Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av West End Games Chickamauga

Startat av Strv102r, 20 oktober 2013 kl. 10:13:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Granger faller tillbaka. Brennan breddar norrut mot Granger och Johnson som återhämtat färdigt tar en ny plats i linjen vid SNODGRASS HILL. De federala bryter stridskontakt längs hela linjen utom med Palmer.

Forrest anfaller igen och Granger viker igen. Negley börjar röra sig norrut bakom linjen Johnson-Baird-Brennan. Reynolds gör ett nytt anfall mot Breckinridge men möter inte framgång med sin nernötta division. Preston anfaller Palmer i flanken medan min Johnson ansätter Wilder i söder. Det går mot skymning.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Och Forrest anfaller. Och Granger viker.  På huvudfronten är det nu stilla i skymningen Negley följd av Reynolds som slagits tillbaka rör sig norrut bakom linjen. Cheatham som vilat så mycket det nu lönar sig rör sig norrut parallellt med dem.  Palmer anfaller in bakom Johnson men nu blir det natt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Under natten händer det inte mycket. Kershaws division anländer. Och Longstreet...

En bit in på förmiddagen har Bragg lämnat högra flygeln till Polk och den vänstra till Longstreet. polk har som histirkst anfallit men i motsats till det historiska utfallet har främst Cleburne, men även Breckinridge, nått framgång då Brennan rört sig norrut och ersatts med Negleys nötta division. Denne kunde inte hålla Cleburne stången utan vek. Den federala linjen är nära att klyvas. Också Longstreet har inlett ett anfall på sin flank och Wilder och Palmer viker. Sheridan och Davis har påbörjat ett anfall mot Hindman, men denne viker bakåt och då stannar det federala anfallet med tanke på Longstreets anfall.

Strv102r

Det verkar som om motståndaren tappat sugen. Han marscherar av kartan, mot CHATTANOOGA, men Reynolds division. Övriga drar sig bakåt i så god ordning som möjligt. Negley tar stryk av Cleburne, men Brennan gör ett motanfall som kastar Cleburne lite bakåt.

Strv102r

Cleburne slår tillbaka mot Brennan och Breckinridge anfaller Negley, som slås eller viker av kartan. Longstreet har svårt att komma ikapp och få till ett anfall mot de tillbakadragande federala.

Strv102r

De federala drar av kartan i allt snabbare takt. Jag får svårt att få fram mina förband när de tappar stridskontakten. Ledningssystemet i spelet är faktiskt riktigt bra! Problemen att få förbanden att röra sig dit man vill i skogen simuleras bra.

Strv102r

På tidig eftermiddag är huvuddelen av den federala armén på väg mot CHATTANOOGA. En eftertrupp finns kvar på kartan men nästa GT drar även de ur. Den federala armén kommer undan ganska intakt om än med förluster. Stora delar av min armé kan dock påbörja en förföljning redan denna dag. Stor rebellseger. kanske CHATTANOOGA faller om en dag eller två?

Jag tror att om min motpart hade haft ner is i magen och hållit ut längre hade han kunnat hindra mig att förfölja samma dag och därmed uppnå det historiska resultatet. Det hade kostat ett par förluster till, men hade givit mig mer av samma sort också. Han underskattade nog ledningssystemets friktioner för mig.

Detta var ett bra spel! Det spelar jag gärna igen.