Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Andreas Lundin

Axis Empires: Totaler Krieg

Startat av Andreas Lundin, 8 augusti 2013 kl. 09:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

aegneus

#60
Vi ligger lite efter med rapporteringen :). Men nu är det julledigt och tid finns.

Någonstans här hade vi lite blandade regeldiskussioner där i sammanfattning Elias ondgjorde sig över hur svårlästa de var och Anders tyckte de var exakta men... svårlästa (och mycket mer svårlästa än i TK1). Lite blandade citat från Consimworld som vi reflekterade runt

Citera- I'm enjoying TK, but it is the most impenetrable ruleset I've encountered in my 40 years of gaming

-You have to forget everything you learned in other wargames.

-Except that the die has nothing to do with movement

- I'm just spitballin' here but... After you get used to them, you realize how logical, precise and complete they are. If they were written in the typical war game rule way, the rules would be 400 pages long... and you'd still have just as many questions.

På det sista svarade Elias

CiteraJag håller inte med den sista talaren, för jag tycker den systematik man försökt organisera reglerna efter inte är konsekvent och gör att en och samma regel kan vara uppdelad i tre delar på tre helt olika ställen i regelboken. Det är därför frustrerande att lära sig spelet från regelboken OCH att slå i den när man kan reglerna.

Sedan grävde Anders fram det här

CiteraMcGuane - Dec 12, 2011 8:34

I didn't think it was possible for the game to be any less newbie friendly, barring publishing the rules in Klingon.

stephen van hoak - Dec 13, 2011 4:12
14.3 ALLIED TLHINGON MAH NUQ DAQ O' PUCHPA E' NOOKH DAHKH OH' POOCHPAH EH' TURN TRACK, HEGHHLUE'MEHH KAK JAJVAHM STRATEGIC WARFARE BOX. PITLH: HOECH 'EBMAY TIH JONE ALLIED GHHIJ KET JAGHHMEYJAHJ CURRENT STRATEGIC VALUE (0.1.1)

och så fortsatte vi spela.

(Det var konstigt nog inte enkelt att hitta en bra Klingonöversättning på Strategic Warfare? Gör de kanske inte den uppdelningen?)

aegneus

#61
1940 Jan-Feb

Fortsatta truppsamlingar vid fransk-tyska gränsen...



Fransmannen saknar sin Maginotlinje och definitivt sitt högkvarter. Tysken funderar på hur många drag han behöver för att ta Paris.

aegneus

#62
Spring 1940 Mar-Apr

Axis: Operation Weserübung

Ultimatum mot Benelux! Tyskland har tre ultimatumkort som gör att de kan förklara krig i början på en omgång istället för i slutet. (Soviet och WAllies har ett var, men de är mer svåranvända).



Elias: "Here goes Blitzkrieg"

Tysken går norr om de starka franska trupperna vid gränsen och slår sig fram till Paris portar. Belgiska armén dör tappert i Bryssel och Holländarna stoppar tyskarna för en omgång vid Amsterdam.

CiteraAnders: Nu tror vi egentligen inte på sådant här längre i Sovjet, men varje gång ett tyskt pansarstep dör i Frankrike får en rysk-ortodox ängel sina vingar. (Vad jag menar är att  pansarstep är en väldigt begränsad resurs. Lösningen på det är att slå på höga odds och använda bara infanteri i normal Combat där så går)

Belgarna har två alternativ, retirera eller göra voluntary retreat conversion (det får de eftersom de är i en stad). Om de retirerar drar de med sig fransmännen i Calais i reträtten. Och som grädde på moset får inte två minors stacka med varandra, så om reträtten slutar med fransmän och belgare i samma ruta skall en av dem bort.

Mao kan man lugnt förutsätta att belgarna slåss till sista blodsdroppen i Bryssel.

Om du hade velat tvinga fram reträtten skulle du ha lagt Blitzmarkern i Bryssel. Det är bara rutan som den ligger i som inte städer ger dig möjlighet att ta step för reträtter.


aegneus

#63
I och med att tysken går in i Belgien får han också en influence event. Om han får Paris att falla med Case Yellow (som till 100% sannolikhet är Elias sommarkort) får han en influence event till, och kan då aktivera ett land med influence på sig. Översatt: Elias kan få in Italien eller Spanien som allierad. Men vilken? Lite saxat ut diskussionen:

CiteraElias: Jag måste nu i praktiken välja mellan att ta in Spanien eller Italien.

Italien vet man ju ungefär vad det innebär.

