Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Russo-Japanese War 1904-1905

Startat av Scipio, 9 juli 2014 kl. 17:35:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Skapar en tråd för det här spelet som jag sedan länge troget och hoppfullt fortfarande väntar på:

CiteraRusso-Japanese War is a detailed, operational-level game that models the historical 1904-05 campaign in Manchuria. The game is designed for two players, but can easily accommodate additional players. For example, each side might have separate naval and ground commanders and/or multiple ground commanders. The Russian player controls the Russian ground and naval forces. The Japanese player controls the Japanese ground and naval forces. The Russian player must defend Russian possessions in Manchuria while building up his armies by reinforcement from Siberia and European Russia, and then inflict unacceptable losses on his opponent and force him to sue for peace. The Japanese player must quickly defeat the Russian army before it can reinforce itself. Both sides must avoid heavy losses and a protracted war. Russian National Will and social unrest may bring on the downfall of the monarchy, while Japan has very limited resources (human, military and financial).

Scope:
 Units - Division with some Regiments
 Scale - 1 hex = 11 miles
 Time - 1 Turn = 1 week

Game is packed in a ziplock bag and contains:
 * 1,100 double-sided 5/8" counters
 * One 22 x 34 Map
 * 24 page rules book
 * Unit/Terrain Identification Chart
 * Ground Game Chart/Terrain Effects Chart
 * Naval Game Charts (2)
 * Off-Map Movement Charts (3)
 * Russian Game Chart
 * Japanese Game Chart
 * Naval Battle Board
 * National Will/Morale Chart
 * Master Sequence chart

"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

Intressant. Jag har ett litet projekt sedan fyra år om kriget som nästan bröt ut 1905 mellan Sverige och Norge. Här skulle man kunna få en del underlag för stridstabeller med den tidens vapen och grupperingsformer som faktiskt bygger på empiri...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Delirium

Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Delirium

Ah, förlåt, jag menade att jag gärna testar spelet tråden handlar om, rysk-japanska.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 12 juli 2014 kl. 15:13:50
Jag är gärna med och testar.
Absolut, har hoppats på den här länge nu men det känns tyvärr som det kan dröja ett tag innan det kommer.  :/

pelle

Citat från: Strv102r skrivet  9 juli 2014 kl. 18:07:19Intressant. Jag har ett litet projekt sedan fyra år om kriget som nästan bröt ut 1905 mellan Sverige och Norge. Här skulle man kunna få en del underlag för stridstabeller med den tidens vapen och grupperingsformer som faktiskt bygger på empiri...

Några nyheter om det här?

Strv102r

Menar du mitt gamla projekt?  I så fall så blev det "färdigt men otestat, och ligger det digitala arkivet sedan 10 år. Lustigt nog tittade jag på det förra veckan igen, för första gången sedan 2014. Fortfarande nöjd med mycket, men lite slipande kan behövas nu när efterklokheten hunnit växa till sig.

Scipio

pelle

Kul! Det skulle jag gärna prova att spela någongång. Förra året lånade jag, för andra gången, Militärt Kring 1905 (Generalstabens bok från 50-talet) och läste. Det är en kul sammanfattning. Har inte grävt mycket djupare än så. Men jag vet ungefär läget och att det borde gå att spela.

Tittade nyligen på olika spelsystem för att se om det går att köra flottstriderna Sverige-Norge 1905 i något (som inte är Avalanche Press Great War at Sea), men inte kommit så långt än. Det finns minst 3-4 givna taktiska scenarion baserade på faktiska planer som var i stort sett spikade vad jag förstår, sedan ytterligare minst 2 scenarion för planer som redan hade skrotats. Det var därför jag råkade hitta till den här tråden. Det skulle mest handla om att översätta data om olika skepp till värden i något spelsystem eftersom det redan finns givna scenarion med färdig setup.

Strv102r

Citat från: pelle skrivet 15 juni 2024 kl. 20:20:09Kul! Det skulle jag gärna prova att spela någongång. Förra året lånade jag, för andra gången, Militärt Kring 1905 (Generalstabens bok från 50-talet) och läste. Det är en kul sammanfattning. Har inte grävt mycket djupare än så. Men jag vet ungefär läget och att det borde gå att spela.

Tittade nyligen på olika spelsystem för att se om det går att köra flottstriderna Sverige-Norge 1905 i något (som inte är Avalanche Press Great War at Sea), men inte kommit så långt än. Det finns minst 3-4 givna taktiska scenarion baserade på faktiska planer som var i stort sett spikade vad jag förstår, sedan ytterligare minst 2 scenarion för planer som redan hade skrotats. Det var därför jag råkade hitta till den här tråden. Det skulle mest handla om att översätta data om olika skepp till värden i något spelsystem eftersom det redan finns givna scenarion med färdig setup.

Mitt spelprojekt utgår helt från "Militärt kring 1905". 😅

Strv102r

Citat från: Strv102r skrivet 15 juni 2024 kl. 20:37:17
Citat från: pelle skrivet 15 juni 2024 kl. 20:20:09Kul! Det skulle jag gärna prova att spela någongång. Förra året lånade jag, för andra gången, Militärt Kring 1905 (Generalstabens bok från 50-talet) och läste. Det är en kul sammanfattning. Har inte grävt mycket djupare än så. Men jag vet ungefär läget och att det borde gå att spela.

Mitt spelprojekt utgår helt från "Militärt kring 1905". 😅

Jag kan mejla dig reglerna för att få synpunkter. Tänkte återstarta projektet.