Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Axis Empires: Totaler Krieg

Startat av Andreas Lundin, 8 augusti 2013 kl. 09:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Summer 1940 July-Aug

Tysken fortsätter strömma österut, mest mot... Balkan?
CiteraAnders: Vad sjutton har du spelat för kort för Fall? Stalin är inte nöjde med sin generalstab, de analyserar och analyserar men kan inte säga något vettigt...

Britten finputsar lite på linjen vid Alamein.
Soviet tittar på.

Notera tyska kåren i Taranto som behövs för att skapa den flottbas som gör att tyskt flyg kan sättas in i Medelhavet. TK tvingar dig att lite grann använda dina resurser för 'infrastruktur' och bygger på så sätt in att det inte bara finns trupp vid fronten.

aegneus

Fall 1940 Aug-Sep

VP ändras till Axis Tide 1.

Axis: Treaty
WAllies: Western Military Aid
Soviet: Demand Finnish Frontier

Tysken rullar ut det första av sina tre Treaty-kort. Ett treaty-slag per turn. DRM +1 för Axis Tide level. Så just nu 50% chans att få en allians, 16% att få en Diplomatic Incident. Första måltavlan - Ungern, som med +1 för influence inte är något problem. Ungern sätter sig vid bordet.

Tyska trupper rör sig in i Ungern till Rumänska gränsen. Mer trupp transporteras till Afrika, och Elias säger
Citera<-Elias (German)> - Attans vad bökigt det var att få till nåt vettigt i öknen! inte för att jag klagar på historiken i det!
<-Elias (German)> - Truppkonvoj i medelhavet detta drag igen.
Det är så lurigt att Italienarna har en konvoj. Och den kan vara (som alla konvojer) i Supply Mode eller Troop Mode. En ger supply, en kan transportera trupper. Så Italien får välja om det skall byggas upp eller krigas, och vill han göra båda delarna måste det läggas ut en konvoj till med en Support Unit. (England har en permanent Supply Convoy tryckt på kartan i de flesta Sea Areas).

Britten slår via lite olika tabeller Conflicting Plans på sitt kort.
Sovjet respekterar inte Finlands neutralitet (heller) och lyckas vinna höstkriget (bara en chans på sex att förlora nu när det är Axis Tide). Tysk Influence i Finland.

Närbild Afrika

aegneus

Fall 1940 Sep-Aug
Mud (men inte i öknen)

Tyskland slår för en allians med Rumäninen.
Citera<-Elias (German)> - Ännu en glad axelmakt!
Italienska konvojen går över i supplyläge och armeerna marscherar upp till El Alamien.
<-Elias (German)> - Strid. Anfaller El Alamein. 1:1 blir 3:2 för flyget.
*** 1d6 = 3 ***
<-Elias (German)> - EX 0/0.
Engelsmannen väljer step istället för reträtt.

England slår via lite omväger ett extra step.
<-newbie (Allies)> - political
<-newbie (Allies)> - +1
*** 1d6 = 3 ***
<-newbie (Allies)> - guarantee +1
*** 1d6 = 5 ***
<-newbie (Allies)> - conference +1
*** 1d6 = 5 ***
<-newbie (Allies)> - mitary aid... vad kan det vara för elände då?
<-newbie (Allies)> - Jag tar en colonial step
Lite tabeller att titta på

Flyget i Alamein gör att Andreas inte kan förstärka försvaret.

aegneus

Det händer inte så mycket på kontinenten, men det tänks nog en hel del i högsta ledningen i Tyskland...
CiteraElias:
Eftersom jag nu behöver lägga upp mitt 1941 och vill ha klart för mig vilka alternativ jag har behöver jag fråga: Vad händer om jag inte invaderar Ryssland 1941?
Att du får fler steg är ju självskrivet, men det får jag med. Kan inte avgöra om det sker i samma takt men jag utgår från att du rustar snabbare. Vad får det för effekt på USA? Några andra konsekvenser jag bör vara medveten om?
CiteraAnders:
Jag får ca 20-25 steps under ett år och sedan är min force pool rätt maxad. Jag kan om jag är modig nog spela Stalin Challenges Germany och försöka riva upp pakten. (Det är den eller General Mobilization för sommaren 1941). 

