med Carthalo.
Praetor Lutatius tar sin legion, lämnar fastlandet och tar sig till Heraclea Minoa som kapitulerar samtidigt som konsuln N. Fabius (en annan Fabius) fortsätter belägringen av Agrigentum. Belägringen fortgår långsamt så Fabius bestämmer sig för att storma staden, två försök krävs innan staden erövras och plundras grundligt!
Som avslutning så sprider sig en siculisk (inhemsk siciliansk) revolt över ön.

[Reglemisstag: För många legioner på sicilien, fem stycken och max är fyra.]

Läget inför vinter 261/260BC:


VP:
Karthago/Rom
start 22/0
264 22/1
263 22/1
262 22/1
261 12/1

Vad hände egentligen 261BC:
Agrigentum faller och Rom beslutar sig för att bygga en flotta efter kartagiska plundringar på fastlandet.

nielsen.filip

#10
260BC

En ny kartagisk här under ledning av en Hamilcar rekryteras i Drepanum. Den seglar mot Sardinien och stannar först i Tibula för att sedan korsa sundet och stanna i Marianium. Målet är att pacificera Corsica. Hanno, Hamilcars son, marscherar från Catana till Panormus för att lyfta belägringen. Ett fältslag mellan den kartagiska armén och den konsulära armén under ledning av Atilius slutar med en stor seger för Hanno. 3000 romerska legionärer och 300 kavallerister lämnas på slagfältet när Attilius drar sig tillbaka till Messana. Han tågar genom Enna och stoppar där den siculiska revolten.

Läget inför vinter 260/259BC:


De konsulära arméerna:


VP:
Karthago/Rom
start 22/0
264 22/1
263 22/1
262 22/1
261 12/1
260 12/1

Vad hände egentligen 261BC:
Scipio (Asina) tas till fånga vid Lipara och  Duilius vinner sjöslaget utanför Mylae.

Engelbrekt

#11
Blir så sugen på att sätta upp det här och lära mig skiten en gång för alla. Tack för bra rapporter.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

nielsen.filip

#12
Citat från: "Engelbrekt"Blir så sugen på att sätta upp det här och lära mig skiten en gång för alla. Tack för bra rapporter.

Tack för det. Min ambition är fortfarande att försöka beta av hela AAR:en men just nu har jag fastnat i Ardennerna och snart måste jag även tillbaka till verkligheten då min föräldraledighet är slut.

Tycker om spelet men är som jag tidigare nämnt är jag inte helt övertygad om scenarierna.

nielsen.filip

#13
Har nu efter lång tid insett att jag inte kommer avsluta denna AAR:en.

Så istället kommer nu den spännande slutställningen:

VP:
Karthago/Rom
start 22/0
264 22/1
263 22/1
262 22/1
261 12/1
260 12/1
259 12/1
258 12/1
257 10/1
256 10/1
255 12/1
254 12/1
253 12/1
252 12/0
251 22/0
250 22/0
249 22/0
248 22/5
247 26/5
246 26/5
245 26/5
244 26/10
243 26/10
242 36/10
241 29/15

Historien är ändrad och Romerska rikets fall kom mycket tidigare...

Har för mig (det är ju ett tag sen) att de avgörande faktorerna var:
Tog mycket lång tid för romarna att erövra Sardinien och Korsika.
Romarna lyckades aldrig slå ut den kartagiska armén på Sicilien. Antingen vann kartagerna eller så smet de undan.
Kartago erövrade mycket mark i Afrika vilket säkrade många poäng.

Hade Polybius haft excel så hade det sett ut såhär:


Sicilien:


Sardinien samt Korsika:


Afrika:


Slut: