Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire 2013 - 23-25/8

Startat av Rydfalk, 3 mars 2013 kl. 09:35:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Tack för en förträffligt trevlig helg! Igen.  :)

I år så hann vi med att testa av War of the Suns. Vi kunde konstatera att det inte direkt var det bästa scenariovalet för ändamålet men vi hann ivarjefall sätta oss in i systemet och bygga mersmak.
Schyssta som vi var satte vi dom mest oerfarna spelarna på att spela Japanerna...men dom teamade ihop bra och löste uppgiften framför sig lika bra som någon mer erfaren skulle ha gjort, mycket imponerande.  :up:

En episk omgång med Spartacus med ränker, "stabbs" och episka fighter.

Ascending Empires, mycket trevligt och en skojig spelidé helt klart.

Kampen om Norge, norskt spel om invasionen 1940. Enkelt men klurigt och skoj.

Bang! Fillerspelet som dyker upp nästan jämt, finns nog inget att säga här.
"Randomization is too important to be left to chance"

thermopylai

Ja, det var supertrevligt som det brukar vara! Tack!

-Jag hann spela 2 scenarier Bomber Command, ett vardera som tysk och britt. Lätt abstrakt känsla och klurigt. Mycket bra att få det förklarat av Elias, i stället för att lära sig från regelläsning.
-S&T Sun never sets II, Abyssinien 1868-scenariot som kejsar Teodor. Enkelt spel med ganska få spelarvalmöjligheter.
-World at War: Norway 1940 som tysk. Rätt kul, tveksamt balanserat. Kommer nog att spela igen.
-Ascending Empires. Multiplayer 4X-spel i rymden. Oväntat riktigt bra.
-Pax Porfiriana. Fantastiskt kul och bra. "Eurogame" med många interagerande mekanismer och djup historisk flavour. Måste skaffa det själv :-)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Klas Malmström

Här finns lite bilder från helgens aktiviteter: http://s215.photobucket.com/user/klasma ... ire%202013
Klas Malmström
Linköping

Scipio

Citat från: "Klas Malmström"Här finns lite bilder från helgens aktiviteter: http://s215.photobucket.com/user/klasma ... ire%202013
:up:

sfclinken

Så vackra bilder att man blir tårögd :up:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Klas Malmström

Notera Rogers gladiator som håller sig undan ute till höger medans min fick svinga svärdet och göra grovjobbet.  :D :D :D
(kanske var betalningen för "Influence skulden" mitt hus hade till Rogers)

Klas Malmström
Linköping

rensarn

Tjaba!

En trevlig helg med test av "War of the Suns", "Hannibal", "Julia" och sen något rymdspel (hm hm empires nå't).
WotS sattes upp med mycket pill, extra koll, många regelvändningar och en hyterisk set-up men det gav mersmak.
Spelet ska bara upp igen vid första bästa tillfälle. Hannibal var ett frustrerande och intensivt spel där det verkade
omöjligt att greppa elefantdomptören. Men till sist avgjordes partiet i ett grandiost och episkt slag i sista spelvarvet.
Julia kastades upp på bordet och kördes klart efter två jordbävningar, otaliga invasionsförsök och två romerska rebeller.
Rymdspelet påbörjades med stor tveksamhet men jävlar i havet vad enkelt och kul det blev.

Kort och gott - en riktigt bra helg.
Rensarn

Rydfalk

"Hoppas det regnar i sommar!"

Scipio

Citat från: "Klas Malmström"Notera Rogers gladiator som håller sig undan ute till höger medans min fick svinga svärdet och göra grovjobbet.  :D :D :D
Hehe, ja det kan vara värt att nämna att Klas räddade mitt bacon från mina egna miserabla insatser både i Spartacus och Kampen om Norge!   :up:

BigPapaBear

Förträffliga bilder. Kul att ni verkar ha haft kul (som vanligt!).

War of the Suns såg ju riktigt mysigt ut.
En mycket bitter liten man.

Delirium

En höjdarhelg, faktiskt en av de bättre konventsupplevelserna på listan!

Det började alltså med War of the Suns, och där botchade vi (jag?) scenariovalet. Min tanke var att en -44-start skulle ge maximal action för alla sidor men framförallt kommunisten var hårt drabbad av ett event som effektivt ströp hans chanser till offensiv under de fyra första omgångarna av ett sexturnsscenario. Nu förstår jag inte hur man kan kalla det scenariot för lämpligt för fyra spelare, men ändå. Det löste sig när vi (KMT) valde att anfalla Mao och därigenom lösgöra honom från restriktionerna. Rensarn/Mao såg dock inte så glad ut som vi hade tänkt...

Sedan blev det Spartacus, en kul bekantskap och bra cutthroat-spel. Hade det funnits rättvisa i världen hade jag vunnit men nu blev det istället ett episkt slut med en dubbelmatch med min och Magnus gladiatorer mot Roger och Klas där vi fick episkt mycket stryk.

Ascending Empires var svårt att få riktigt grepp om men var helt klart en intressant take på ett klassiskt rymdtema - att behöva smätta iväg rymdskeppen gav onekligen en ny innebörd till att ha fog of war. Förvirringen blev stor och rymdskepp förstördes mer av oavsiktliga krockar än faktisk strid, även om vi försökte hinna med det också. På grund av en ohelig sammangaddning av alla andra spelare mot mitt och Jockes imperium uteblev den rättvisa segern här också.

Pax Porfiriana var tredje eller fjärde gången jag spelade och det var kul att det blev väl mottaget av de övriga spelarna, särskilt av Jocke som var ganska kritisk här på forumet tidigare. ;) Jag hittade några player aids i just den andan vi diskuterade och det borde förenkla slutspelet avsevärt.

Slutligen ett Bangparti, alltid en passande filler.

Tack för den här gången, och bra bilder, särskilt på mig!

/Björn
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Klas Malmström

Citat från: "Delirium"Sedan blev det Spartacus, en kul bekantskap och bra cutthroat-spel. Hade det funnits rättvisa i världen hade jag vunnit...
Med strejk i glädjehuset och problem med skattmasen är det inte lätt att vinna...  :D  :D
Klas Malmström
Linköping

Scipio

Citat från: "Klas Malmström"
Citat från: "Delirium"Sedan blev det Spartacus, en kul bekantskap och bra cutthroat-spel. Hade det funnits rättvisa i världen hade jag vunnit...
Med strejk i glädjehuset och problem med skattmasen är det inte lätt att vinna...  :D  :D
Hehe   :lol:

Folket

Hade väldigt roligt som alltid. Jag tackar arrangörerna och alla som lånat ut spel som jag kunnat uppskatta.

Hoppas ingen blev smittad. Det var rysligt vad sjuk jag blev.

För de som följde min civ4 match som jag spelade på morgnarna så kan jag informera att jag enade världen under det konfucianistiska apostoliska palatset.