Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Terrible Swift Sword

Startat av Strv102r, 29 april 2013 kl. 06:57:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Läget vid midnatt. De federala lyckas driva Posey och Hampton bakåt och står nu intill CULPS HILL med täten. Garnetts brigad ur Picket division har slängts in och brutits och ersatts av Kemper. Armistead är också väg in. Fienden nöts ner han med såklart men än finns det någotsånär fräscha brigader att fortsätta med.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

När solen går upp tredje och sista dagen ser det ut så här. Under mörkrets sista timmar lyckades de federala två gånger ta sig upp på CULPS HILL bara för att bli tillbaka kastade igen. Garnett är knäckt. Kemper är knäckt. Bara Armistead är fräsch och har knappt varit i strid. men som division är Picket inte längre ett offensivt kort så någon gott fick de federala ut av det. Han har dessutom knäckt både FitzLees och Hamptons kavalleribrigader. Det har kostat honom V och VI kårerna som offensiva kort och de brigader ur XII kåren som också deltog. Vissa, ett fåtal, brigader har anfallskraft kvar, men den ryker med ett par SP förluster. Och sedan är de knappt dugliga som försvarsförband heller. Nu vidtar ett par GT där vi återsamlar alla skingrade flyende förband (routed) då man under mörkret inte fick göra det (rally alltså). Därför har båda sidor högar med routed förband nu.

Jag har Armistead kvar, helt intakt. Jag har Robertson med viss anfallskraft kvar ur Hoods division i söder på DEVILS DEN och jag har två till tre brigader ur Anderson kvar med viss anfallskraft i centern. Duger inte till någonting utom att försvara mig och genomföra begränsade motanfall.

De federala har fem brigader som inte varit i strid. Huvudelen ur II kåren och en ur I kåren (Doubledays division) All nu i centern. Han kan skrapa ihop ett par brigader till med viss anfallskraft och han grupperar artilleri som ett grand battery i centern för att anfalla de nedgrädva artillerispäckade Pender/Anderson. Efter ett övervägande vad det skulle kosta (en federal Pickets charge) och vad det skulle ge , han måste ju därefter fortsätta anfallet mot CEMETERY HILL för att det ska vara meningsfullt i speltermer, så lägger han ner idén. Vi passar oss både genom tredje dagen.  

Båda arméerna är utmattade och brutna som anfalls instrument. Faktiskt värre. Enda orsaken till att vi kan ens försvara oss är att den andre är slut. Jag sitter på CEMETERY HILL och CULPS HILL vilket är en skillnad mot historien så klart. Man kan undra vad det är värt när det kostat arméns anfallskraft helt...

Butchers bill:

Mina förluster:

Döda och skadade:  32700 varav 4000 kavallrister (Stuart kavalleri har tagit en förödande smäll)

Fångar: 2000

Pjäser tagna av fienden: 49.

De federala förlusterna:

Döda och skadade: 36500 varav 2600 kavallerister

Fångar: 4800

Pjäser tagna av mig: 33.

Vad innebär det här då?  Enligt spelet en confederate substantive victory med liten marginal mot marginal victory. Med det beror på att jag har tagit CULPS HILL och CEMETERY HILL. Min armé är i väsentligt värre skick än Lees var när han avbröt operation och gick söderut igen. De federala är också i värre skick, men det kanske bara innebär att jag inte som Lee behöver vara rädd för att Meade ska anfalla mig innan jag hinner över POTOMAC och till VIRGINIAS relativa säkerhet? För en fortsatt operation mot WASHINGTON måste ju vara omöjlig med så många skadade och svårigheter att ta hand om dem och inte minst ett ersätta dem jämfört med fiendens möjligheter att ersätta sina förluster uppe i hans territorie?

I det sammanhanget, vad betyder då CULPS HILL och CEMETERY HILL? Jag vann spelet då jag tog ett par kullar Lee inte tog. Denna taktiska "seger" påverkar inte slutresultatet jämfört med det historiska. Återtåg och en bister framtid med fälttåget 1864 i VIRGINIA...

Spelet då? För att vara ett monster med 149 GT så är det snabbspelat, skiftande och med många omslagspunkter och beslut att fatta. Senare versioner av systemet har sina klara fördelar, men jag undrar om de är lika spelbara för stora slag som denna avskalade ,men ändå roliga och tillräckligt historiska varianten.

En höjdarupplevelse! Att få spela det exakt 150 år senare och dessutom samtidigt se filem GETTYSBURG har gett mycket. Och bourbon går ju alltid ner...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Titan

Fy hundan vad bra redovisat och med vilken glädje jag följt denna AAR.

/Marcus

Strv102r

Tackar!