Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

kartong

Startat av pelle, 1 december 2013 kl. 17:47:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

pelle

Var köper man bra kartong att göra blippar av (för hobbybruk, inte massproduktion)? Det bästa jag har hittat i den här stan är stora (gissar 160x100, som en normal poster) ark med 600g-kartong och den är lite på gränsen för tunn. För ett par år sedan hade ena hobby-affären i stan någon betydligt tjockare, men mjukare, variant, men den har de inte längre. Dessutom var den lite för ömtålig och dyr. Skulle vara fint med något tjockare än 600g-arken, fortfarande lika massivt, men A4. Går det att beställa utan att frakten blir dödlig?

pelle

Bokhandeln har 300g A4. Inte billiga och man ser ut att behöva limma ihop minst tre ark för att det ska bli riktigt bra att spela med.

Elias Nordling

http://www.kreatima.se/produkter/papper ... -excellent

770g tror jag det är jag brukar använda, en tjocklek på 1,2 mm vilket ligger väldigt nära professionella spelbrickor. Skön att klippa i. Kommer i A1-stora ark. Om du beställer från Kreatima, säg åt dem att de kan klippa till dem i A4-stora ark för att spara frakt. Men de borde gå att få tag på i Linköping från välsorterade leverantörer av konstnärsutrustning eller arkitekttillbehör.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Jag brukar använda de tomma lådorna som skrivar/kopiatorpapper kommer i. Gratis är gott!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

pelle

Tack!

Jag tror jag har lyckats kolla alla (två) hobbyaffärer här i Linköping och de har som sagt inget så tjockt. Akademiebokhandeln (som vi också har två av) har inte heller något.

Kanske kan vara värt att beställa. Jag gör av med en del, så det kanske kan bli värt att beställa ett stort paket.

Ska kolla lådorna till kopieringspapper på jobbet också om det ser ut att vara något att ha. Gissar att det inte är några problem att sno hem i så fall. :)

Engelbrekt

"Mittbalken" i ett punchat countertray, om man sparat dem, är 1/2 inch bred så om man klipper ut kvadrater får man fina blippar i standardstorlek. Räcker kanske till 15 blippar.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Elias Nordling

Jag skulle beställa kartongen jag rekommenderade om jag var du. Det blir väldigt fint om man gör det ordentligt.

Elias Nordling

Personligen föredrar jag också Fastik gummilim. Pensla på bägge ytorna och låt det torka innan du trycker ihop om du vill att det ska hålla i längden. Om det blir snett går det att dra isär, gnugga bort klistret och göra om.