Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elias Nordling

Skyddsrum - historia

Startat av Elias Nordling, 3 oktober 2013 kl. 09:57:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

En fråga från Lee Brimmicombe-Wood på Consimworld:

CiteraI'm struck by the example I encountered while living in Sweden: the generous air raid shelter basements in all the apartment blocks. (Including the one I lived in, complete with sturdy blast doors.) I was told these were still required by law.

Of course, my friends had converted their spaces into wonderful man-caves for gaming and model-making. Still, I wonder about the genesis of those laws and how widespread shelters were by the time of the war. Any of the Swedes here care to comment?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

#1
Skyddsrummen är väl snarare en effekt av uppbyggnaden av civilförsvaret UNDER kriget och att skyddsrummen kom till i efterkrigstiden?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

#2
Alla hus i mitt område har skyddsrum, och det är uppfört 1939-43.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ErikLj

#3
Från andra värdskriget fram till någon gång på 70-talet? var det krav på att nybyggda hus, bostad, fabriker, kontor mm, skulle ha skyddsrum enligt vissa krav. Vid någon tidpunkt när man ansåg att kärnvapenkrig mot befolkningcentrum var troligt övergick man till utrymning av stora städer och skippade kravet på skyddsrum. Senare övergav man utrymningplanering. Fanns väldigt detaljerade planer för utrymning; vägar, transporter, uppsamlingplatser mm. I vissa hus kan man fortfarnde hitta skyltar med utrymningsanvisningar.

Skyddsrumen hade 48? timmars beredskap. De skulle kunna tömmas och göras klara på den tiden. I fredstid blev de utmärkta cykelgarage, torkrum, hobbyrum mm.

jerry

#4
Senare under slutet av 80-talet byggdes ju stora vräkiga garage i alla villakvarter. med ett visst antal garage på ett visst antal villor/personer.
Minns hur upprörd min far var , över att grannen två hus bort , fick ett sådant uppfört på (tror jag) statens bekostnad , skulle också vara utrymt på 48 timmar.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

pelle

#5
Vi hade i vårt hus byggt 1948.

Vi pratade om det här på jobbet för bara några år sedan och när jag kollade upp efteråt på någon myndighetssajt fanns det fortfarande lagar för de lokaler som fortfarande är märkta som skyddsrum (som den i vår källare var). Det finns någon form av begränsningar av de får användas till, fastighetsägaren får någon form av bidrag för att underhålla det (och inte använda det till vad som helst) och de måste vara beredda att återställa skyddsrummen till användbart skick igen om det typ blir fara för krig eller så.

Tryggve

#6
Verkar finnas en del information här: Myndigheten för samhällsskydd och Beredskap. Det är nog den informationen som föregående skribent syftar på.  :)

https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap ... Skyddsrum/

Hittar ingen historik där, men det kanske går att hitta om man gräver lite.

EvilSpook

#7
Som jag har förstått det hade kommunerna under från främst 50-talet (och sedan i allt mindre utsträckning) skyldighet att hålla tätorterna med skyddsrum.
Både mindre i t.ex. hyresfastigheter eller offentliga byggnader och stora befolkningsskyddsrum.
Man hade också omfattande planer för att utrymma större tätorter vid krigs- (kärnvapen-) hot.
Vad gäller skyddsrum i privata hus så subventionerades de kraftigt under hela kalla kriget, just mot att man skulle kunna utrymma dem och ställa dem till totalförsvarets förfogande i händelse av krig.  Stödet var om jag minns det rätt väldigt varierande beroende på ort.

//EvilSpook