Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Lundins rapport Lincon 2014

Startat av Andreas Lundin, 28 maj 2014 kl. 15:06:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Bra initiativ Andreas, trevlig tråd!  :up:

Andreas Lundin

Här är situationen inför den regniga 13:e juni.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Övriga spel i krigsrummet just nu.

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Saker ser lite tunga ut för tysken

Genombrott väster om Caen och enorma pansarförluster, Bayeux överges samt Cotentin snart avskuret. Det är den 18:e juni.

Andreas Lundin

Här bryter vi spelet, eftersom både amerikanen och britten etablerat varsin depå i Normandie. Det blev en otroligt knapp allierad seger.

Kul spel!

Andreas Lundin

Söndagskvällens sammanräkning av hittills spelade spel:

aegneus

Snygga bilder!  Det Normandiespelet (det var TKG va) skulle jag gärna prova någon gång.

Vilka spelade Colonial och hur funkade det? Har det otestat i hyllan hemma.

B_J_S

Undrar också hur det gick i The Republic of Rome?

Skulle också vilja spela detta någon gång.
Helst med veteraner inom området.
Som kan lära en alla knep.  :D

//Jonas

andqui

Citat från: aegneus skrivet  1 juni 2014 kl. 13:59:02
Vilka spelade Colonial och hur funkade det? Har det otestat i hyllan hemma.

Bland annat jag spelade Colonial: Europe's Empires Overseas och det var så pass populärt att det kom upp på bordet två gånger. Själv hade jag nöjet att vara med en av dessa gånger.

Systemet som sådant tycker jag fungerade bra och är en intressant abstraktion av vad som passerade på den här tiden. I det andra partiet (som jag själv inte deltog i) förekom det visst en del "kingmaking" men på två partier är det ju omöjligt att säga om det är en standardutgång eller ej.

Vi provade inte Nations variant och det tror jag faktiskt tillför en hel del (gör sidorna asymmetriska).
Anders

Delirium

Bra bilder! Finns det några bilder på mig eller de spelen jag spelade?
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Andreas Lundin

Dom bilder jag tog är upplagda här. Rydfalkarn har bilder på dig vet jag.

Holmgren

Citat från: Delirium skrivet  2 juni 2014 kl. 14:55:01
Bra bilder! Finns det några bilder på mig eller de spelen jag spelade?

På begäran, från lördagen den 31 maj:

Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Tommy_la

Citat från: B_J_S skrivet  1 juni 2014 kl. 19:29:02
Undrar också hur det gick i The Republic of Rome?

Skulle också vilja spela detta någon gång.
Helst med veteraner inom området.
Som kan lära en alla knep.  :D

De första och andra puniska krigen smälte ihop till ett gigantiskt puniskt krig, där Hamilcar ledde en armé som brände och skövlade den italienska landsbygden. Samtidigt pågick det första och det andra makedoniska kriget. Dessutom var det krig med illyrierna vars piratskepp skar av alla möjligheter till spannmålsimport, vilket ledde till hungersnöd i Rom under flera rundor. När den ena konsuln stupade tillsammans med alla sina män i Illyrien sedan Roms allierade plötsligt avfällt och den andra konsuln blev kvar där efter att ha utkämpat ett oavgjort slag (mot det andra illyriska kriget) blev Censorn den högste ämbetsinnehavaren i Rom. Krigsmotgångarna och senatorernas oförmåga till att höja befolkningens humör med bröd och skådespel ledde till att unrest level låg på 10 då det var dags för Censorn att hålla ledarskapets årliga tal till folket från senatstrappan. Folket blev inte helt övertygade av Censorns försäkran om att senaten hade allt under kontroll och då ett rykte spreds om att senatorerna gömt spannmål i curian stormade den uppretade folkmassan senatens sammanträdeslokal och lynchade oss alla. Rom fick under i anarki och blev till en fotnot i historieböckerna. Spelet vann alltså.

Det ryktas om att den romerska republiken kommer få en ny chans till ära i Jönköping i sommar:

http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=3531.0