Du får... tja, du har lite ont om kort. Du har typ fyra OK ( 25,26,27,30) men ett av dem skall spelas i Spring 41. Så det blir ett hittekort från Pre-War. Demand Poland? :)  De här ger dig 14-15 steps tror jag (beror på exakt vad du spelar). Å andra sidan tar du ju förmodligen lite förluster med vad du nu håller på med under tiden. 

För USA spelar det inte så stor roll - när du väl drar igång Total War kommer amerikanen så småningom och efter det har vi 3.5 år på oss att ta ner dig. Så Uranus kommer vintern 43 istället för 42, Overlord i 45 istf 44 och om du inte spelar bra faller Berlin våren 46 istf 45... samma tidsspann, olika startdatum. Allt fram till du förklarar Total War är lite jockeying for position.

Jag tror generellt att det är klart tougher going i Ryssland med ett 42-barbarossa, men hur mycket tyngre vet jag faktiskt inte.

aegneus

Winter 1940 Nov-Dec
Snow

Axis: Treaty
WAllies: Lend Lease to Britain
Soviet: Zhukov Takes Command

Tyskland söker mer allians, den här gången med....
<-Elias (German)> - BULGARIEN!
<-Elias (German)> - Plus ett på tärningen.
*** 1d6 = 1 ***
<-Elias (German)> - Bulgarien förstår inte poängen med att vara med i axelmakterna. Diplomatic incident +1.
*** 1d6 = 5 ***
<-Elias (German)> - Guarantee table +1.
*** 1d6 = 5 ***
<-Elias (German)> - Conference table +1:
*** 1d6 = 4 ***
<-Elias (German)> - Allis support resistance. 15.1.

Bulgarerna var inte lika lättköpta. Under tiden blir de andra Minors lite stötta på att tyskarna ägnar sig mer åt sina icke-allierade än sina allierade. Ett minor allied step går förlorat.

Sedan utbryter hårda luftstrider över El Alamein. Två tyska flyg contestas av brittiskt flyg + interceptor. Iväg till Delay Box med alla fyra.

Ubåtar stänger Nordatlanten för trupptransporter o supply (men Afrika kan dra supply från Indien).

2:a slaget vid El Alamein!
<-Elias (German)> - Jag anfaller El Alamein igen på en rak 2:1.
*** 1d6 = 2 ***
<-Elias (German)> - DR1, inga förluster.

Engelsmännen viker till Alexandria.

Engelsmännens drag: Neutrals Pressured tar Andreas ut som en Minor Country Politics i Balkan.( med förhoppning om att tärningen skall landa på Ungern eller Rumänien för ett Border War som drar in något annat land som Allierat?) Men det blir omgångens hot spot Bulgarien.
Citera<-Elias (German)> - Nämen är britterna också inne och förhandlar med Bulgarien!
<-Elias (German)> - Vi kör en diplomatisk incident! Tyskarna är indignerade över bulgarernas dubbelspel.
(33% chans att han får Bulgarien som ally, 16% chans att WAllies får dem som Allied). Tärningen rullar över diverse tabeller igen och det blir .... Allied Support Resistance igen!
Den här gången får Soviet välja mål och det utbryter en generalstrejk i Tobruk när de italienska arbetarna vägrar spilla sitt blod för tysk imperialism. Forza Lenin!

Det enda steppet i Tobruk tas bort, och då har axeln ingen fungerande hamn i Afrika. (Utanför ditt hemland måste du ha trupp i en hamn för att den skall vara en hamn...och Libyen är en dependent, inte hemland.) Det betyder ingen supply, och det betyder inga moves i vanlig move phase och ingen advance after combat! I TK dör inte trupp som är OoS. Och den slåss fullt. Det fungerar bra för det mesta, men kan ibland bli lite löjligt...

Sedan måste Andreas resolva en Free Passage i Middle East (Free Passage = Axis Minor Ally, men utan någon trupp vid aktivering) och slår Irak. Men han skickar ingen trupp dit, utan fokuserar på att försvara mot det tyska genombrottet vid Alamein.

