Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SCS It Never Snows

Startat av Erik Axel, 6 augusti 2014 kl. 12:38:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Erik Axel

Jag är sugen på att köpa Elias INS.

Jag är attraherad av upplägget. Om MMP:s reklam håller vad den lovar verkar det vara ett tätt spel med många beslut per runda. Det är det jag är ute efter. Bordsutrymme finns.

Är det något att ha?

Delirium

Jag blev mycket positivt överraskad av It Never Snows och så även de jag spelade med. Lämpar sig mycket bra för lagspel. Simpla regler och kanske någon konstighet men som helhet ett underhållande actionspel. Har det redan annars hade jag köpt det. Spelar gärna på konvent.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Rydfalk

Nog spelat kampanjen ett halvdussin gånger. Som många Market-Garde suveränt som lagspel. Vi har kört på sex och sju pers och det har funkat kanon. Jättebra som introspel då det verkligen är ett minimonster. Spelare som aldrig spelat krigsspel kan stå och spana ut över en jättekarta och storleken och den totala komplexiteten.
Sist körde vi med ett par husregler, bland annat

• Områdena väster och öster om XXX Corps Boundary stängdes succesivt  för tyskarna.
  • De allierade fallskärmsförbanden måste vara inom 20 hex, via tillåten terräng från en egen DZ eller LZ/DZ.
...men man ska absolut inte ge sig in och rodda för mycket. Det är enkelt, kanske till och med simpelt men det är kul!
"Hoppas det regnar i sommar!"

Elias Nordling

Problemet flr Erik Axels del är att ni håller på att övertala mig att ta bort det från min säljlista :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Erik Axel

Naj!

Fast å andra sidan kan det där ju vara ett säljknep.
Verkligheten är komplicerad.

Rydfalk

Lägger ut de husregler som vi körde med i somras och på FF-14:

Husets regler 2014-07-17
De andra gör också sitt jobb!
Brittiska enheter väster och öster om XXX-kåren, XII respektive VIII-kåren, jobbar sig också framåt – om än långsammare än XXX-kåren.
Därför kommer områdena väster och öster om XXX Corps Boundary att succesivt stängas för tyskarna – enheter som är kvar förstörs – enligt nedanstående.

Söder om...stängs den...Game Turn
Sehaft18 sept AM2
Valksward20 sept AM6
Aast21 sept AM8
Eindhoven22 sept AM10
Wilhelmina Canal23 sept AM12
Tyskarna kan "fritt" röra sig inom XXX Corps Boundary men kan inte dra supply genom stängda områden.

Ingen picknick i Holland!
När landningarna planeras begränsas också det område som respektive fallskärmsjägardivision kan röra sig.
De allierade fallskärmsförbanden måste vara inom 20 hex, via tillåten terräng från en egen DZ eller LZ/DZ. Detta är förbandets Deployment Limit.

• DZ kan vara fiendeockuperad, supply dras som vanligt till LZ/DZ.
  • Fientliga enheter eller ZOC påverkar inte detta.
  • Enheter kan inte röra sig utanför detta område – annat än tvingade av reträtt.
  • Enheter som hamnar utanför detta område är omedelbart Out of Supply.

"Men om vi tar den vägen..."
Supply kan inte dras över broar som fortfarande är "Prepared" eller en icke-kontrollerad färja – använd separata markeringar om det behövs.
De som senast passerat endera sidan kontrollerar färjor.

Erik Axel

Hur blev det bättre? Nyfiken.

Rydfalk

Dels att vi drabbades av paras som sprang hur långt som helst för att tex ta färjor eller sprida sig längs hela XXX-kårens väg. Tog 20 hex då det är det britterna behöver om de hoppar historiskt.
Vi har också tyckt att det varit tråkigt med små tyska förband som "gömt" sig långt söderut för att göra ruscher in och bryta XXX-kårens supply. Här plockade vi reglerna från Hell's Highway.
Det har också känts väl strange med paras som drar supply via färjor och broar som de aldrig varit i närheten av.

Tycker att det känts riktigt bra de två gånger vi spelat med dem. Den första ger lite spännande  beslut om vart LZ och DZ ska ligga även för resten av spelet.

Som alltid har man väl nån grej man hakar upp sig på, detta var tre av mina. Sedan ska man kanske inte ge sig in och peta för mycket... det finns så mycket att peta i helt enkelt  :)

Mats Eden

Hur gör ni med stängningen av flankerna.

När i en turn elimineras tyskarna.

Jag antar att tyskar på kårgränsen inte elimineras automatiskt?

/Mats

Southpaw

Tänkte höra om jag kan få lite kloka åsikter från er som spelat INS, då jag inte själv gjort det än.

Hade grannen på besök strax innan jul och hade då kampanjen i Ardennes'44 uppställd på bordet här hemma. Satt och pillade lite med det några kvällar innan grabben på fyra tyckte att det blev lite för intressant med blipparna och gav mig lite handgriplig taktisk rådgivning...  :D

Hursomhelst så blev grannen lite intresserad och frågade när jag träffade honom igen på nyår om han inte kunde få testa något spel.

Jag tänker att Ardennes'44 är lite väl matigt för en nybörjare, men vad tror ni om INS? Är det görbart? Scenarioförslag?

/ Henrik

Delirium

Jag har inte spelat enstaka scenarior på det sättet men det känns ju som om situationen för britterna i och runt Arnhem vore en bra introduktion, liten yta att manövrera och mest bara kötta i städerna.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires