Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Air Superiority (GDW)

Startat av Micke G, 13 maj 2013 kl. 22:13:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Micke G

Har länge stått och studerat detta spel på hyllan och tänkt börja (åter) sätta mig in i det. Köpte det för 13 år sedan och spelade väldigt lite och satte mig aldrig in i det ordentligt. Vad tycker ni som spelat det, vad ger ni för betyg?

Elias Nordling

Det är ju spelet som gett upphov till Fighting Wings-serien. Complexity Creep-effekten är nästan övermäktig så jag har länge varit sugen på att gå tillbaka till ursprunget. Synd att det inte finns någon Vassal-modul.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mode

Det är ett av mina favoritspel och om man vill ha ett (relativt) modernt flygspel på den nivån (=enskilda fpl) så har det antagligen den bästa balansen mellan realism och spelbarhet. Det skulle dock må bra av en uppdatering - det har trots allt hänt en del med flyget de senaste 25 åren, inte minst har ett antal av planen och robotarna testats i krig och därmed genererat statistiskt underlag för effektivitetsberäkningar.

Jag har till dags dato knåpat ihop bortåt 40 historiska scenarier till systemet och har färdiga uppslag till åtminstone ett tjog till. Det enda som saknas är tid att designa och testa dem.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

Om man kan stå ut med att det står fel saker på brickorna kan man nog spela med the Speed of Heat-modulen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Micke G

Vet inte vilket scenario jag skall spela än, men jag återkommer med frågor under spelets gång.

EvilSpook

Citat från: "Micke G"Har länge stått och studerat detta spel på hyllan och tänkt börja (åter) sätta mig in i det. Köpte det för 13 år sedan och spelade väldigt lite och satte mig aldrig in i det ordentligt. Vad tycker ni som spelat det, vad ger ni för betyg?
Som Mode påpekat har det hänt en del på de 25 år som gått sedan spelet skapades. Som spel sett är det ganska enkelt i sin ursprungsform (Air-Superiority) och jag rekommenderar varmt att du testar det.
Reglerna och scenarierna är pedagogiskt uppbyggda med stigande komplexitet och jag rekommenderar att du följer dem för att förenkla inlärningen. När du lärt dig grunderna misstänker jag att du kommer experimentera med egna scenarion (med några Viggen mot Flankers som alla vi andra).

Vad gäller reglerna så kom Speed of Heat ut för en massa år sen och de reglerna är en upp-putsning och förenkling av en del av de mest irriterande momenten i AS (Spotting/ECM/Radar)... Å andra sidan har man hela kittet med air-to-ground och luftvärn (som tidigare återfanns i Air-Strike) samt en massa avancerade regler - vilket gör att TSoH känns lite mer utmanande när man läser den. Man har också uppdaterat en del värden m.m. vilket gör att man behöver konvertera Aircraft Data Cards från AS om man vill köra med reglerna från The Speed of Heat. Det finns dock en PDF på nätet med samtliga data cards uppdaterade. Man har dock bara konverterat dem, inte egentligen uppdaterat informationen i dem. Totalt i de tre spelen, samt Desert Falcons, och Air Power Magazine finns över 300 Flygplan/varianter (inkl. dubletter), så man har lite att gå igenom.

En brist i spelet tycker jag är godtyckligheten i flygplanens data. Man verkar inte direkt ha utgått från från nån typ av mall när man skapat dem utan det finns en del uppenbara konstigheter. F-14 är väl den mest flagranta överdriften i spelet om man jämför saker som faktisk svängprestanda, toppfart, stighastighet och wingloading.

Men Air Superiority är definitivt värt ett par försök. Jämfört med de allra flesta motsvarande spel så är det intuitivt, snabbspelat och fruktansvärt roligt emellanåt. Check your six!

//EvilSpook