Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Regelfråga: Scorched Earth (GDW)

Startat av jerry, 6 mars 2014 kl. 16:26:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

hej.
Nu är ju det klassiska spelet "scorched earth" från GDW i full rullning med 6 spelare varje onsdag i lilla Asarum.
Dock blev det en nästan olöslig regeltolkning i går kväll/natt.

När man skall vara "isolated" skall man inte kunna dra "a supply line of any length" från sin enhet.

Kan någon tolka detta :
1) skall man vara totalt inringad dvs. en enhet i varje hex runt den fientliga enheten för att han skall vara "isolated"  ?
2) Skall man vara inringad med endast ZOC för att vara "isolated"  ?

"any length" antyder väl att man helt enkelt inte kan dra sin supply en enda hex även om den hexen är i ZOC av både vän och fiende
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Elias Nordling

Isolerad är du om du inte kan dra förråd även om du skulle ignorera begränsningarna för hur lång de olika delarna av en förrådslinje får vara beroende på väder etc. En inzocad enhet är alltså isolerad, men om vänliga enheter håller en korridor öppen är den inte det. Tänk avskuren från vänlig trupp.

/fd Europa-nörd.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jerry

Om båda sidor ZOC:ar tom ruta , är den blockerad eller öppen för förrådstransport då ?

Elias Nordling

Stängd vad jag minns, då en vänlig zoc inte negerar fientlig zoc i förrådssammanhang, hexen är contested.

Fredrik H

Även om det var väldigt länge sedan jag spelade Europaserien så är jag med Elias på den här punkten. Zoc upphäver inte fientlig zoc, tvärtom räknas det väl bara som att båda har zoc in i rutan. Det innebär i princip att två enheter så att säga kan isolera varandra med sina respektive zoc, inte att bådas underhåll i det läget fungerar.

jerry

Tackar, nu blir det jobbigt på onsdag.  :(
Ryska Gänget får väl hitta på någon kompensation för det Tyska gänget.

Mode

För att lägga ytterligare tyngd i argumenten, från ännu en gammal Europaspelare, så har Elias helt rätt i sina svar.
En erfarenhetsmässigt viktig sak att hålla ordning på i FiTE/SE är vilka enheter som elimineras isolerade, då dessa ej genererar Special Replacements. Det tenderar att få stor inverkan på den ryska återhämtningen då en normal turn sommaren 1941 brukar generera 100+ poäng förluster för ryssen, varav c:a 30 % kan vara isolerat.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

jerry

Ok det var bara den där olyckliga formuleringen om "any length" som fällde avgörandet.
Som tur är så har vad jag minns bara två stycken "special replacements" - faser ägt rum.

Före detta "europa-spelare" ..... ingen som spelar fortfarande ?
Jo spelet är lite outdated , men kan nog inte hitta ett spel som täcker hela ostfronten på det sätt som detta spel gör, o med lite specialregler från en del europa-magazine så tycker jag nog det verkar ganska ok
Har även hittat lite optional combat result tables.

Elias Nordling

Problemet är väl just sättet det täcker östfronten. Tvåveckorsskala är i grunden en strategisk skala, men i övrigt har spelet operationell skala. Proud Monster som nyutkom nyligen har ju samma omfång om man vill ha hela östfronten på divisionsnivå.

jerry

Tror du man kan tänka sig att läsa på reglerna till "europa"-serien med dom "nya" enveckas-reglerna som jag hittade på nätet då istället för de klassiska ?
Kanske det fäller hela spelen i serien ??

Skall försöka hitta dessa regler igen o lägga som en länk härinne.

jerry

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Problemet är väl just sättet det täcker östfronten.
Jo. I kvadratmeter.    :mrgreen:
Det krävs ungefär ett pingisbord för att få plats med kartorna. Sedan tillkommer kårdisplayerna och allt annat som krävs. Samt att man brukar få ryggskott av att sträcka sig dryga metern in över kartan för att komma åt brickorna.

När vi för bortåt två decennier sedan spelade FiTE/SE/U så krävde det ett halvt vardagsrum under många månader och då spelade vi ändock en kväll i veckan. Mot slutet var vi uppe i en fart av ungefär två - tre mantimmar per spelarvarv.

Sådant tenderar att ha viss inverkan på spelfrekvensen.

Mode

Citat från: "jerry"Som tur är så har vad jag minns bara två stycken "special replacements" - faser ägt rum.
Har ni nyss börjat? Tysken måste sikta på att eliminera så många ryska enheter som möjligt isolerade, annars kommer de bara tillbaka direkt som special replacements. ZOCa in dem så de inte kan röra sig eller få underhåll men eliminera dem inte direkt. Det omvända gäller om du spelar ryss.

jerry

Jag tror dom (jag kör red barricades) skall börja Tysk JUL II turn nästa vecka.
Själv vet jag vad som krävs full fart med pansaret o låt infanteriet ta hand om fickorna.

Sista gång jag spelade själv så fick vi stopp på tysken 3 hex från Moskva men där var det verkligen en KÖTTMUR med ryssar.
vi/dom kör med två specialregler som gynnar anfallaren o som vi såg som nödvändiga för att den ryska sidan inte alltför fort skulle få till en ogenomtränglig mur med folk.

!) Low odds overrun ,man kan chansa att overrunna från 5-1 odds o uppåt.
2) fractional odds , att försöka få upp oddsen med hjälp av %-tärningar.

Funkade super den gång vi körde sist.

Scipio

Justerat trådens namn samt flyttat den till Andra Världskriget.

Tråd flyttad!
"Randomization is too important to be left to chance"