Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Kircholm 1605

Startat av Engelbrekt, 2 februari 2015 kl. 22:08:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Leker med Vae Victis Kircholm 1605 som är i samma system som Ben Hulls "Paris Vaut Bien Une Messe", ett förenklat Musket and Pike kan man säga.

Den olyckliga svenska främsta vingen som snart ska möta Europas bästa kavalleri, de polska bevingade husarerna:

Setup:

Karl IX med sin speciella frisyr:

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Strv102r

Jag köpte det här så fort jag såg att det fanns, i somras, men har inte spelat det än. Vad tycker du om det?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Engelbrekt

Det är ett enkelt och trevligt system och scenariot är byggt på god forskning om slaget. Det blir snabbt kaotiskt, på ett bra sätt. Mycket tärningsrull blir det, eftersom de flesta enheter kan reagera genom att skjuta, och kavalleri räknar inte pistoler som hos storebror M&P. Den stora skillnaden mot M&P är annars att enheterna inte har någon angiven styrka och att sönderfallande formation och moral har slagits ihop till ett värde.

magnus lindström

Vilket egentligen borde göra att det är "lättare" att återskapa slag där det finns mindre detaljunderlag?

Stångebro, De la Gardie i Ryssland osv skulle nog passa :)

Engelbrekt

Ja absolut, om man inte behöver bry sig om styrkeförhållanden blir ju researchen mycket enklare. Vid Kirkholm vet vi dock att exakt 10868 svenskar var med vid slagets början.

Strv102r

Citat från: Engelbrekt skrivet 10 februari 2015 kl. 17:04:46
Ja absolut, om man inte behöver bry sig om styrkeförhållanden blir ju researchen mycket enklare. Vid Kirkholm vet vi dock att exakt 10868 svenskar var med vid slagets början.

Men på vilken sida? Eller avser man på upprorsmannens hertig Karls sida?  :?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Engelbrekt

Ja. Han var ju även formellt kung 1605.

Strv102r

Kung Sigismund hade en avvikande mening. Därav drabbningen.   :D

Engelbrekt

Var inte slaget mer ett resultat av svensk expansion i Baltikum?

Strv102r

De två frågorna var väl ganska sammanfogade. Hur som helst så fanns det en hel del svenskar på Sigismunds sida. Men jag spelar väl mest motvalskäring just nu. Inser att i dagligt tal menar vi i detta fall Karls sida, det har ju hans propaganda sett till som målade upp motståndaren som invaderande polska katoliker, och då jag inte är helt förtjust i vissa inslag i den katolska kyrkan har jag väl inga synpunkter på utfallet. Ser fram mot att spela detta spel så småningom. Fast med min motspelares preferenser så blir jag väl papisten...

Strv102r

Det här kommer ju snart upp på bordet och jag har en fundering. I spelet är det svenska infanteriet klassat som "N" vilket väl innebär nederländsk doktrin. Det stämmer väl i stort med svensk doktrin men jag vill minnas att Johan III av inrikespolitiska och ekonomiska skäl slog sönder Erik XIV framsynta utveckling av krigsmakten och mer eller mindre avskaffade pikarna. Karl IX gick i strid med Johans armé såvitt jag förstått det. Jag undrar om inte det svenska infanteriet är felklassat. Borde inte "M" vara en mer korrekt beskrivning med nästan bara musköter och inga pikar. Det ger ju högre eldkraft men en pushover i närstrid för allt annat. När jag läser replays av spelet på nätet så verkar det ovanligt att man får samma massaker på svenskarna som det blev historiskt. Det skulle Kina ha med klassningen av det svenska fotfolkets att göra? Vad tycker ni som provat spelet?

Engelbrekt

Finns lite info här, med kommentaren nedan av Daniel Staberg som har koll på dessa saker. http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=21839

"Antalet pikar var på pappret rätt stort, tillräckligt med hillebarder och pikar hade utdelats för att beväpna över 45% av fotsoldaterna med dem. Problemet var att det funnits liten tid att utbilda krigsfolket med dem och att det fanns klara tendenser hos folket att kasta bort dem till fördel för skjutvapen om sådan fanns tillgängliga"