Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Arctic Storm, Någon som spelat?

Startat av sfclinken, 8 november 2005 kl. 16:28:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

sfclinken

Efter att ha blivit återuppväckt från dom döda på BSK så bestämde jag mig för att rota fram mina gamla spel i garderoben och fann till min förvåning ett oöppnat/ospelat Arctic Storm.

http://www.boardgamegeek.com/game/7970

Det ser lockande ut och i brist på motspelare får man väl ge sig in i ett solitär parti. Någon som har testat det och känner till några do´s & dont´s?

//GMY Peter
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Scipio

TWW-serien. En klar favorit.
Spelade själv mycket Battle for Germany och Persian Gulf, men har dock aldrig själv spelat Artic Front eller Balkan Front även om jag nu äger även dessa.

Är mycket sugen på att testa att länka alla delarna och känna på systemet med alla modulerna aktiva samtidigt.   :)
"Randomization is too important to be left to chance"

tinG

Citat från: "Scipio"TWW-serien. En klar favorit.
Spelade själv mycket Battle for Germany och Persian Gulf, men har dock aldrig själv spelat Artic Front eller Balkan Front även om jag nu äger även dessa.

Är mycket sugen på att testa att länka alla delarna och känna på systemet med alla modulerna aktiva samtidigt.   :)

Oj, oj, oj! Nu är du ute och cyklar Roger!  :P

GMT's Artic Storm behandlar Vinterkriget '39-'40...

Jag har spelat det... ehhh jo det är ganska tufft för ryssarna.
Finnarnas bataljoner initialt hårt pressade men allt eftersom dyker deras übermenchenheter - minns inte vad dom kallas - och gör mos av rysarna genom att "cutta" supply utmed Leningrad-Murmask järnvägen... Känns inte helt latschjooo som ryss kan jag säga... Inte helt historiskt heller, hur långt in i Ryssland vågade sig finnska, om men mer eller mindre irreguljära, förband egentligen?!

Detta är väl egentligen den enda buggen i spelet som annars är stilrent, propra enheter, snygg karta och tämligen välskrivna regler med mycket design notes om jag minns rätt...

Det var vädigt länge sedan jag hade det framme... Det funkar utmärkt som solospel...

/Jonas

ps. Roger får smäll på fingrarna!  :wink:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Citat från: "tinG"Oj, oj, oj! Nu är du ute och cyklar Roger!  :P
Ojsan man ser vad man vill se. Mental not till själv: "läs innan du svarar för bövulen!".
Fick för mig att det stod Arctic _Front_ inte _Storm_.   :oops:

Jaja, se det som reklam för ett anna kul spel... :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

Tommy Röhs

Citat från: "tinG"
Citat från: "Scipio"hur långt in i Ryssland vågade sig finnska, om men mer eller mindre irreguljära, förband egentligen?!

Vet att finska förband rutinmässigt minerade järnvägen till Murmansk under forsättningskriget. (har en bok om det nånstans...)

sfclinken

Okej, setup klar. Måste säga att det ser snyggt ut visuellt iallafall. Ser ut som att det behövs pincett för att hantera trupperna på näset  :D

//GMY Peter
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

A F

Citat från: "Tommy Röhs"Vet att finska förband rutinmässigt minerade järnvägen till Murmansk under forsättningskriget. (har en bok om det nånstans...)

Rutinen måste ha varit att inte minera så ofta, för när hotade finnarna någonsin att skära av Murmanskjärnvägen? Adolf bönade och bad under, men Mannerheim var inte begiven på några som helst äventyr bortom gamla riksgränsen.

Och det ovanstående gäller fortsättningskriget. Inte Vinterkriget. Jag tror inte att annan Finsk trupp än enstaka spaningsavdelningar var inne på Sovietiskt territorium 39-40. Detta struntar designern av Artic Dåligt Väder i, och följaktligen så ägnar man andra halvan av kriget norr om Ladoga åt att ränna upp och ner längs Murmanskjärnvägen på ett föga trovärdigt vis.

tinG

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Tommy Röhs"Vet att finska förband rutinmässigt minerade järnvägen till Murmansk under forsättningskriget. (har en bok om det nånstans...)

Rutinen måste ha varit att inte minera så ofta, för när hotade finnarna någonsin att skära av Murmanskjärnvägen? Adolf bönade och bad under, men Mannerheim var inte begiven på några som helst äventyr bortom gamla riksgränsen.

Och det ovanstående gäller fortsättningskriget. Inte Vinterkriget. Jag tror inte att annan Finsk trupp än enstaka spaningsavdelningar var inne på Sovietiskt territorium 39-40. Detta struntar designern av Artic Dåligt Väder i, och följaktligen så ägnar man andra halvan av kriget norr om Ladoga åt att ränna upp och ner längs Murmanskjärnvägen på ett föga trovärdigt vis.

Kräver helt enkelt en "husregel"...

"Finska enheter får inte befinna sig längre in på Sovietiskt territorium än EN hex, dvs ADJECENT russo-finish border"
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Citat från: "Anders Fager"Detta struntar designern av Artic Dåligt Väder i, och följaktligen så ägnar man andra halvan av kriget norr om Ladoga åt att ränna upp och ner längs Murmanskjärnvägen på ett föga trovärdigt vis.

Det känns som detta är beroende på hur ryssen hanterar sina styrkor och klart att möjligheten att få avvika från historien ska finnas. Förvisso inom vissa gränser men hur kul vore det att spela A3R och inte få invadera Spanien vid lämpligt tillfälle bara för att det inte skedde så historiskt. Man ska ha frihet att agera utefter hur motståndaren agerar. Gör han bort sig så är man ju snabb att nyttja tillfället....Historiskt korrekt eller icke.

GMY Peter
GMY Peter

magnno

dessvärre måste jag meddela att detta annars underhållande spel innehåller en hel del felaktigheter vad gäller OOB:n. Designern kan inte lagt många timmar på research. Kan iofs bero på att mycken litteratur är på finska och ryska. Nåväl. Tillräckligt bra start-OOB finns på www.winterwar.com.

Magnus Nordlöf
"Det finns inga gränser för vad folk kan hitta på när de saknar fantasi." / av Ove Hoff

Tristan Tempest

Arctic Storm är långt ifrån ett välgjort krigsbrädspel, men är ändå rätt så kul att spela, särskilt med tanke på att båda spelarna får vara aktiva och offensiva. Regelhäftet är den mest välgjorda delen av spelet, som varken är konstruerat med intelligens eller kunnande. När jag efter månader av taktikövningar på K4:s kadettskola släpper lös Sissi-förbanden i de stora skogarna i norr, så har inte Sovjetunionen nån chans. ;) Efter lite egna regeljusteringar kan dock Arctic Storm bli ett riktigt roligt spel!
Väntevärdesmaximerare

BigPapaBear

Jag hittade den rätta tråden, Holmgren!  :wink:   :D

Är det någon som vet något om reprinten på GMTs P500? Rykten säger att det ska vara en ny karta...  

Originalspelet ska tydligen vara ganska obalanserat, till Finlands fördel, men det finns en variant på CSW som tydligen ska balansera det hela lite. Har någon provat denna.
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Kräver helt enkelt en "husregel"...

"Finska enheter får inte befinna sig längre in på Sovietiskt territorium än EN hex, dvs ADJECENT russo-finish border"

Det är väl en halv-officiell husregel, eller är jag ute och cyklar?
En mycket bitter liten man.

Vvornth

CiteraRegelhäftet är den mest välgjorda delen av spelet, som varken är konstruerat med intelligens eller kunnande.

Öhm hur var det nu?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance