Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_pelle

Riktigt gamla svenska krigsspel

Startat av pelle, 30 juni 2014 kl. 20:06:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Rydfalk

Jättekul! Ser fram emot Plocke-Pinn: The Original Wargame på Friendly Fire.

Kolla som sagt Regementsmuseet. De sa sig ha ett gammalt spel när jag var där och funderade på om det var värt ett studiebesök under FF för en massa år sedan. Hade nån tanke på om man kunde vara där och käka eller nåt men det var lite svårt att rodda ihop.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

pelle

Bra, jag ska skriva till museet och höra vad de har! Kanske är det Taktiskt relief-krigsspel av Wilhelm Ridderstad, som ju har lokal anknytning?

Armemuseum har tydligen en hel del saker fick jag höra om via mail alldeles nyss:
http://digitaltmuseum.se/search?name=Krigsspel&advanced_search=1

Får planera in några besök.

pelle

#32
Inspektion av första prototyp-spelplanen.



Man kan leka "finn fem fel" för det saknas fem prickar på ett ställe.

EDIT: Dags för en egen AAR-tråd för det där spelet snart.

EDIT2: Kartan ser lite tom och schack-mässig ut, men terräng slumpas ut före spel. Det är lite omvänt bara att det är vägar överallt och sedan placerar man ut saker där det inte ska finnas vägar.

pelle

Citat från: pelle skrivet 18 maj 2015 kl. 12:53:34
Citat från: Rydfalk skrivet 18 maj 2015 kl. 12:40:24
...men till Friendly Fire hinner du väl?  :up:


Jag ska se hur fusk-varianten med kuber känns (A2-karta, plexi, minsta träkuberna från spielmaterial). Det är den jag har kompetens att fixa till. Att flytta runt träpeggar känns lite märkligt hur som helst. Räv-krigsspelet?

Blev en A1-kart (4xA3 utskrivna), plexi, träkuber och andra trä-pjäser:



(Något program på vägen har roterat bilden lite märkligt ja.)

Jag är inte så nöjd med hindrande terrängen, de runda pappsakerna. De ser lite för mycket ut som små fula planeter ritade av ett barn. Generalerna blev lite väl stora också eftersom det inte fanns några halvstora pjäser i rätt färger på spielmaterial. Men de fungerar. Jag har solospelat ett helt parti och lite på ett andra och tror jag har fått till en vettig regeltolkning, men det krävs så klart någon riktig motspelare för att hitta alla luckor i hur jag har förstått allt. Det är för lätt att komma överens med sig själv om vad som är tillåtna drag.

Rydfalk

Kanske kan ta en match under sommaren nån gång?
"Hoppas det regnar i sommar!"

pelle


pelle

Ingen som råkar sitta på några bra krigsspelskartor i 1:8000 från 1830-talet, eller något hyfsat nära?

Engelbrekt

Bara topografiska kartor, och från lite senare av 1800-talet.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

pelle

Citat från: Engelbrekt skrivet 29 maj 2015 kl. 09:28:55
Bara topografiska kartor, och från lite senare av 1800-talet.

Mycket senare? Topografiska kartor är väl just vad som behövs? Jag tror inte det fanns speciella krigsspelskartor före slutet på 1800-talet, men det borde ju ha funnits generella 1:8000 över något område långt tidigare eftersom reglerna påbjuder sådana?

Engelbrekt

Oj, biten om 1:8000 missade jag. Det har jag inte, bara 1:25 000 och 1:50 000. Mina kartor är från 1840- och 1880-talen. Det finns många tyska lantmäterimyndigheter som har historiska kartor online. Kan ge dig länkar om du vill. Det kan vara lite detektivarbete att hitta rätt på deras sajter dock.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

pelle

Citat från: Engelbrekt skrivet 29 maj 2015 kl. 10:04:39
Oj, biten om 1:8000 missade jag. Det har jag inte, bara 1:25 000 och 1:50 000. Mina kartor är från 1840- och 1880-talen. Det finns många tyska lantmäterimyndigheter som har historiska kartor online. Kan ge dig länkar om du vill. Det kan vara lite detektivarbete att hitta rätt på deras sajter dock.

Tar gärna en länk! Försökte hitta något sådant, men det var svår-googlat.

Regelboken säger 1:8000, så 1:25000 är nog lite fel. Däremot 1840-tal låter OK.

Engelbrekt

Här finns de listade: http://de.wikipedia.org/wiki/Vermessungs%C3%A4mter_in_Deutschland

Ett exempel på ett lantmäteris historiska kartor online: http://www.lagis-hessen.de/de/subjects/index/sn/hkw

1:8000 låter dock som en ovanlig skala, speciellt för äldre kartor. En sådan stor upplösning pekar på ett annat användningsområde än militära (vilket ligger bakom lantmäteriernas kartor, speciellt de preussiska). Istället kanske det rör sig om kartor över markägande, och det är inget jag har bra koll på.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

pelle

Tack! Jag ska gräva lite och se om det finns någon info om vad för kartor det var Reisswitz använde sig av exakt.

Engelbrekt

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

pelle

Citat från: Engelbrekt skrivet 29 maj 2015 kl. 12:06:05
Här hittade jag en sajt som tipsar att använda 1:7500 istället:

http://www.kriegsspiel.org.uk/index.php/articles/how-to-play-kriegsspiel/97-equipment-for-kriegsspiel

Om kartor: http://www.kriegsspiel.org.uk/index.php/articles/resources/map-resources

Jag såg att TFL-folket hade bytt till 1:7500. Det är ju fusk och fel. :) Både Reisswitz 1824 och de som översatte till svenska 1830 körde med just 1:8000 och då borde det ju ha funnits sådana, eller så anlitade de någon att rita spelplaner åt dem?