Med Spanien blir ju Portugal rätt lätt taget, (men Kairo och Suez känns avlägsna) och Gibraltar borde vara uppnåeligt. Vad innebär förlusten av Gibraltar för britternas operationer i Medelhavet? Kan de få in förstärkningar lika enkelt via Suez?

Jag vill instinktivt avvika från den historiska vägen, men är Spanien en sämre deal än Italien?

CiteraAnders: Jag tror Spanien är lite sämre. Eller svårare. Du kan inte bygga multisteppers för attacken mot Gibraltar utan att riskera occupation och jag tror Spanien är mer svårförsvarat när de allierade kommer tillbaks. Italien har dessutom en war production.

Fördelarna är ju att med Gibraltar i tyska händer är Italien väldigt säkert. Om du nu satsar på att få med dem. Jag tycker det känns som Spanien vägen leder till antingen sealion eller ett försök att knäcka mellanöstern.

Jag har upplevt en kampanj i Spanien som var rätt kaotisk. Då gick tysken öst 1939. Men floppade på att få fram en rysk surrender. Så 1941 spelade han case yellow precis efter att en desperat Churchill tvingat in Italien i kriget för att försöka slå ut dem innan tysken hunnit vända västerut - så jag hade fransmännen ur position när belgarna erbjöd tysken free passage (smarta belgare...). Frankrike föll som en rutten fura och segerrusig tog tysken in Spanien som minor (Italien var ju redan med). Sedan blev det en episk och misslyckad belägring av Gibraltar och massa röriga strider när amerikanerna gick in i södra Spanien efter Torch innan Soviet knäckte östfronten hösten 1943 och spelet tog slut.

Vad lär man sig av det.  Jo.  Tyskland förlorar nog alltid kriget. Och kampanjer i Iberien är intressanta och toksvåra för båda parter.

Skall du den vägen får du planera ditt kortspelande väl. Men varför inte? Inget annat spel kommer ge dig samma realistiska take på vad det valet inneburit. ..

CiteraElias: Ja efter noga övervägande inser jag att Spanien främst är bra i kombination med Italien, inte i stället för.

CiteraAnders: Men ja så länge inte britten har så mycket konvojer att han kan gå från England till Egypten på ett drag så spelar förlusten av Gibraltar inte så stor roll.

CiteraElias: Historiskt sett skeppade de faktiskt nästan allt förråd och trupp runt Afrika snarare än genom Gibraltar, med undantag för konvojerna till Malta och ett fåtal spektakulära konvojer direkt från England till Alexandria (har för mig att stridsvagnarna som användes i Crusader-offensiven kom via Gibraltar).

CiteraJa Tiger konvojer och annat. Vilket faktiskt simuleras i TK av att du måste sätta in support units för att få så många konvojer att du kan gå från England till Egypten via Medelhavet. ..

Elias lägger influence i Italien.

Delirium

#64
Väldigt roligt att ni är igång med rapporteringen igen, jag följer den och vill absolut uppmuntra er att fortsätta. Vill gärna se mer av den här typen av inlevelsefulla krönikor/insikter/diskussioner.
1914

aegneus

#65
Mar-Apr 1940

WAllies: Churchill Diplomacy
Soviet: Russian Mobilization


Väst får in ett enda engelskt infanteristep. Diplomatin leder ingen vart. Fransmännen skickar in en arme i Ardennerna och tar bort alla möjligheter att få fram förstärkningar till  fronten vid Paris (nästa turn är Mud, och i Mud får man inte lämna ZOC alls. Det gör också att tyska HQt står så långt bort från Paris att det inte kommer komma i range för att stödja en attack mot Paris första sommardraget).



Soviet spelar sitt mobiliseringskort för 1940 och bygger upp sina arméer. Soviet har inte så mycket att göra nu - med den politik jag valt i och med Political och Military Purges så kommer Soviet ta alla fyra gränsområdena och spela lite andra obligatoriska kort (Zhukov takes Command (Winter 40), Peace Offer (spring 1941)) för att vara redo för Barbarossa sommaren 1941.

aegneus

#66
1940 Apr-May
Weather: Mud


Tysken rensar i Ardennerna men slår inte på Amsterdam eftersom Mud ger ett minusshift på alla attacker. Det blir inte mycket avancemang från Ardennerna eftersom Mud också reducerar alla försvarares reträtter med ett.