Soviet spelar ett mellankort, dricker kosackblod och tittar på fyrverkerierna i Balkan. Stalin frågar Molotov vad det står i pakten om Turkiet som tyskallierad. "Äääähhh, ingeting?" är inte det önskade svaret. (I TK1 var tysk trupp i Turkiet skäl att bryta pakten. HIttar inte det i TK2 :( )

1940 avslutas med delay rolls, och efter dem ser kartan ut så här

och Delay Box så här - Tyskland kommer ha lite flygöverlägsenhet under våren, tilltagande mot sommaren.

Och nu är vi ikapp! 1941 följer under 2014.

Andreas Lundin

Trots det usla underhållet för Axelmakterna i Egypten ser det lite mörkt ut för britternas del i Afrika. För att inte tala om Mellanöstern.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

aegneus

Nej, bra ser det inte ut. Men som du sett är det ingen dans på rosor att understödja axelmakternas kampanj där nere. Make him pay make him delay så får vi se hur det går.

Elias Nordling

Underhållsituationen ser dock ut att kunna förbättras inom en snar framtid, då Turkiet gått med axelmakterna  :ultra:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Och Irak, om någon bryr sig...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Du slipper oroa dig för kurdiska partisaner om du kommer så långt?

aegneus

1941 Jan-Feb
I vilket det blir mycket värre för de allierade

Citera<-Elias (German)> - Eftersom Irak nu är en axelmakt slår jag naturligtvis för Turkiet med min diplomatislag! +1 på tärningen.
*** 1d6 = 4 ***
<-Elias (German)> - Se där, nu är Turkiet med i de glada axelmakterna! (vilket egentligen var enda anledningen till att jag förhandlade med Bulgarien.
CiteraAndreas: Herrejestanes!
CiteraAnders: Nu har JAG ont i magen. Jag tror Elias fick ett lagom handikapp för Barbarossa för någon som inte spelat förut :)

Oh shit. Den såg varken jag eller Andreas. Det som händer är att eftersom Irak är Axis kan Elias slå en treaty mot Turkiet treatys får han slå på mot grannland till aktiva Axis. Att Wallies brände en Neutrals Pressured  på att skapa oreda i Balkan kommer tillbaks stenhårt (ett alternativ hade varit att lägga Neutrality på Turkiet som hindrar Treaties). Att Andreas inte ser det här är inte konstigt, och jag tas på sängen eftersom Irak aktiveras på annat sätt i TK2 än i TK1 (numera är det Wallies kort som successivt blandar in fler och fler länder i mellanöstern). Men jag gillar det nya, och spelet fortsätter vara intressant!

Tysken ägnar omgången åt vattenpipa, starkt kaffe och att flytta upp massor med trupp mot gränsen till det bångstyriga Bulgarien (snart storturkiska provinsen Bulgarien kan man förmoda). Han förklarar också krig mot Syrien med någon löjlig pretext i slutet på sin omgång.

En liten tröst är att Turkiet mobiliserar den här gången och inte kommer ur startgroparna. Turkiet får inte heller gå in i Irak (Axis Minors hatar alla varandra och låter bara Ex corps gå in i sitt territorium) så mellanöstern faller inte än. Men det är nog mest en tidsfråga.

Wallies börjar dra sig ur ett förmodat ohållbart Egypten och skickar två av fyra kårer till Syrien.

Sovjet konvojerar i halv panik två kårer över Svarta Havet till Batum och den nya fronten.

Delirium

Ouch, att Turkiet går med tyskarna brukar inte vara goda nyheter i något spel.
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

aegneus

Dog partiet?  Nej.
Är tredje riket på väg mot världsherravälde?  Kanske.
Blir det mer rapporter.  Ja.

Andreas har klivit av partiet; verkligheten tog överhanden och han fick prioritera bättre saker. Men Elias och jag har kört vidare och partiet är på god väg att fylla två!   

Kanske dags för en recap? Hugg tag i en kopp kaffe om ni är lagda åt det hållet och läs

från partiets början: http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=3379.msg49106#msg49106 

eller krigsutbrottet: http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=3379.msg49285#msg49285

om ni vill, och kolla hur vi hamnade där vi är. Nästa post är från Mars/April 1941 och jag kommer försöka publicera drag regelbundet tills vi är ikapp.

(Tack till Roger för flytt av tråden till rätt avdelning :)  )

aegneus

MarApr 41
Clear

Axis / W.Allies / Soviet option cards

Till ingens förvåning förklarar Tyskland krig mot Bulgarien och kör över dem i ett nafs. Det här är all trupp som behövs för det.

