Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Talonsoft

Startat av magnus lindström, 25 november 2005 kl. 11:17:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

magnus lindström

Jag har just återupptäckt Talonsofts spel Eastern front och Rising Sun. Är det fortfarande någon som spelar dessa? Ser man dem som brädspel och inte aktion spel så är det ju jäkla bra, bara att datorn sköter tärningsrullandet. Om det är någon som är sugen på att köra ett emailspel så är jag gärna med.

Klas Malmström

Citat från: "magnus lindström"Jag har just återupptäckt Talonsofts spel Eastern front och Rising Sun. Är det fortfarande någon som spelar dessa? Ser man dem som brädspel och inte aktion spel så är det ju jäkla bra, bara att datorn sköter tärningsrullandet. Om det är någon som är sugen på att köra ett emailspel så är jag gärna med.

Jag sitter och spelar lite East Front II i bland på kvällarna när jag sitter och ugglar i Jönköping i veckorna.

Jag skulle gärna testa att provspela något via email.

Har även West Front och Rising Sun
Klas Malmström
Linköping

magnus lindström

west front har jag som sagt inte.

Då kan vi dra igång ett Eastern fron t II scenario. Vilken sida och vilket scenario väljer du?

Jag röstar för att vi kör med:
* Indirect fire by map
* Armor facing effects
* Command Control

men inte extreme fog of war för det tycker jag är lite trist.

magnus lindström

Så blir det ju förståss en rapport::)

magnus lindström

7 mars 1942 Kokovkeeno

Ryssarna försöker krossa de inneslutna tyskarna vid Demyansk genom att sätta in skidburna Sibiriska elitförband. Delar av 3:e Motoriserade SS divisionen "Totenkopf". Skyndar därför till området för att förstärka de tunna försvarslinjerna. Tyskarna har just börjat gräva ner sig när ryssarna sätter in sitt anfall.

magnus lindström

Tysk Rapport

Ryska förluster

T-60 M40 Tankette: 1
T-34 M41 Medium Tank: 4
KV-1 Heavy Tank: 1
Antitank gevär: 3
NKVD: 24
Skytte: 144
Bataljons HQ: 2
Befälhavare: 2

VP: 568

Egna förluster

SdKfz 10/4 20mm AA Halftruck: 5
SdKfz 11 Halftruck Traktor: 8
GrW34 81mm Granatkastare: 1
IeIG 18 75mm Infanterikanon: 5
sPzB41 28mm AT kanon: 3
PaK 38 50mm AT kanon: 9
SS Motoriserat infanteri: 20
SS Kulspruta: 5
SS Ingenjör: 1
Bataljon HQ: 2
Befälhavare: 5  

VP: 213 + 25 (Objektiv)

Totalt: -330 Ryskt Stort nederlag

Tysk stridsplan:

Jag ansåg att båda mina flanker var väldigt säkra i och med att ryskt infanteri som avancerade över sjöarna skulle bli en enkel måltavla. Den svaga punkten var istället centern. Vi hade inte hunnit gräva ner oss väl och ställningarna bestod mest av uppstaplade sandsäckar. Höger flank var extra säker p.g.a. att jag kunde utnyttja byn Kokenkovo. Med tanke på den öppna terrängen på sjön och SS soldaternas stridsvärde fruktade jag aldrig att byn skulle falla. På vänster flank fanns en skyttegrav. Med kulsprutor placerade där antog jag att den positionen skulle kunna utgöra kärnan i försvaret där. Svagheten var som sagt centern med sina svaga befästningar. Så min plan var att slåss så länge som möjligt sen palla tillbaka till en bunker som fanns en bit bakom. Jag visste att ryssarna inte skulle kunna inta den på den korta tid som var kvar på dagen. Det fanns en hel del artilleri och pansarvärn i området men alla var av den lättaste sorten förutom ett batteri. En förstärkning på några plutoner väntades och dessa tänkte jag sätta in var de behövdes.

Strid:

Ryssarna anföll längs hela fronten och jag märkte direkt att jag missbedömt rörligheten hos skidtrupper. Dessa tog sig relativt enkelt över sjöarna på mina flanker. I centern satte ryssarna in sitt pansar. Jag visste att infanteriet skulle kunna ta sig an Tanketterna utan problem men värre var det med de tyngre vagnarna. Till min förvåning så hade 50mm AT kanonerna inga större problem att slå ut några T-34or. Ryssarna slogs hårt pådrivna av NKVD förband, men den eldkraften hos mina infanterienheter visade sig för stor. De tyska lättrörliga förbanden utrustade med MG-34 mejade ner drivor av ryskt infanteri. Trots förlusterna pressade ryssarna på och höll vid olika tillfällen 4 av objektiven. Men de feta målen låg bortom dessa. Det ryska artilleriet var effektivt mot de sämre befästa tyskarna och centern blev glesare och glesare. På min vänsterflank körde ryssarna fast vid skyttegravarna och på högerflanken bröt de visserligen in i byn men det var aldrig någon större risk att den skulle falla. Det hade kostat ryssarna allt för mycket att bryta igenom i centern och när de väl gjort det var de för svaga och oorganiserade att fortsätta. Istället kunde jag sätta in motanfall och ta tillbaka objektiv och ge mig på stridsvagnarna i närstrid sedan de förlorat sitt understöd av infanteri.

Den stora krisen kom när ryssarna började gå runt by och istället fortsätta mot bunkern på min högerflygel. Den var bara försvarad av ett AT pjäser men med ryssarna alldeles utanför så körde en grupp lastbilar fram en infanteripluton som kunde rusa in i bunkern aldeles framför näsan på ryssarna. I uppstod även en kris. Där bröt stridsvagnar igenom och jag hade i stort sätt inte något att sätta in. Jag fruktade ett tag att dessa skulle strunta i objektiven och ge sig på min stora park av transportfordon. Men de drogs istället in i närstrider.

Problemet för ryssarna var att de inte kunnat vinna även om de tagit alla objekt för förlusterna var alldeles för stora.

(har en bild men vet ej hur man lägger in den)

totte30

Hmn, spelade ni scenariot "Into the Breach"? Vad synd :cry:

Efter att ha spelat ett parti EF II idag med en gammal kombantant (första gången på många år), så kollade jag min gamla excelfil, där vi har betygsatt alla våra partier (66 st). Vi gav scenariot lägsta betyg :down: .

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

magnus lindström

Från bilden så trodde jag det handlade om en tysk utbrytning, men jag insåg sen att det var en stormning. Men eftersom det bara var 10 turns så beslöt vi att använda det som testspel. Jag frågade om klas ville ta något annat. Det var väl inte så givande för ryssarna.

Är du intresserad av att ha något spel igång?