Churchills diplomati ger inget nu heller. Frankrike retirerar till en sista linje - och upptäcker att det är problem med att bygga ett optimalt försvar när inga enheter i Paris får flytta eftersom de står i ZOC och det är Mud. Int heller kan enheter gå genom Paris och alltså kan Andreas inte bygga en linje till kusten. Fransmännen undrar var BEF är (hemma och befäster kusten eftersom det ser ut som om Paris faller om max två omgångar) Nu finns det i alla fall ett HQ.



CiteraAndreas: Intressant läge.

Anders: Tyskens HQ står verkligen uselt för nästa omgång.

silversixx

#67
Förbannat bra rapport, Anders!
Björn, Jonas, varför spelar vi inte det här?! Jag vill också alliera mig med Spanien, ställa mig likt Gandalf med en Hitlermustach och skrika "No Passaran" till brittiska skepp som tvingas parkera i Marocko.

aegneus

#68
Vänta bara tills ni får se cirkusen vi håller på med just nu. :)

Strv102r

#69
Citat från: "aegneus"Vänta bara tills ni får se cirkusen vi håller på med just nu. :)


Gör just det... Väntar alltså.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

#70
Summer 1940

Axis: Case Yellow
WAllies: Operation Compass
Soviet: Demand Bessarabia




Tyskland spelar Case Yellow. Den Conditional Event som finns på kortet gör att tysken kan ta ner en Allied Minor Ally genom att ockupera enbart huvudstaden (och dessuom i Frankrikes fall skapa Vichy). Som alla Conditional Events kommer den kollas i slutet av spelarens omgång.

Elias får också en krigsförklaring 'över' (han har ju redan stövlat över Belgien) som han väljer att inte utnyttja.
CiteraAnders: En krigsförklaring i början på omgången där du sedan inte agerar mot landet är ju helt likvärdigt med att förklara krig i slutet av din omgång. Och det kan du ju göra när som helst.
Men annars ser det ju ut som om du har trupp över. Dags att tänka i termer om vilka Strat Hexes du tänker ta och när. Jag vet inte hur svårt Frankrike är att ta ifrån det läge du är nu utan att ha med förstärkningar. (Sedan tror jag Jugoslavien är ett partisanhelvete men det kommer väl inte som en överraskning).
Vill du ha mer explicita råd? Jag tror att du är typen som helst hänger dig på egen hand...
CiteraElias: Jag är inte sugen på Jugoslavien, har bara ingen koll på om det är nästan oundvikligt att de dras in. Föreställer mig dock att det är en slumphändelse pga brittisk diplomati som inte är helt sannolik. Spanien ser f ö ut att ha potential att bli samma partisan-helvete om man skulle in där och kriga.

Jag har ungefär koll på vad jag har att åstadkomma framöver, och ser var det finns Strat-hexes utanför Ryssland. Just nu känner jag mig inte alls instyrd på det historiska förloppet och har svårt att välja mellan alla alternativ :-)

Sedan sätter Tysken in sina flyg. Frankrikes enda Interceptor kontrar första flyget som placeras men sedan är det fritt fram eftersom det är för långt mellan Engelska flygbaser och Paris för att RAF skall kunna blanda sig i.
Alla support units - dvs flyg och flottor - läggs ut innan movement och motspelaren kan 'contest' varje utlägg med en egen support unit - i så fall hamnar bägge enheterna i Delay Box. Hur det egentligen gick i flygstriden får delayslaget utvisa - om tysken slår en sexa och får in sitt flyg först långt senare förlorade Luftwaffe slaget om Paris skyar

Läget innan anfallet mot Paris:

Stor stack i Paris:

aegneus

#71
Nu tänker jag visa upp hur vi spelade fel för det illustrerar kärnprinciperna.