England aktiverar the Dyle Plan och får ett flyg och sitt port-a-fort i Delay box. (England har en infanterienhet som kan flippa till fort. Så på EN plats kan Engelsmännen vara ett elände att bli av med. Typ Tobruk, El Alamein eller varhelst frihet och demokrati är hotat.)

Lite trupp lämnar Egypten där striden nu anses förlorad. Två kårer stödjer Syrierna.

Soviet gör fredstrevare mot Axelmakterna - kanske mest en PR-övning men tärningsgudarna vill annorlunda...

<-Anders (Soviet)> - political event
*** 1d6 = 3 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - +1 = conferencce
*** 1d6 = 2 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - +1 = 3 = neutrals pressured..  hmmm...

Neutrals Pressured är ett smörgåsbord av options med möjlighet att lägga ut/ta bort Influence och dessutom...

<-Anders (Soviet)> - Oj! Jag kan avveckla pakten!
<-Anders (Soviet)> - Det måste jag prova!
<-Anders (Soviet)> - <läser regler>
<-Anders (Soviet)> - Reassess Policies: If the VP marker reads Axis Tide, select a friendly Posture Box and end a Policy (13.6.1.2). The Policy marker(s) are replaced with Reassess Policy Truce marker(s).
<-Anders (Soviet)> - Oj oj oj oj... jag får förklara det här i brev. Den tar vi!
<-Anders (Soviet)> - Vi kommer inte känna igen WWII...

CiteraSoviet: Nu har jag läst reglerna ordentligt och det där var inte så bra som jag trodde. Min tanke var att ligga under truce (= inga anfall!) sommaren 41 och helt torpedera Barbarossa.
Men designern har koll. Läser man på vad total war (Barbarossa innebär Total War) gör så står det
- Ta bort alla policy
- Axis kan ta bort truce.
Så en truce är inget skydd (och det verkar ju korrekt, så reglerna är bra)

Sedan begär Anders en mulligan på sitt optionval och tar flera dagar på sig att flytta...

CiteraAnders:

Alltså, nu har jag stirrat på brädet i 25 minuter och har full AP. Jag insåg plötsligt att i TK2 har Elias inte en krigsförklaring till i nästa månad (med de gamla Ultimatumkorten hade han kunna förklara krig mot Polen i början på det andra draget i säsongen), så han kommer inte angripa Polen i gyttjan. Men Elias ha redan lagt sitt kort för sommaren.  Så:

* Antingen kommer Elias spela Barbarossa och bryta vår Truce samt köra över Polen första sommaromgången. Det är inte optimalt att starta Barbarossa så långt bak som tyska gränsen, men det blir tunga attacker i Rumänien och Baltikum. Då tror jag att jag inte har så mycket nytta av att fly från gränsen, de områdena måste jag hålla ändå.

* Eller så spelar han sitt sista Treaty-kort och siktar på... tja, Polen? Vichy + Spanien? I så fall håller min Truce honom borta men å andra sidan är det inte så dåligt att ha massa trupp på gränsen om han inte kan angripa där.

På ett sätt vill jag satsa friskt på att Elias tänker spela Treaty. Och då skall jag lägga en Neutrality i Polen för att maximalt plutta till hans planer. Alternativt Neutrality i Finland så jag stänger den flanken (om han inte får in Treaties med både Sverige och Finland... 37% för det om han går den vägen). Frågan är hur illa jag står då om det blir Barbarossa.

Det här utvecklar sig till värsta rallyspelet. Jag får en chans att bryta pakten i förtid... och tycker det verkar bättre att inte göra det!
Just nu säkrar (well, nåja) Polen mitt centre, jag tar med Finland bort en av fyra (!) flanker och tysken har svårt att samla kraft till sommaren 41 på någon av de tre andra. Tror jag. Jag har aldrig sett något liknande i TK. :)

<-Anders (Soviet)> - Ändrar beslut. Pakt kvar, Neutrals Pressured på Finland som blir av med sin Axis Influence.

Medelhavsfronten vid slutet av MarApr.

Andreas Lundin

Toppen att se mina tillkortakommanden få ett eget liv!

Skickas från min iPad via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East