Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Target Arnhem

Startat av Scipio, 2 november 2005 kl. 23:31:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Passade på att testa MMPs nya gratisspel "Target Arnhem" i måndags.

Jag måste säga att jag inte hade speciellt höga förväntningar innan jag fick spelet i posten, men efter att läst igenom reglerna så blev jag försiktigt optimistisk.

Både kartan och spelpjäserna var av god kvalitet och såg inte alls fel ut. Reglerna såg intressanta ut och bestod av två sidor som gick fort att ta sig igenom och var inte särskilt svårbegripliga.

Enheterna har ett stridsvärde och ett kroppspoängvärde som exempelvis i OCS men till skillnad från OCS så sjunger inte stridsvärdet med skadorna som enheterna tar.
Skadorna kan sedan repareras med hjälp av "supply" poäng som dom olika divisionerna får varje runda, dessa poäng kan också användas för att få bonus i strid (artilleri och flyg).
Varje "Turn" körs i tre rundor där alla enheter får flytta och attackera i dom två första och endast pansar i den tredje.
I varje runda får en enhet flytta två rutor.

Vi körde en testomgång.
Dom allierade valde att landa ungefär på dom historiska platserna och tog snabbt Arnhem och Vehegel.
30 kåren började sin framryckning från söder genom att attackera i riktning mot Einhoven.
Tyskarna svarade med att dra tillbaka styrkor från de områden som verkade svårförsvarade och ställde upp försvar bakom floder och i städer.
9 och 10 SS började attackera 1st Airborn i Arnhem och detta fortsatte dom med tills spelet gick till ända.
Efter några dagars försvarsstrid vid Son så gav det tyska försvaret efter för 30 kårens anfall och omgrupperade tillbaks utefter 30 kårens flanker i stället och gjorde utfall när tillfälle gavs.
Vid ett tillfälle så lyckades dom faktiskt också skära av dom allierades förbindelser bakåt vilket ställde till en hel del trassel.

I förlängningen så hjälpte det ändå inte då 30 kåren rensade upp bakåt och tillsammans med 101 och 82 airborne lyckades bryta igenom vid Nijmegen och etablera kontakt med ett mcyket medtaget 1st Airborn

För att vara ett så litet spel så kunde man göra rätt mycket och turen är inte det som behöver avgöra spelet.
Det turmoment som skulle kunna påverka spelutfallet rätt mycket är om tysken slår extremt bra eller i sina anfall mot 1st airborne och om tysken har en väldig otur eller tur med sina "supply"-slag.

"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Men är det något som kommer spelas mer än en gång? Jag är lite tveksam till underhållningsvärdet efter ett par partier. Iof sig är gratis + frakt billigt, men ändå...  :insecure:
En mycket bitter liten man.

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"Men är det något som kommer spelas mer än en gång? Jag är lite tveksam till underhållningsvärdet efter ett par partier. Iof sig är gratis + frakt billigt, men ändå...  :insecure:
Jo det tror jag faktiskt. Vi kände oss sugna på att köra en repris direkt för att prova lite andra alternativ men hade som sagt även The First World War att test också så det blev det i stället.
Så för att vara ett mini-intro-spel så är det ett av de bättre tycker jag.

Vi kommer nog att spela det en andra och tredje gång också. Om det fortfarande är intressant efter det får vi väl se, men det var ju rätt billigt så underhållingsvärdet-per-minut är ju ändå rätt ok.   :D

pelle

Det finns ett litet whatif-solitärscenario på boardgamegeek som enligt beskrivningen snart även ska läggas upp på mmp:s hemsida snart. Scenariot är för allierad spelare och bara turn 1-2. Eftersom jag inte har haft någon att spela mot än provade jag det här scenariot två gånger i förrgår. Spelet verkar fungera bra, även om jag förlorade båda gånger... Ser fram emot att provspela på riktigt.

Kan det verkligen stämma att ZOC inte ska hindra supplies? Det verkar inte speciellt svårt att få supplies from 30:e till 101/82:a redan direkt i början på partiet om jag har läst reglerna rätt och det känns lite konstigt.

Jon Karlsson

Utan att ha mer än skummat reglerna: kan det vara så att det är meningen att tüskarna skall behöva stå på broarna för att hindra supply den vägen?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Jon Karlsson

Efter att ha läst reglerna och provsolitärat så är det ju klart att man måste stå på broarna för att stoppa supply; ZOC finns ju knappt i det här spelet. Det är även klart att mycket i spelet hänger på supply; man slår inte ihjäl många utom 1-i-styrka-och-kroppspoäng-enheterna i strid (därför att enheter man inte dödat typiskt kan bygga upp sig igen i sin tur), utan det är inringning och utsvältning som gäller. Resten av spelet hänger på användbar  placering av fallskärmstrupperna.

Många enheter kan ta flera skadepoäng innan de dör och dessa hålls reda på med skademarkörer som läggs under enheterna. Dessa är ett jäkla meck med att lägga dit (strid) och ta bort (resupply), båda görs ofta. Såpass mycket meck att det förtar mycket av nöjet, faktiskt.  :(

Klas Malmström

Räcker det inte har stå på vägen ?
Klas Malmström
Linköping

Scipio

Citat från: "Jon Karlsson"Utan att ha mer än skummat reglerna: kan det vara så att det är meningen att tüskarna skall behöva stå på broarna för att hindra supply den vägen?
Nej då, det räcker med att stå på vägen för att stoppa supply. Hota flankerna och gör utfall mot vägpatrullerna om tillfälle ges.

Scipio

Citat från: "Jon Karlsson"Många enheter kan ta flera skadepoäng innan de dör och dessa hålls reda på med skademarkörer som läggs under enheterna. Dessa är ett jäkla meck med att lägga dit (strid) och ta bort (resupply), båda görs ofta. Såpass mycket meck att det förtar mycket av nöjet, faktiskt.  :(
Oj då, näe så besvärande tyckte jag inte det var alls. 1st Airborne brukar "replaca" ganska ofta eftersom dom mest försöker stå stilla och överleva.
Tyska förband som tål mindre brukar också passa på att "replaca" när tillfälle och supply finns, men det är ju knappast så att det är besvärande på något sätt. Tvärt om så gillar jag jag faktiskt att det finns mer än ett eller två "steps" på varje enhet, det är en av dom positiva sakerna med TA tycker jag.

Jag tycker helt klart att det är det bästa av alla gratisspel som har getts ut för det här ändamålet och ett  av de bättre minispelen som finns.

Jon Karlsson

Citat från: "Scipio"Nej då, det räcker med att stå på vägen för att stoppa supply. Hota flankerna och gör utfall mot vägpatrullerna om tillfälle ges.

Öhm, ja, visst, man kan skära supply genom att stå på vägen också. Jag förvirrades av att jag enbart ställde mig ivägen vid broar, eftersom de är så goda försvarspositioner.