<-Elias (German)> - Och så strid. Jag anfaller Paris. Jag utgår från att ditt högkvarter deltar i försvaret. Jag har 2:1 i grundodds. Du har ett skift för högkvarteret, och ett för terrängen. Jag har ett skift för fallskärmstrupper, ett för pansar och två för flyg.
<-Elias (German)> - 4:1.
<-Elias (German)> - Rolling...
*** 1d6 = 1 *** <Elias>
<-Elias (German)> - Bam!
<-Elias (German)> - Dr2 0/1.
* Fra 332 inf (2) moves wEur3516 (Paris, Occupied France) -> wEur3416 (Orleans, Occupied France) -Elias (German) *
* Fra 443 inf (11) moves wEur3516 (Paris, Occupied France) -> wEur3416 (Orleans, Occupied France) -Elias (German) *
* Fra 443 inf (7) moves wEur3516 (Paris, Occupied France) -> wEur3416 (Orleans, Occupied France) -Elias (German) *
<-Elias (German)> - Sedan kan de retirera lite vart som, spelar inte så stor roll.
<-Elias (German)> - Ifall du missat det: Blitz-markören gör att Paris är en öppen stad när den är placerad direkt på. Det innebär att reträtt inte kan negeras.
CiteraAnders:
1) Ett flyg får inte placeras granne med ett annat flyg (oavsett om det är vänligt eller fientligt). Vill du har mer än ett flyg mot en hex behöver du lägga dem i grannrutorna. (Och det har nackdelen att du inte får lockdown-effekten av att ha ett flyg i hexen - har du det kan ju inte förstärkningar tas in där och inga nýa franska enheter kan flytta in.)
2) Blitz i en stad upphäver conditional retreat för terräng. Men det finns en absolut regel som är att i strider där ett HQ deltar får inte den sidan som har HQ med retirera. MAO med ett HQ med slåss man tills sista blodsdroppen. Eller rättare sagt, tills dess att HQt är dött, för det 'är med' och kan ta step losses som alla andra enheter som är med i striden.

Glöm inte heller att alla enheter som dras med i retirerande stack räknas som de är med i striden. Så backar man upp på ett högkvarter är HQt 'med' och då får stacken inte längre retirera (HQ får aldrig retirera - det finns ett undantag och det är tyskens helikoptrar...) utan nu tas det step istället.

Hur HQ fungerar är det mest speciella med hela TK! Om det finns en regeluppsättning man behöver kunna till 100% är det den.
Jag föreslår en redo på draget från support unit placement.
CiteraElias:
Merde! Hur fanken ska man då ta Paris? Åtta step-losses på ett drag är ju lite svårt att åstadkomma... Ja det blir till att fila på hela draget.
Kunde du inte ha upptäckt det här INNAN jag ställde upp italienarna...
CiteraAnders:
Jag vet inte hur mycket jag skall säga om hur du bäst angriper Frankrike.... men jag skall påpeka (repetera) några centrala regler.

1) Flyg i en ruta gör att det inte går att flytta in enheter dit eller lägga in förstärkningar (däremot får man göra fort conversion)
2) Alla enheter i en retreating stack (vare sig de var med i originalrutan, de släpades med eller de var i den rutan där reträtten slutade) räknas som de är med i striden (och kan vara med och ta förluster).
3) Ett HQ kan bara lämna stöd till den första striden det är med i.

aegneus

#72
Fall of France, take 2.

Blitz combat

9:1 vs 3515. HQ sätts inte in.
- Dr2 1/1

Regular combat

<-Elias (German)> - De nyligen luftlandsatta trupperna anfaller högkvateret på 1:2. Ner ett skift för högkvarter men upp två för flyg.
<-Elias (German)> - 1:1...
*** 1d6 = 4 *** <Elias>
<-Elias (German)> - Ad 0/0. Helt OK, attacken fyllde sitt syfte.
<-Elias (German)> - Och så mot Paris då. 3:1, ner ett för terräng, upp två för flyg. 4:1.
*** 1d6 = 3 *** <Elias>
<-Elias (German)> - Dr1 0/1, vilket räcker.  Blitz marker upphävde ju reträttstoppet för stad
<-Elias (German)> - Reträtt är inte så petigt, det blir ju Vichy av alltihop sen.
CiteraAnders:
Dags att ta lite stock över läget. 
*) Now that's the way to do the Blitzkrieg, TK style!
*) Nu när jag sett de nya 'blitz upphäver retreat conversion'-reglerna i aktion kan man konstatera att efter tyskarna brutit igenom i Frankrike så som skedde är det i princip kört. Det där HQ-steppet uner vintern var förödande (eftersom tysken nog inte brutit igenom så annars). Fransmännen är faktiskt starkare i Defensive Strength än i TK1 men det kompenseras av att tyskarna alltid kommer komma igenom - om de kan komma åt HQt (och det kommer de i princip alltid kunna efter genombrott). Spännande! HQ kommer bli ännu viktigare. 
*) De skriver i Designers Notes att det här är en Panzerpusher, och det är verkligen verkligen VERKLIGEN en Panzerpusher, i klassisk stil. (Bortsett från twists som HQ och reträtter). Jag insåg precis nu hur stor del av spelet som är det där taktiska 'slå här, få avancemang dit, ZOC där tvingar reträtt här och så 'poof' stackar sex enheter i en ruta varav tre dör' . Klassiska skolan av operationellt spel med blippar och ZOC. 
Jag älskar det spelandet; jag har spelat sådana spel sen anno dazumal. Men om man inte gillar det spelandet (i viss mån gnetandet) så kommer inte TK till sin fulla rätt. Det är när man spelar på det sätt som designen premierar som spelet speglar kriget. Och det blir bara mer så här ju mer trupp som kommer in i spelet. En fundering - är det här ett sådant spel ni kommer gilla? Jag spelar gärna to the bitter or abrupt end oavsett vad men något att fundera på. (Jag håller fast vid att det här är det spel som mest gett mig rätt historisk känsla på den här nivån. Och samtidigt varandes ett tokroligt spel. But I'm the fanboy, as you know...)
*) Andreas, är du överraskad över hur fort Frankrike föll eller räknade du med det? Just nu ser det väldigt tomt ut i Egypten och dina trupper står inte i utskeppningshamnar. 
CiteraElias: Jag gjorde samma reflektion när jag utförde mitt anfall. Jag vet inte om det är en bra simulation, men jag gillar den sortens spel. Tycker dock den gör sig bäst pbem, så att motståndarna inte behöver stå ut med att man tillbringar en halvtimme med att tänka ut det perfekta draget.
Med Paris ockuperat faller Frankrike till Case Yellow. Vichy skapas och detta ger Elias den andra influence han behöver för att aktivera Italien.
CiteraAndreas: Det här går ju åt skogen måste jag säga. Var inte beredd på Italiens så snabba deltagande...

