Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Gary Grigsby's War in the East

Startat av nielsen.filip, 28 augusti 2013 kl. 10:54:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Nån som spelat Gary Grigsby's War in the East?

Här är iallafall 41:a pansarkåren utanför Leningrad den 24 juli 1941:

tinG

Nix, inte spelat men det känns som väldigt snabbt marscherat!  :o
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

nielsen.filip

Citat från: "tinG"Nix, inte spelat men det känns som väldigt snabbt marscherat!  :o

Jepp, full fart mot Leningrad utan att bry sig om flankerna. Flyget har används för att släppa bränsle till pansar och motoriserade divisioner. Uppenbarligen går det använda Ju 88:or för att släppa ned bränsle.

...vet inte om jag är helt övertygad om realismen i detta. Allt skall visst vara simulerat ner i minsta detalj. Tror att jag läste någonstans att striderna utspelar sig med Steel Panthers-motorn....för ett spel över hela östfronten.

Jaja, det är ju intressant att veta att i 6:e pansardivisionen så är 5 av de 12 tilldelade Panzer IVe skadade. Endast Hitler skulle väl vara intresserad av en sån detalj. Fast det kanske är hans roll jag förväntas ha?

Klas Malmström

Jag har funderat på liknande spel men jag slås varje gång av hur "föråldrad" grafiken ser ut - direkt från 90-talet.

Det borde gå att göra "counters" i dessa spel som ser åtminstone lika bra ut som riktiga brickor.
Klas Malmström
Linköping

Scipio

Spelade det här till döds på Amigan under tidigt 90-tal och det var riktigt, riktigt bra på den tiden med mycket detalj. Känns som det hade gått att göra mcyket mer än så här med det 20 senare men å andra sidan så finns det inte många spel av den här typen som är värda konkurenter heller.

Andra gamla spel som jag gärna återvänder till fortfarande är V for Victory serien och Airborne Assault, fortfarande bland det bästa i sin genre men mest pga. det inte kommer så mycket annat nytt som kan konkurera.

Airborne Assault: http://videogamegeek.com/geeksearch.php?action=search&objecttype=videogameunified&q=airborne+assault&B1=Go

V for Victory: http://videogamegeek.com/videogameseries/7728/v-for-victory

Även Stalingrad hade nästan samma spelsystem: http://videogamegeek.com/videogame/78867/stalingrad

Och Operation Crusader: http://videogamegeek.com/videogame/78848/operation-crusader

Tycker det kommer dåligt med spel som kan jämföra sig med de här två serierna fortfarande.
"Randomization is too important to be left to chance"

Mode

Citat från: "nielsen.filip"Jaja, det är ju intressant att veta att i 6:e pansardivisionen så är 5 av de 12 tilldelade Panzer IVe skadade. Endast Hitler skulle väl vara intresserad av en sån detalj. Fast det kanske är hans roll jag förväntas ha?
Det är inte bara meningslöst att redovisa på den detaljnivån, det gör dessutom spelet sämre i och med att vi inte kan ta till oss informationen utan att omtolka den. Inser inte speltillverkarna att det är en björntjänst? Det är förmodligen marknadsförare som aldrig ens spelat spelet som envisas med dylikt.

I verkligheten är det inte särskilt intressant (för andra än kvm som behöver veta exakt hur mycket denne ska beställa) med mer detaljer än ett enkelt färgsystem á la grönt/gult/rött/svart för uh/stridsvärde. Ett spel som har den nivån är det nämnda Stalingrad.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

nielsen.filip

Eventuellt så var jag lite hård i min första bedömning. Har fortsatt spela och tycker det är kul.

Här är situationen 1.5 månader senare. Lyckats ta några förstäder men inte mycket mer i Leningradområdet. Motståndet är stenhårt både öster och norr om mina ställningar. 41:a Pansarkåren vilar upp sig bakom linjerna inför slutliga anfallet mot Leningradområdet.

I övrigt så har 56:e pansarkåren spritt ut sig på ett stort område och har stora problem med bränsle, ammunition och andra nödvändigheter (något ohistoriskt vändning norrut också så nära Moskva). 2:a och 23:e kårerna försöker hjälpa till västerifrån när det gäller erövringen av Vyshny Volochek.

nielsen.filip

Erövringen av Leningrad pågår för fullt, här är en rapport 4 veckor senare.
41:a Pansarkåren lyckades skära av ryssens förnödenheter över Ladoga och nu kapitulerar tiotusentals soldater.

Efter ytterligare 2 veckor är det över.
Slutliga situationen i Leningradområdet:

2:a kåren fick dra sig tillbaka men 23:e kåren lyckades slå sig fram till Vyshny Volochek och där möta upp pansarkåren. De två kårerna är nu isolerade i Vyshny Volochek men staden är under min kontroll vid scenario-slutet och det är ju det som räknas.