Britterna väljer ahistoriskt en tidig Compass som ger lite mer trupp och ett HQ till Delay Box, men inte det flyg som Dyle Plan gett. Sedan sätter Andreas in en support unit för att skaffa sig en tillfällig konvoj så han har de tre han behöver för att kunna skeppa trupp till Egypten på en turn.( Han behöver en konvoj per Sea area, han har två riktiga konvojmarker i spel redan. Varje konvoj får skeppa en ett-steppare över en sea area per move phase.). Dvs Andreas river av en Tigerkonvoj som vi pratade om innan. Kostnaden är att han får skicka sitt enda flyg (han har också en Interceptor) till Delay Box... en infanterikår skyndar sig att besätta El Alamein.

Soviet tar Bessarabia. 1/6 att rumänerna biter ifrån sig, men det blir inga strider om Bessarabien. Tysken får en Influence i Rumäninen. Influence där betyder att när väl Barbarossa drar igång så kommer tysken få en Influence event, som kan användas på en granne till Ryssland. Med andra ord kan Tyskland välja vilken sur granne som blivit av med land han vill aktivera som allierad. (Historiskt var det Finland, naturligtvis). Det är priset jag betalar för lite extra mark och framför allt det HQ som kortet ger.

aegneus

#73
Vi gjorde lite fler redos för att få konvojerandet rätt. Men det är ju lika centralt för England att kunna det som för tysken att köra Blitz. Lite diskussion om att använda support units för att snabba upp konvojerandet.
CiteraElias:Men innan han vet hur snabbt jag får tillbaka mitt flyg kanske det är nervöst att lägga support units på Medelhavet, om jag kan ta mig över kanalen?
CiteraAnders:Det är klart det är nervöst! :) det är ju nu Churchill måste välja och om han väljer fel kommer det snackas skit om honom i historieböckerna långt härefter. ... Vill han bli känd som mannen som förlorade Egypten, mannen som lät England bli invaderat för första gången på tusen år eller som en beslutsam ledare som tog ett djärvt beslut?

aegneus

#74
Summer 1940 June-July

Tyska trupper strömmar österut och några kårer rör sig mot medelhavshamnarna. Italienarna går över gränsen till Egypten i reserve move (eftersom de kom in förra omgången är de under en 'mobilizing'-effekt den här omgången och får inte gå till anfall direkt).

Britterna skeppar ner mer trupp genom att sätta in ytterligare en support unit.
Citera<-Elias (German)> - Hade jag haft en supportenhet till hade jag landstigit i England nu ska du veta.
CiteraAnders:Hade du inte haft andra planer (?) hade ju två flyg i Nordsjön varit intressant. Andreas måste i princip contesta, och sedan är det en fråga om vem som slår lägst på delay (fast det är klar, Andreas kommer slå på tre enheter den här gången.)
Soviet gör ingenting.
CiteraElias:Det var lite frestande med en chans att sätta brittens CV-flotta på långtidsförvaring, men då skulle jag vara helt strippad på egna möjligheter att agera en tid framöver.


Läget i Afrika efter omgången