Bolsjevikens vagga är säkrad och en förkrossande tysk seger:

Dags att ta den sovjetiska sidan i denna striden.

nielsen.filip

Citat från: "Mode"
Citat från: "nielsen.filip"Jaja, det är ju intressant att veta att i 6:e pansardivisionen så är 5 av de 12 tilldelade Panzer IVe skadade. Endast Hitler skulle väl vara intresserad av en sån detalj. Fast det kanske är hans roll jag förväntas ha?
Det är inte bara meningslöst att redovisa på den detaljnivån, det gör dessutom spelet sämre i och med att vi inte kan ta till oss informationen utan att omtolka den. Inser inte speltillverkarna att det är en björntjänst? Det är förmodligen marknadsförare som aldrig ens spelat spelet som envisas med dylikt.

I verkligheten är det inte särskilt intressant (för andra än kvm som behöver veta exakt hur mycket denne ska beställa) med mer detaljer än ett enkelt färgsystem á la grönt/gult/rött/svart för uh/stridsvärde. Ett spel som har den nivån är det nämnda Stalingrad.

Det som gör mig nervös när det är väldigt många variabler är balansen. De kan ju omöjligtvis har varierat dem på något lämpligt sätt under speltestningen. Hur får man till det?

nielsen.filip

Citat från: "Klas Malmström"Jag har funderat på liknande spel men jag slås varje gång av hur "föråldrad" grafiken ser ut - direkt från 90-talet.

Det borde gå att göra "counters" i dessa spel som ser åtminstone lika bra ut som riktiga brickor.

Det lider inte jag av men däremot gränssnittet. Det skall inte krävas många tryck får att göra något och det skall vara intuitivt.

nielsen.filip

Citat från: "Scipio"Spelade det här till döds på Amigan under tidigt 90-tal och det var riktigt, riktigt bra på den tiden med mycket detalj. Känns som det hade gått att göra mcyket mer än så här med det 20 senare men å andra sidan så finns det inte många spel av den här typen som är värda konkurenter heller.

Andra gamla spel som jag gärna återvänder till fortfarande är V for Victory serien och Airborne Assault, fortfarande bland det bästa i sin genre men mest pga. det inte kommer så mycket annat nytt som kan konkurera.

Airborne Assault: http://videogamegeek.com/geeksearch.php?action=search&objecttype=videogameunified&q=airborne+assault&B1=Go

V for Victory: http://videogamegeek.com/videogameseries/7728/v-for-victory

Även Stalingrad hade nästan samma spelsystem: http://videogamegeek.com/videogame/78867/stalingrad

Och Operation Crusader: http://videogamegeek.com/videogame/78848/operation-crusader

Tycker det kommer dåligt med spel som kan jämföra sig med de här två serierna fortfarande.

Har i forntiden också kört några i V-serien (Velikiye Luki) och Stalingrad. Problemet med de gamla spelen är, enligt min ödmjuka åsikt, användargränssnitten som inte är speciellt intuitiva.

Conquest of the Aegean i Airborne Assault-serien gav jag äntligen en seriös chans för några månader sen. Har gjort ett oseriöst försök med Airborne Assault och inte alls tyckt om det. Denna gången har jag kommit längre och vem vet, kanske börjar jag tycka om det.

Mode

Citat från: "nielsen.filip"Problemet med de gamla spelen är, enligt min ödmjuka åsikt, användargränssnitten som inte är speciellt intuitiva.
:D
Vanligt förekommande problem även i verkliga livet. Komplexiteten stör för det mesta inte oss tekniker som designat systemen och vet hur vi ska göra. Dessutom brukar vi inte bry oss om så triviala saker som användare när det finns ny och häftig teknik att bry sig om. Vidare älskar vi att grotta ner oss i detaljer...    :wink:

Mode

Citat från: "nielsen.filip"Det som gör mig nervös när det är väldigt många variabler är balansen. De kan ju omöjligtvis har varierat dem på något lämpligt sätt under speltestningen. Hur får man till det?
Exakt. Det går inte att överblicka. "Homeopatisk förtunning", som Moltas Eriksson brukade säga.

nielsen.filip

Citat från: "Mode"
Citat från: "nielsen.filip"Problemet med de gamla spelen är, enligt min ödmjuka åsikt, användargränssnitten som inte är speciellt intuitiva.
:D
Vanligt förekommande problem även i verkliga livet. Komplexiteten stör för det mesta inte oss tekniker som designat systemen och vet hur vi ska göra. Dessutom brukar vi inte bry oss om så triviala saker som användare när det finns ny och häftig teknik att bry sig om. Vidare älskar vi att grotta ner oss i detaljer...    :wink:
På arbetstid när jag jobbar med teknik så är det ok... men nu pratar vi ju fritid!  :wink: